Högre ljud – och tanka under racet?
avF1 behöver lösningar.
Inte ännu mer kritik.
Det anser Alain Prost och jag håller med honom. TV-sändningarna tappar tittare, skillnaden mellan teamen blir allt större och folk gnäller på att racingen är tråkig. Då måste man göra en förändring, men det hjälper inte att bara gnälla man måste hitta en lösning på problemet och det kommer att bli en enormt tuff uppgift.
Frågan är om det ens är möjligt.
De stora teamen vill naturligtvis anvädna F1 som grund till sin bilförsäljning. De bästa och coolaste grejerna ska testas i F1 och sedan kan man föra det vidare till var mans nivå. Red Bulls mål med hela sin satsning är att sälja mer sportdryck och när teamet väljer förare kikar man också på vilka marknader som man behöver profilera sig för att sälja mer dricka. Framgångar på racerbanan ger framgångar i affärerna.
De mindre privatteamen har inte alls samma budget och när pengarna och sponsorerna inte finns ja då blir det svårt att satsa. F1 är affärer och frågan är hur man ska kunna göra den lönsam för alla, för teamen, för sponsorerna, för TV-kanalerna och för fansen.
Alla som älskar sporten ska också lägga tid på att e den, men vem sitter och kikar på ett lopp i två timmar när det är avgjort efter den första kurvan?
Inte tillräckligt många och i en värld som snurrar allt snabbare gör framförallt inte den unga nya publiken det. DEn publik som ska betala för F1 framöver. De väljer andra saker.
Hur många under 30 lägger med glädje två timmar av sin dyrbara tid, dessutom mitt på en söndag, för att se på F1?
Inte tillräckligt många. Inte som F12 ser ut i dag.
Vill du läsa Alain Prosts tankar gör du det här
Vad tycker du?
•••
Max Verstappen har kört F1 i de österrikiska alperna Med snökedjor och allt.
Love skiing, but drifting a RB7 at Hahnenkamm was even better! #PushtheBoundaries #RedBull pic.twitter.com/GLsx5unp6T
— Max Verstappen (@Max33Verstappen) January 14, 2016
Här kan du se hur det gick till.
•••
Många fans har gnällt på att ljudnivån varit för låg sedan man införde de nya motorerna 2014, men till i år blir det mer kräm i bilarna. Det så kallade ”wastegate”, som tidigare gått in i huvudavgasröret, nu ska ut via ett eget avgasrör.
– Egentligen uppfattar dina öron saker som skiljer sig något. Så i termer av vad du kommer att uppfatta: Med stängd wastegate, så kommer du att uppfatta att det är runt 14 procent högre ljud. Med öppen wastegate kommer det att vara omkring 20-25 procent högre. Så det är en ganska betydlig skillnad, säger Williams tekniske chef Pat Symonds till Sky Sports.
– Det här är ett naturligt steg. En hel del av ljudet är en funktion av cylindertrycket. Så ju högre cylindertrycket är desto högre ljud kommer ut. Och eftersom motorerna utvecklats på det sättet att man får kraft genom att få upp cylindertrycket – och vi har sett några betydande ökningar sedan början av 2014 i det cylindertryck som vi kör. Bilarna har blivit mer högljudda på ett naturligt sätt och de kommer att bli ännu mer högljudda i år tillsammans med de förändringar vi gjort i avgasrören.
•••
Man jobbar hårt för att göra F1 mer spännande. En av sakerna som diskuteras är att det återigen ska bli tillåtet att tanka under loppen.
Det bekräftar Jean Todt.
– Ja det stämmer, säger han till Autosport.
– Vet du varför man förbjöd tankningen? Det var för att minska kostnader, det var för dyrt att transportera själva tankanläggningen. Nu finns det modernare grejer och vi vet hur de fungerar. VI pratar om mindre än 500 0000 kronor om året och om det är bra för showen….Jag vill minska kostnaderna, men totalt sett spelar den summan ingen större roll inom dagens F1.
•••
Jost Capito har varit chef för VW Motorsport och vunnit tre VM-titlar i rally. Nu går 57-åringen vidare.
Till F1.
Han ansluter till McLaren och tar över Jonathan Neales jobb som McLaren Racing’s CEO
•••
Jean Todt träffade påven Franziskus och han bad påven att be för sin skadade vän Michael Schumacher.
– Jag frågade honom om han ville be för honom och han svarade att han gärna gjorde det, säger FIA:s president till motorsportmagazin.
– Franziskus vet vem Schumacher är och är också medveten om vilken olycka han råkat ut för. Michael Schumacher är en mycket viktig person för mig, som alla vet. Han är en del av vår familj.
•••
F1-teamet Haas är först ut med att presentera den nya bilen. Den 21 februari och presentationen sker online.
•••
Det blev ingen deal mellan Force India och Aston Martin. För ett tag sedan skrev jag här på bloggen att affären inte lär gå igenom och nu har Force India bekräftat det.
•••
Nikolas Tombazis är klar för Manor. Sedan 1992 har han arbetat för F1-team som Benetton, McLaren och Ferrari.
•••
Trevlig helg!