Så ska Mercedes skapa fred
avDet var en tuff säsongsupptakt i Australien. Det var kallt, regnigt och blött. Marcus Ericsson körde exempelvis bara sex varv under det första passet.
Under det andra stod bilen i garaget.
– Det regnade för mycket och vinden var väldigt stark, säger svensken.
Patiently waiting to be back in the #C35 #F1 #AusGP #ME9 pic.twitter.com/3EYUQsyoIy
— Sauber F1 Team (@SauberF1Team) March 18, 2016
Inte heller Sebastian Vettel, som drömmer om en femte VM-titel fick mycket gjort. Han körde 15 varv på två pass och satte ingen tid alls under det första passet.
– Jag försökte, men det skulle ju regna hela dagen, säger han.
– Så blev det inte, utan det regnade lite här och lite där. Framförallt började det regna varje gång jag lämnade garaget. Jag hade fel däck varje gång, ibland är det bara fel tajming.
Samtidigt var han nöjd med bilen:
– Det enda jag kan säga är att bilen fungerar och den kändes bra. Jag kunde köra ett par varv.
– Även om det mesta kändes som om det var bortkastad tid. Vi kunde inte lära oss speciellt mycket inför racet. Förhållandena ändrade sig hela tiden.
Även Nico Hülkenberg var besviken:
– Vinden tog tag i bilen, säger han.
Det finns en risk att det regnar under det tredje träningspasset i morgon också, men däremot minskar risken för ett blött kval. Under loppet på söndag säger prognosen att det ska vara torrt, sol och runt 23 grader.
•••
Mercedes gör allt för att det ska vara fred i teamet. Därför har man till och med bytt ut delar av Nico Rosbergs team mot delar av Lewis Hamiltons team. Nicos förstemekaniker har bytt jobb med Lewis förstemekaniker och ytterligare två personer har bytt arbetsuppgifter med varandra.
– Vi förare har inte lagt så mycket energi på konkurrensen mellan oss, men det kan komma till en punkt när det blir för mycket, säger Rosberg till Bild och anser att det är en bra idé.
Enligt en av Mercedes talesmän är de inte första gången som teamet gör så.
•••
Här kan du se när Nico Rosberg kysste muren och skadade Bruce:
Enligt Mercedes Paddy Lowe var det inga större skador.
– Framvingen skadades och vi har byggt om bilen, vänster fram. Det kommer inte att påverka bilen framöver.
Vill du läsa mer om kvalet, se vad Marcus hade att säga och vad Toro Wolff skyller olyckan på? Klicka här.
•••
– Det är ren otur.
Så säger Charlie Whiting om det faktum att en förare kan missa att gå vidare om det rödflaggas under kvalet. Klockan kommer att stoppas och tiden startar sedan på samma ställe. Om en förare inte hinner med ett utvarv för att sedan sätta en bra tid innan de 90 sekunderna är över så är det helt enkelt ”bad luck”
– Skillnaden mellan tidigare kval och detta är att du måste avsluta varvet innan tiden är ute.
Kvalet startas i den ordning som förarna hade under den tredje träningen och den som är i botten av den listan efter sju minuter är ute, oavsett om han har satt en tid eller inte.
Om förarna inte sätter någon tid i Q2 baseras den tiden på deras resultat i Q1, samma sak gäller för Q3. Om förarna inte sätter någon tid under hela kvalet så klarar de inte 107%-regeln.
Vill du läsa mer om förarnas kritik mot kvalet gör du det här:
I korthet går det till på detta sätt:
Q1 pågår under 16 minuter. Efter sju minuter inleds utslagningen.
Var 90:e sekund slås föraren med sämst varvtid ut.
7 förare får sina startpositioner här. 15 går vidare till Q2.
Q2 pågår under 15 minuter. Efter sex minuter inleds utslagningen.
Föraren med sämst varvtid slås ut var 90:e sekund. Sju förare får sin startposition, åtta går vidare till Q3.
Q3 pågår under 14 minuter. Efter fem minuter inleds utslagningen.
Var 90:e sekund slås föraren med sämst varvtid ut. Två förare återstår och kör en final under 90 sekunder.
Kvalet startar klockan 07.00 i morgon och racet klockan 06.00 på söndag.