Startsida / Inlägg

Allt du behöver inför Spaniens GP

av Anna Andersson

Sedan 1991 avgörs Spaniens GP utanför Barcelona, även om banan debuterade i F1 redan 1951 och så var det Juan Manuel Fangio som vann loppet. . Det är också den bana där de flesta testerna genomförs och som Marcus Ericsson en gång sa:
– Den kan jag köra i sömnen.
Så är det för de flesta förarna.
– Alla känner till banan bra eftersom vi testar här, men det blir spännande att se hur C-35 fungerar nu när det är varmare väderförhållanden jämfört med när vi har här i februari. Jag ser fram emot helgen och hoppas att vi tar ett steg i rätt riktning, säger Ericsson inför helgen.

d_reinhard_china_16_2706(1)
Det är en banan som är väldigt speciell, de första två sektorerna hänger ihop bra, men den tredje skiljer sig väldigt från de inledande två.
– De första två sektorerna passar ihop, de är rytmiska och kurvorna flyter in i varandra, men den tredje känns inte som om den hör dit. Det är långsamt och hackigt, där är det lätt att slita däcken för hårt. Det är svårt att hitta rätt inställningar, antingen fungerar bilen på de första två sektorerna eller på den sista. Du kan vara ligga bra till in på den sista sektionen och plötsligt tappa en halv sekund, säger Ericsson.
Det är också en banan där det är  väldigt svårt att köra om och under de 25 GP-lopp som körts här har föraren med pole position vunnit vid 19 tillfällen. Förra året vann Nico Rosberg från pole position.

Circuit de Barcelona-Catalunya
Längd: 4,655 km
Varv: 66
Tävlingsdistans: 307,104 km.
Avstånd till första urvan: 730 m
Antal vänsterkurvor: 7
Antal högerkurvor: 9
Kurvor över 250 km/tim: 1 (T6)
Kurvor under 100 km/tim:      4 (T5, T10, T14, T15)
Däck:      Soft/Medium/Hard
Bromszoner: 8 ( 1 hård)
Maxfart utan DRS: 315 km/tim
Minsta hastighet 75 km/tim.
Vinnande strategi 2015: 2 depåstopp och det var också den vanligaste strategin förra året
Antal depåstopp i loppet: 46.
Risk för säkerhetsbilen: 36 procent. Sedan 2003 har det varit fyra lopp med säkerhetsbil, totalt har säkerhetsbilen varit på banan 7 gånger.
Seger från lägst startposition: . Fernando Alonso, Ferrari, år 2013, från startplats 5.

Här går Sebastian Vettel igenom Spaniens GP:

Topp 8 i kvalet 2015:
1. Nico Rosberg, Mercedes
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Sebastian Vettel, Ferrari
4. Valtteri Bottas, Williams
5. Carlos Sainz, Toro Rosso
6. Max Verstappen, Toro Rosso
7. Kimi Räikkönen, Ferrari
8. Daniil Kvyat, Red Bull
15. Marcus Ericssn, Sauber.
Topp 8 i racet 2015:
2015
1. Nico Rosberg, Mercedes
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Sebastian Vettel, Ferrari
4. Valtteri Bottas, Williams
5. Kimi Räikkönen, Ferrari
6. Felipe Massa, Williams
7. Daniel Ricciardo, Red Bull
8. Romain Grosjean, Lotus
14. Marcus Ericsson, Sauber.

Flest segrar:  Michael Schumacher 6.
Förare som vunnit loppet:
Fernando Alonso (2)
Nigel Mansell (2)
Kimi Räikkönen (2)
Sebastian Vettel (1)
Jacques Villeneuve (1)
Felipe Massa (1)
Alain Prost (1)
Pastor Maldonado (1)

De fem senaste segrarna:
2015: Nico Rosberg, Mercedes
2014: Lewis Hamilton, Mercedes
2013: Fernando Alonso, Ferrari
2012: Pastor Maldonado, Williams
2011: Sebastian Vettel, Red Bull

Tiderna som gäller:

Fredag:
Kl 10.00 Träning 1
Kl 14.00 Träning 2
Lördag:
Kl 11.00 Träning 3
Kl 14.00 Kval
Söndag:
Kl 14.00 Race

•••
I morgon går jag igenom förutsättningarna för däcken.

I gårdagens blogg hittar du lite om däckvalen och andra snackisar inför helgens race.

Om du missade vad Stefan Lill-Lövis Johansson vill göra för att förbättra F1 så läser du det här:
Hans idéer är verkligen intressanta så om du inte har läst det – gör det.
•••
Enligt Bernie Ecclestone ska det vara möjligt att köra ett GP inne i London redan nästa år, 2017.
– Vi skulle mer än gärna göra det, säger Bernie Ecclestone.
– Men det finns det lilla problemet med vem som ska betala för det, men bortsett från det finns det ingen större tvist.
Däremot är han tydlig med att det lite  är bli något F1-lopp i New York.
– Vi missade chansen med New York, nu diskuterar vi andra städer, säger han.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB