Startsida / Inlägg

Ericssons team lämnar återbud

av Anna Andersson

I helgen är det dags för ännu en klassiker – Storbritanniens GP på Silverstone.  Det är ”Home of British Motor Racing”, en bana som funnits med i F1 sedan den 13 maj 1950 när Giuseppe Farina och Alfa Romeo vann det första loppet. Egentligen hade jag tänkt gå igenom all fakta och statistik inför helgens lopp, men det har kommit så många intressanta mindre nyheter att jag väljer att presentera dem här och ta genomgången av statistiken kring loppet på den gamla flygplatsen i morgon.
Annars finns det en risk att inlägget blir så långt att ingen orkar läsa ens hälften…
Här kommer lite samlade nyheter inför helgen:
•Saubers problem fortsätter.
Teamet väljer att lämna återbud till de två testdagarna som följer på Silverstone efter Storbritanniens GP.

Enligt reglerna måste juniorförare köra två av de fyra testdagarna under säsongen och Sauber var inte med under testerna i Barcelona heller. Teamet har dessutom inga juniorförare och eftersom man inte har några nyheter till bilen så väljer man att spara pengar.
•F1-loppet på Silverstone kan vara Jenson Buttons sista VM-deltävling på hemmaplan. Hans kontrakt med McLaren går ut, han sägs vara aktuell för Williams – men ingenting är klart.
– Jag tänker inte på att det faktiskt kan vara sista gången, säger den tidigare världsmästaren.

Michael Schumacher of Ferrari receives a trophy for his achievements in Formula One by Brazilian soccer legend Pele, not in picture, before the start of the Brazilian F1 Grand Prix the Interlagos racetrack in Sao Paulo, Brazil, on Sunday, Oct. 22, 2006. (AP Photos/Victor R. Caivano, Pool) / SCANPIX Code: 436
Foto: TT- Arkiv

Michael Schumachers manager Sabine Kehm berättar nu hur den tidigare världsmästaren mår – men det är inga positiva nyheter.
– Michael ska ju inte försvinna, men just nu är den privata situationen så svår att vi inte kan ge någon bild av hur hans vardag ser ut, säger hon.
– Var och en kan och måste också ha förståelse för det. Jag anser att man måste respektera att familjen inte vill prata om det eftersom de vill skydda sitt privatlov. Det är den enda vägen man kan gå, det går helt enkelt inte på något annat sätt.
Michael Schumacher skadade sig svårt när han ramlade i skidbacken i december 2013. Han låg i koma i nästan ett halvår innan han vaknade och vårdas sedan nästan två år i hemmet.

• Pirelli har undersökt det återstående delarna av Sebastian Vettels punkterade däck. Det italienska företaget hittade inget fel på däcket utan analysen visar att Vettel fick punktering sedan han kört på någonting som låg på banan.

• Niki Lauda berättade för Servus TV att Lewis Hamilton ljög när han sa att hans förhållande med Nico Rosberg var bättre än någonsin. Lauda berättade även att Hamilton förstört sitt omklädningsrum i Mercedes motorhome under tävlingshelgen i Baku.

Großer Preis von Spanien 2016
Niki Lauda. Foto: Mercedes

Men Laudas uttalande stämmer inte överens med sanningen – det meddelar Mercedes.
Jag fick precis ett pressmeddelande från teamet där det står:
– Lewis Hamilton orsakade inga skador i sitt omklädningsrum eller på något hotellrum under tävlingshelgen i Baku.
– Lewis Hamilton ljög inte om sin relation med Nio Rosberg.
Niki ångrar de missförstånd som uppstått på grund av hans kommentarer och att det hela har tagits ur sitt sammanhang och nått helt andra proportioner än vad som var tänkt från början.

Mercedes tar alltså tillbaka alla Niki Laudas uttalanden, hur trovärdig är då den trefaldige världsmästaren? Han var väl medveten om att han gjorde ett framträdande i TV och han sa dessutom att Hamilton fick betala allt ur egen ficka. Det var ingen bisats som slank ur honom
När nu Mercedes tar tillbaka allt ett par dagar senare så är det berättigat att fråga – vad är egentligen sanningen?

För övrigt säger Niki Lauda till ”auto, motor und sport ” att Mercedes har varnat sina förare efter kraschen i Österrike.
– Toto kommer att prata klartext med Nico och Lewis under torsdagen, säger österrikaren.
– Vi har bestämt oss för att de ska köra mot varandra, men de får inte köra ihop. Om det inte går och det blir ytterligare någon olycka efter de två och en halv kollisionerna i Barcelona, Montreal och Spielberg så har vi alla möjligheter att ta nästa beslut. Någon gång är det roliga slut. Han säger att man kan förvänta sig att ”vuxna och intelligenta män” borde klara sig ur sådana situationer ” utan att orsaka en olycka”
Kan vi tro på det uttalandet?

• Pirelli börjar testa med de nyare bredare däcken i augusti. från och med nästa säsong ska framdäcken vara 60 mm bredare och bakdäcken 80 mm bredare. Däcktillverkaren har tillgång till tre bilar från 2015, en Ferrari, en Mercedes och en Red Bull och man får testa i totalt 24 dagar. Planen är som följer.
1./2. augusti: Fiorano – Ferrari – regndäck
3./4. augusti: Mugello – Red Bull – slicks
6./7. september: Barcelona – Ferrari – slicks
6.-8. september: Le Castellet – Mercedes – slicks
21./22. september: Le Castellet – Mercedes – regndäck
12./13. oktober: Barcelona – Mercedes – slicks
14.-16. oktober: Abu Dhabi – Red Bull – slicks
2./3. november: Abu Dhabi – Red Bull – regndäck
14.-16. november: Abu Dhabi – Ferrari – slicks
29. november: Abu Dhabi – alla däck
•••
I morgon kör vi statistiken – detta inlägg är långt nog ändå.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB