Startsida / Inlägg

Storbritanniens GP – det du behöver veta

av Anna Andersson

Storbritanniens GP, Italiens GP, Belgiens GP och  Monacos GP.
Det är de fyra VM-deltävlingarna som fortfarande finns kvar jämfört med den första VM-säsongen 1950.
I helgen är det dags för en av dem – Storbritanniens GP på den före detta flygplatsen från andra världskriget. Banan renoverades 2010, men den har fortfarande sin själv kvar och det finns knappast någon bana som lockar så många campare inför ett race.
Jag har lovat er en rejäl statistik genomgång och den kommer här, men till att börja med bör du ha koll på tiderna och de följer här:

Fredag:
Träning 1: 11:00 – 12:30
Träning 2 15:00 – 16:30
Lördag:
Träning 3 11:00 – 12:00
Kval: 14:00 – 15:00
Söndag:
14:00 Storbritanniens GP

•••
Fakta och statistik inför racet:

Storbritanniens GP, Silverstone Grand prix Circuit
Längd: 5,891 km/52 varv
Kurvor: 10 höger, 8 vänster.
Kurvor under 100 km/tim: 1 (T4)
Över 250 km/tim: 7 (T1, T2, T8, T9, T10, T11, T14)
Längd till första kurvan: 420 m
Däck: Soft/medium och hard.

Paul Hembery, chef för Pirelli motorsport:
– De festa teamen har valt de mjukaste däcken och det är en trend vi har sett under året. Det verkar som om många  förare har valt en aggressiv strategi och på en bana som Silverstone kan det ge oss flera depåstopp. Dessutom kan vädret, precis som de senaste åren, variera rätt mycket och det kan också ge oss ett lopp som är väldigt oförutsägbart.

Däckslitage: Medel.
Bromsslitage: Högt
Toppfart:   310 km/tim ( utan DRS)
Lägsta fart : 85 km/tim
Genomsnittsfart: 231 km/tim
Tid för ett depåstopp: Ca 25 sekunder.
Vinnande strategi 2015: 2 depåstopp, vilket också var den strategi som valdes av flest förare.
Nyckeln till seger:
Första GP 1950, segraren var Nino Farina, Alfa Romeo och han vann från pole position.
Seger från högsta startposition: Emerson Fittipaldi, McLaren. Han startade från plats sju när han vann 1975.

Här ser du Kimi Räikkönen berätta om Storbritanniens GP:

Kval 2015:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Nico Rosberg, Mercedes
3. Felipe Massa, Williams
4. Valtteri Bottas, Williams
5. Kimi Räikkönen, Ferrari
6. Sebastian Vettel, Ferrari
7. Daniil Kwjat, Red Bull
8. Carlos Sainz, Toro Rosso

Kvalrekorden:
Absolut: 1:18.233 (Kimi Räikkönen, McLaren, 2004)
2015: 1:32.248 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:35.766 (Nico Rosberg, Mercedes)
2013: 1:29.607 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2012: 1:51.746 (Fernando Alonso, Ferrari)
2011: 1:30.399 (Mark Webber, Red Bull)

Großer Preis von Bahrain 2016
Foto: Mercedes

Race 2015:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Nico Rosberg, Mercedes
3. Sebastian Vettel, Ferrari
4. Felipe Massa, Williams
5. Valtteri Bottas, Williams
6. Daniil Kvyat, Red Bull
7. Nico Hülkenberg, Force India
8. Kimi Räikkönen, Ferrari

11. Marcus Ericsson, Sauber.

Senaste fem segrarna:
2015: Lewis Hamilton, Mercedes
2014: Lewis Hamilton, Mercedes
2013: Nico Rosberg, Mercedes
2012: Mark Webber, Red Bull
2011: Fernando Alonso, Ferrari

Förarna med flest segrar:
Alain Prost (5)
Lewis Hamilton (3)
Michael Schumacher (3)
Jim Clark (3)
Nigel Mansell (3)
Jackie Stewart (2)
Jacques Villeneuve (2)
Jose Froilan Gonzalez (2)
Alberto Ascari (2)
David Coulthard (2)
Sebastian Vettel plockar fram tre viktiga detaljer med Silverstone:

Second place, Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany, celebrates his second place on the podium after the Formula One Grand Prix of Europe at the Baku circuit, in Baku, Azerbaijan, Sunday, June 19, 2016. (AP Photo/Luca Bruno)
Foto: TT

Maggotts och Beckets: Den mest galna kombinationen inom F1, det är otroligt kul att ta den kombinationen med gasen i botten. I Maggots kör du med den sjunde växeln och det finns en risk att du dras utåt på banan, för Beckets växlar du ner, vrider ratten kort mot vänster och du är igenom. Det är en vansinnig känsla.

Copse: Här behöver du verkligen visa stake och ha rätt inställningar på bilen för att kunna köra med gasen i botten. Det går egentligen bara under kvalet, under racet är bilen fulltankad och för tung och då måste du släppa gasen ett ögonblick.
Brooklands: En bra omkörningsmöjlighet. Om det inte regnar är det bra fäste i asfalten just här, du kan bromsa långt ut och stanna där, då kan du köra om på insidan i nästa högerkurva.

Hämtat från Sport Bild:

•••
Detta är en gammal artikel om Silverstone. Där får du lite histora kring det klassiska loppet.

Här är ännu en. Bland annat är det intressant med förarnas tankar kring banan:

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB