Startsida / Inlägg

Vettel straffas och regnet stoppade träningen

av Anna Andersson

Blir Lewis Hamilton världsmästare på söndag?
Tja förutsättningarna är goda för britten, vinner han före Nico Rosberg (eller någon annan förare) och Sebastian Vettel är trea så är titeln i hamn. Är han tvåa måste Vettel vara sexa eller sämre och Rosberg trea eller sämre för att han ska försvara sin titel. Enkelt förklarat är det så att Hamilton behöver ta nio poäng mer än Vettel och två mer än Rosberg för att säkra titeln.
När det gäller Vettel så kommer han dessutom att straffas, Ferrari behöver göra förändringar på motorn på båda bilarna och det är lite komplicerat med de olika enheterna i år och inte heller helt tydligt vad Ferrari behöver göra. Är det en helt ny motor så handlar det om tio platser tillbaka i starten, är det någon av komponenterna så är det fem platser tillbaka.

•••
Nico Rosberg var snabbast under det första träningspasset i Austin. Det var väldigt blött när Mercedesföraren körde ett varv på 1:53.989. Daniil Kvyat var tvåa, 1,2 sekunder efter Rosberg och Red Bullkollegan Daniel Ricciardo trea.
Marcus Ericsson var 17:e man, 1:59.743, och han fick stryk av teamets testförare Raffaele Marciello som ersatte Felipe Nasr under det första passet.

Lewis Hamilton körde bara fyra varv och var femma, men första träningen säger sällan någonting om hur teamen egentligen ligger till och med tanke på väderförutsättnignarna så sa denna träning ingenting alls.
Den stora snackisen var annars de rejäla gupp som finns på den långa rakan. Flera förare klagade och enligt Jenson Button är det riktigt illa:
– Ett gupp är riktigt illa, det är som ett hopp, säger McLarenföraren.

•••
Det andra passet ställdes in. Det skulle ha startat kl 21.00 svensk tid, men kl 22.00 öste regnet fotfarande ner och någon räddningshelikopter bedömdes inte kunna starta inom de närmsta två timmarna.
Under morgondagen är det också stor risk för regn och stormbyar, därför finns det en risk att kvalet avgörs först på söndag.

Nästa bild:

•••
Enligt Jos Verstappen, pappa till Max, så förhandlar nu Red Bull med Renault om ett nytt avtal. Deras samarbete avslutades för ett par veckor sedan, men eftersom Red Bull inte har någon motorleverantör till 2016 så försöker man med alla tillgängliga alternativ.
Med andra ord kan det vara Red Bull-Renault även 2016.
Samtidigt bekräftar Honda att Red Bull förhandlar med dem, men det är inte McLaren är inte helt förtjusta i. Enligt motorsportmagazin arbetar Ron Dennis stenhårt för att förhindra ett samarbete mellan japanerna och det tidigare mästarteamet.
•••
Det har regnat under fredagen och också under lördagen väntas kraftigt regn. Under söndagen så är det stor risk för regnskurar, och det kan hända att det regnar under loppet.
•••

Självklart delar jag med mig av Pirellis tankar inför loppet:

”Circuit of the Americas utanför Austin har sedan 2012 varit värd för USA:s Grand Prix som totalt körts på 10 olika banor under årens lopp. Banan har varit extremt populär sedan start och utmärks av sina stora nivåskillnader på upp till 40 meter, däribland uppförsbacken mot kurva ett som är en hårnål och anläggningens mest kända kurva. Banan har stor variation på kurvor där några innehåller element från andra kända F1-banor och detta gör att däcken utsätts för krafter som verkligen testar deras prestanda. Vädret är ofta växlande med kalla morgnar och varma eftermiddagar, vilket gör det svårt att läsa banförhållandena exakt. I år liksom 2014 har Pirelli med sig P Zerodäck i gummiblandningarna medium och mjuk.

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”USA:s GP innebär alltid ett mycket varmt välkomnande och en fantastisk racehelg. Liksom alla andra aktörer i Formel 1 är USA en mycket viktig marknad för oss och det är av stor vikt att vi har ett race här. Banan innehåller lite av allt när det gäller påfrestningar på däcken och vi har därför med oss gummiblandningarna mjuk och medium som är allsidiga nog att klara av banan och väderförhållandena. Förar-VM går ju nu in i en avgörande fas och det är stor uppmärksamhet kring tävlingen, vi kan inte tänka oss en bättre plats att visa upp Formel 1 än här i Austin. Banans utformning och däckvalet ger stora möjligheter till omkörningar och skiftande strategier. Depågatan är dessutom relativt kort vilket innebär liten tidsförlust vid stoppen, vi kan alltså se fram mot ett oförutsägbart race, vilket är precis vad folk vill se. Med utgångspunkt från racet förra året där många olika strategier användes, kan vad som helst hända.”

Största utmaningarna för däcken
Totalt finns 20 rätt varierade kurvor inklusive uppförsbacken med den trixiga hårda inbromsningen in i kurva 1, som också är högsta punkten på banan. Valet körs motsols och ger en annorlunda känsla för förarna. Banbegränsningarna är medvetet långt ut i kurvorna för att ge möjligheter till olika racelinjer och ge öppningar för omkörningar.

Här finns tre långa rakor som kyler av däcken vilket gör inbromsningarna kritiska när däcktemperaturen gått ner. Detta påverkar också instyrningen i de snabba kurvorna där gummiblandningen snabbt måste upp i temperatur. Under åren har bantemperaturerna varierat från 18 till 37 °C under bara en dag, något som gör det väldigt viktigt att hantera sina däck väl ur temperatursynpunkt.

Bilarnas setup brukar vara medium downforce med tonvikt på mekaniskt grepp från däcken, speciellt fram för att underlätta instyrning i de snabba partierna med flera riktningsförändringar som karakteriserar första hälften av banan. Varvet innehåller runt 60% fullgas och 10 inbromsningar, alltså som genomsnittet av säsongens tävlingar.

Förra årets strategi och hur racet vanns
Lewis Hamilton vann i sin Mercedes från andra startruta med en tvåstoppare, tidigare har enstoppsstrategi varit det vinnande konceptet i Austin. Han startade det 56 varv långa racet på mjuka däck och gjorde depåstopp för medium på varv 16 och 33, en period med säkerhetsbil i början av tävlingen påverkade dock hans strategi.

Förväntad varvtidsskillnad mellan gummiblandningarna: 0,8 sekunder/varv.”

•••
Tänk på att vi ställer om klockan natten till söndag. Tiden flyttas TILLBAKA en timme, det är dags för vintertid. Racet startar kl 20.00 – vintertid.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB