Startsida / Inlägg

F12016 – Nu startar äventyret

av Anna Andersson

För ett år sedan tog Marcus Ericsson sina första VM-poäng i Australien. Sauber gjorde en överraskande bra säsongsstart och den kunde teamet sedan leva vidare på under resten av säsongen. Det var ett märkligt lopp där bara 11 bilar tog sig i mål, men där Mercedes visade att de var klart bättre än alla andra och Ferrari imponerade när Sebastian Vettel tog tredjeplatsen.
Det blir spännande att se vad premiären har med sig i år. Här har jag samlat lite fakta inför helgen:

Albert Park Circuit:
Längd: 5,303 km
Tvälingsdistans: 58 varv.
Kurvor: 10 höger, 6 vänster.
Kurvor under 100 km/tim: 2.
Kurvor över 100 km/tim: 2.
Toppfart: 327 km/tim.
Avstånd till kurva 1: 265 m.
Längsta passage med full gas: 10,5 sek.

Felipe Nasr (BRA) Sauber F1 Team.  Marcus Ericsson (SWE) Sauber F1 Team.  Melbourne Zoo.
Felipe Nasr (BRA) Sauber F1 Team.
Marcus Ericsson (SWE) Sauber F1 Team.
Melbourne Zoo.

Marcus Ericsson (SWE) Sauber F1 Team.  Melbourne Zoo.
Marcus Ericsson (SWE) Sauber F1 Team.
Melbourne Zoo.

Marcus Ericssons kommentar om banan:
Det är en lurig bana, en mix av stadsbana och en banlig racerbana. Ett nyckelparti är kurvorna tre, fyra och fem, en kombination av höger, vänster, höger som kräver mycket av bilen. Det är först en hård inbromsning till höger, men det gäller att ta med mycket fart in i vänsterkurvan för att sedan svänga åt höger igen. Det är tekniskt svårt och det gäller att sätta varje kurva . Kommer du lite fel i in i en kurva kan det förstöra hela varvet. Där måste du vara extremt noggrann.

•••

De största utmaningarna för däcken

Albert Park tog över Australiens Grand Prix från Adelaide 1996. Eftersom banan delvis går på allmän väg är racinglinjen ofta ”grön”, dvs smutsig och hal, framförallt i början av helgen. Detta leder till ökat hjulspinn och att däcken tappar effekt snabbare. Vridmomentet i den nya generationen turbo-hybridmotorer påskyndar också detta fenomen.
Acceleration och inbromsningar är nyckeln till snabba varv i Melbourne, de längsgående krafterna som påverkar däcken är större än sidokrafterna.
Vänster bakdäck får jobba hårdast runt Albert Park, här finns 10 höger- och sex vänsterkurvor. Asfalten är väldigt slät vilket leder till längre livslängd för däcken och teamen kör med hög downforce. Banan har många långsamma kurvor som kräver högt mekaniskt grepp.
En bra strategi med utrymme för flexibla lösningar, samt förmåga att ta hand om däcken ger utdelning i Australiens GP, där säkerhetsbilar och oförutsägbart väder ofta påverkar resultatet.
Vill du läsa mer om Pirellis tankar kring däcken och årets nyheter gör du det här. Sporbtladet fick en pratstund med Pirellis tävlingsingenjör som ger sin syn på däckens betydelse inom F1.

Pirelli Australien

•••

Australiens GP 2015:
Segrare: Lewis Hamilton, han hade också pole position.

Resultat:
1 44 L. Hamilton Mercedes 58 1:31:54.067 –
2 6 N. Rosberg Mercedes 58 +0:01.360 +0:01.360
3 5 S. Vettel Ferrari 58 +0:34.523 +0:33.163
4 19 F. Massa Williams 58 +0:38.196 +0:03.673
5 12 F. Nasr Sauber 58 +1:35.143 +0:56.947
6 3 D. Ricciardo Red Bull 57 +1 varv +1 varv
7 27 N. Hülkenberg Force India 57 +1 varv +0:36.434
8 9 M. Ericsson Sauber 57 +1 varv +0:14.803
9 55 C. Sainz Toro Rosso 57 +1 varv +0:06.638
10 11 S. Perez Force India 57 +1 varv +0:12.302
11 22 J. Button McLaren 56 +2 varv +1 varv 193,035

•••
McLarens båda förare kritiserar chassit:
– Det är inte bara rakan vi inte är snabbast på, säger Fernando Alonso.
– Vi är inte heller snabbast i kurvorna. VI måste utveckla bilen ännu mer.
Men bilen är bättre än för ett år sedan:
– Vi har nyheter i bilens bakparti, en ny hjulupphängning och en ny filosofi. Jag räknar med att vi gör stora framsteg de kommande loppen.
Samtidigt är han övertygad:
– En dag kommer McLaren-Honda att vinna igen.
•••

Här kan du se Sebastian Vettel beskriva Albert Park och Melbourne:

Vettel har för övrigt namngett sin bil efter en pizza, en variant med ost och tomat.
– Ja precis, Margherita, precis som pizzan, förklarar Vettel.
Undrar om det är pizzan som ska ge honom en VM-titel.
– Vi tyckte helt enkelt om namnet, så var det förra året också, säger Vettel om bilen från 2015 som hette Eva.
Han har alltid gett sina bilar namn efter kvinnor. Här är alla hans F1-damer:
2008: Julie
2009: Kate / Kate’s Dirty Sister
2010: Luscious Liz / Randy Mandy
2011: Kinky Kylie
2012: Abbey
2013: Hungry Heidi
2014: Suzie
2015: Eva
2016: Margherita
•••
Aston Marton hade samtal med Force India. Det blev ingenting av den dealen.
Men nu kommer Aston Martin ändå tillbaka till F1. Man har ett gemensamt projekt med Red Bull och stjärndesignern Adrian Newey.
Aston Marin körde i F1 1959 och 1960 och finns annars med i långlopps-VM, WEC.
•••
I helgen är det också premiär för motoGP. En serie som i alal fall jag fann betydligt mer spännande än F1 2015.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB