Startsida / Inlägg

It´s time – USA:s GP 2015

av Anna Andersson

Det är dags att tänka stort. It is time for Texas.
Välkomna till Circuit of the Americas och det fjärde loppet på denna nybyggda bana, konstruerad av Hermann Tilke, men en bana som förarna faktiskt tycker om – trots att det är en Tilkebana.
Ni minns väl annars Hamiltons kritik för någon vecka sedan?
Annars tycker jag att Nico Rosbergs inlägg är intressant när vi snackar om banan:
– Det är allt annat än enkelt att hitta rätt inställningar till bilen för denna bergochdalbana. Den har långa rakor och där blir bilar som arbetar med mycket vinge långsamma. Farten sjunker, men samtidigt då behöver man mycket vinge i de snabba kurvorna för att få tillräkligt mycket downforce och inte halka omkring, säger Nico Rosberg till Sport Bild.
– Jag brukar ha mer vinge än Lewis (Hamilton, VM-ledaren och teamkollegan), eftersom jag anser att det är en bättre kompromiss och sedan finns det en fördel till, däcken håller längre. Nackdelen är att jag tappar farten på rakorna. Förra året var jag ungefär 4 km/tim långsammare än Lewis, men jag kommer att köpa det i år också. Det som är speciellt i Austin är också höjdskillnaden, det högsta punkten är 40 m över den lägsta och det är mycket jämfört med andra F1-banor. De enda två som är likvärdiga sett till just höjdskillnaden är Spa och Monaco

Här är tiderna som gäller i helgen – sett med svenska ögon:
Fredag:
kl 17.00 träning 1
21.00 träning 2
Lördag:
17.00 träning 3
20.00 Kval

Söndag:
20.00 Race

Lite fakta om banan:

Längd: 5516 m (56 varv)
Totaldistans: 308,405 km
Avstånd till första kurvan: 280 m
Antal kurvor: 11 vänster, 9 höger
Kurvor över 250 km/tim: 4 (T2, T3, T4, T10)
Kurvor under 100 km/tim: 5 (T1, T11, T12, T13, T15)
Däck: Soft/Medium
Däckslitage: Medel
Bromsslitage: Medel
Bromszoner: 10 ( 4 hårda)
Maxhastighet utan DRS: 320 km/tim
Lägsta hastighet: 80 km/tim
Genomsnittshastighet: 200 km/tim
Vinnande strategi 2014: två depåstopp:
Vanligaste strategi: 1 depåstopp
Säkerhetsbil på banan: En gång sedan 2012.

Topp 8 kval 2014:
2014
1. Nico Rosberg, Mercedes
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Valtteri Bottas, Williams
4. Felipe Massa, Williams
5. Daniel Ricciardo, Red Bull
6. Fernando Alonso, Ferrari
7. Kevin Magnussen, McLaren
8. Kimi Räikkönen, Ferrari

Topp 8 race 2014:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Nico Rosberg, Mercedes
3. Daniel Ricciardo, Red Bull
4. Felipe Massa, Williams
5. Valtteri Bottas, Williams
6. Fernando Alonso, Ferrari
7. Sebastian Vettel, Red Bull
8. Kevin Magnussen, McLaren

•Marcus Ericssons Caterham körde inte.

Snabbaste varv i racet:
2014: 1:41.379 (Sebastian Vettel, Red Bull)
2013: 1:39.856 (Sebastian Vettel, Red Bull)
2012: 1:39.347 (Sebastian Vettel, Red Bull)

Segrare sedan 2012:
2014: Lewis Hamilton, Mercedes
2013: Sebastian Vettel, Red Bull
2012: Lewis Hamilton, McLaren

Förare med flest pole positions:
Sebastian Vettel (2)
Nico Rosberg (1)

•••
Väderprognosen för helgen ser blöt ut:
Fredag: Regn och storm. Risk för regn: 80 %
Lördag: Regn och orkanbyar. Risk för regn: 81 %.
Söndag: Risk för regn är 64 %.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB