Startsida / Inlägg

Horners råd till Mercedes – byt förare

av Anna Andersson

Dagen efter Mercedes krasch i Österrike pratas det fortfarande bara om den.
Om vad Nico Rosberg egentligen tänkte och vad Lewis Hamiltons agenda egentligen var.
Red Bulls teamchef Christian Horner går så långt att han råder Mercedes att byta sin förarduo, med andra ord inte förlänga kontraktet med Nico Rosberg.
– Är detta hållbart för Mercedes om man ser det på lång sikt? säger Horner till Autosport.
– Med tanke på den situationen som de befinner sig i, med tanke på hur de konkurrerar med varandra och på hur de kommer att konkurrera med varandra. Det som hände lär inte vara begränsat bara till detta racet.
Med andra ord tror Horner att det kommer att hända igen och det är inte många veckor sedan de krockade i den första kurvan under Spaniens GP.
Mercedes funderar på att införa teamorder, mer om det läser du här men enligt Christian Horner så är det ingen bra lösning. Hos Red Bull hade man icke angreppspakt, den som kallades för Multi 21 eller Multi 12 beroende på vilken bil som låg först, men det blev ett himla liv om efter Malaysias GP 2013.
Där fanns en regel, men Sebastian Vettel valde att ändå bryta den och köra om sin teamkollega.
– Det är otroligt svårt, oavsett hur bra lagspelare de anser sig vara så är de motståndare och kör var och en för sig själv. De fajtas om den största titeln som finns inom motorsporten, säger Horner.
– Var och en kommer att göra det som är bäst för en själv.

Großer Preis von Österreich 2016, Sonntag
Foto: Mercedes

Lewis Hamilton har ett kontrakt med Mercedes till och med 2018. Rosbergs kontrakt går ut efter årets säsong, men enligt Mercedes vill man fortfarande förlänga det.
– Kontraktet är ett långsiktigt beslut och det påverkas inte av det som händer under ett lopp, säger Toto Wolff.
Han är dock extremt tydlig med sin åsikt när det gäller kollisionen i går:
– Det är okej för oss att de tävlar mot varandra, men att de kör in i varandra – nej det går absolut inte. Nu har det hänt två gånger. Det räcker. Vi kommer att göra allt för att undvika det framöver och kanske är det så att man måste ta ett impopulärt beslut och att de inte kan tävla mot varandra. När de två inte förstår att de inte kan köra in i varandra så måste vi tänka åt dem.

•••
Den poängplats som Pascal Wehrlein tog  till Manor i Österrike var enormt tuff för Sauber. Nu måste Sauber också ta poäng, annars är man sist i årets F1-säsong och det är en katastrof för teamets ekonomi.
Som ni alla vet så baseras prispengarna på placeringen i märkes-VM och även om Bernie Ecclestone nu har erkänt att han funderar på att göra bonussystemet mer jämlikt så är skillnaden mellan plats tio och elva just nu många viktiga miljoner. Inför Österrikes GP sa Eccletsone att han funderade över ett system som är mer likt det som används i Premier League där alla team får en lika stor del av TV-pengarna, men där är vi inte idag.
Sauber kommer med en motoruppdatering till Silverstone och hoppas på en uppdatering av både fram och bakvinge innan sommaren är över – men frågan är om det räcker.
Nu är det många team som ändrar fokus och börjar jobba mot 2017 istället för 2016 och eftersom det kommer en stor regeländring till nästa säsong så är det troligt att även Saubers fokus kommer att vara på 2017.
– Detta betyder att teamet, alla inom teamet, måste reagera och det betyder att vi måste utveckla bilen, säger Saubers förare Felipe Nasr till den brasilianska tidningen UOL Esporte.
– Det är tydligt att vi måste uppdatera bilen och enligt planen skulle det ske till loppet på Silverstone.
•••
Red Bull fick 30 höstkrafter mer till Europas GP och till Japans GP räknar teamet med ytterligare 20 hästkrafter.
•••
Bloggen lever naturligtvis vidare under veckan. Här hittar du de senaste snackisarna efter Österrikes GP och inför Storbritanniens GP. Från och med onsdag blir det fokus på helgens race –  fakta, statistik, väderprognos, rykten och nyheter.
Precis som vanligt.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB