Startsida / Inlägg

13 tusendelar eller 83 cm

av Anna Andersson

Tretton tusendelar eller 83,5 cm. Det tar längre tid att skriva detta än vad det skilde mellan Nico Rosberg och Lewis Hamilton.
Kvalet till Japans GP var helt galet jämnt.
Mercedes räknade ut att Lewis Hamilton var under tre fot, eller 83,5 cm efter Nico Rosberg under sitt snabbaste varv på Suzuka och när det är så jämnt kan vi förvänta oss ett riktigt spännande race. Slå på TV:n kl 07.00.

Großer Preis von Japan 2016, Donnerstag
Foto: Mercedes.

Nico Rosberg har stått på pole position i Japan de senaste två åren, men det är Lewis Hamilton som vunnit loppet. Förra året var det en riktigt tuff batalj mellan dem båda redan i starten och jag förväntar mig att starten kommer att få en avgörande betydelse i morgon också. Frågan är hur tufft de båda vågar köra mot varandra och vad Mercedes ger dem för förhållningsorder ikväll. Teamet vill fira VM-titeln som konstruktörer i Japan och inte ha två bilar som bryter sedan de kolliderat med varandra innan de ens har nått den andra kurvan.
Kampen mellan Mercedes båda förare är enormt spännande och Stefan Johansson tror inte att den avgörs innan säsongsfinalen i Abu Dhabi. Här kan du läsa hur flera F1-experter tippar utgången av årets säsong.
För Ferraris del var kvalt en framgång. Bilarna körde in som tre och fyra och Kimi Räikkönen fortsatte att visa upp den fina form han har haft under hela helgen. Han kommer dock inte att starta intill  Vettel i morgon eftersom tysken straffades för startkollisionen i Malaysia och flyttas ner tre placeringar. Det innebär att Max Verstappen står intill Räikkönen i andra led.
Vi har ytterligare ett straff att rapportera om, men det är av mindre betydelse. Pascal Wehrlein, Manor, har bytt växellåda, men han startar i sista led oavsett….
•••

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team. Suzuka Circuit.
Foto: Sauber

Marcus Ericsson bättrade på sin kvalstatistik. Han har nu 10-6 i den interna kampen mot Felipe Nasr, men det blev inget Q2 för Sauber. Ericsson var 19:e man i Q1, men det var jämnt. Han var faktiskt bara var en sekund från femteplatsen – men otroligt missnöjd med bilen.
– Det har varit en rätt svår helg för oss än så länge. Jämfört med tävlingen i Malaysia så har det varit betydligt tuffare att få bilen dit där jag vill ha den., säegr Marcus Ericsson.

– Därför var det ett svårt kval och vi kan absolut inte vara nöjda med resultatet. I morgon är det en ny dag och då ska vi ta revansch.
Vill du läsa en text om kvalet gör du det här.
•••
McLaren-Hondas Jenson Button var bara 17:e man i kvalet.
Men det kanske är ett gott tecken?
Senast en McLaren startade på plats 17 var 2005 då Kimi Räikkönen också vann loppet, trots den dåliga startpositionen.
– Sett till banlayouten är detta den värsta banan för oss, det är mycket mellansnabba och snabba kurvor, vi använder inte ens bromsen och det passar inte oss, säger han.
– Med tanke på vilka problem vi har haft hela helgen och att vi hade motorproblem under förmiddagen så kändes bilen faktiskt bättre än tidigare.
Han var någon tiondel efter teamkollegan Fernando Alonso som var 15:e man och klarade sig till Q2.
•••
Haas körde in båda sina bilar till Q3. Det är första gången någonsin och en rejäl överraskning.
Deras avancemang gjorde att båda Williamsbilarna med Valtteri Bottas och Felipe Massa inte tog sig vidare från Q2.

Här har du resultatet:

1 Nico Rosberg    Mercedes    1m30.647s    –
2 Lewis Hamilton    Mercedes    1m30.660s    0.013s
3 Kimi Räikkönen    Ferrari    1m30.949s    0.302s
4 Max Verstappen    Red Bull/Renault    1m31.178s    0.531s
5 Daniel Ricciardo    Red Bull/Renault    1m31.240s    0.593s
6 Sergio Perez    Force India/Mercedes    1m31.961s    1.314s
7 Sebastian Vettel    Ferrari    1m31.028s    0.381s
8 Romain Grosjean    Haas/Ferrari    1m31.961s    1.314s
9 Nico Hülkenberg    Force India/Mercedes    1m32.142s    1.495s
10 Esteban Gutierrez    Haas/Ferrari    1m32.547s    1.900s
11 Valtteri Bottas    Williams/Mercedes    1m32.315s    1.668s
12 Felipe Massa    Williams/Mercedes    1m32.380s    1.733s
13 Daniil Kvyat    Toro Rosso/Ferrari    1m32.623s    1.976s
14 Carlos Sainz    Toro Rosso/Ferrari    1m32.685s    2.038s
15 Fernando Alonso    McLaren/Honda    1m32.689s    2.042s
16 Jolyon Palmer    Renault    1m32.807s    2.160s
17 Jenson Button    McLaren/Honda    1m32.851s    2.204s
18 Kevin Magnussen    Renault    1m33.023s    2.376s
19 Marcus Ericsson    Sauber/Ferrari    1m33.222s    2.575s
20 Felipe Nasr    Sauber/Ferrari    1m33.332s    2.685s
21 Esteban Ocon    Manor/Mercedes    1m33.353s    2.706s
22 Pascal Wehrlein    Manor/Mercedes    1m33.561s    2.914s

•••
För första gången under sin tid i Ferrari får Sebastian Vettel rejäl kritik – och det från teamchefen Maurizio Arrivabene.

Second place, Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany, celebrates his second place on the podium after the Formula One Grand Prix of Europe at the Baku circuit, in Baku, Azerbaijan, Sunday, June 19, 2016. (AP Photo/Luca Bruno)
Foto: AP

– Sebastian, måste helt enkelt koncentrera sig på bilen, säger teamchefen till Sky Sport Italia.
– Han är en person som ger mycket och det gör att han intresserar sig för allt och alla. Ibland måste man påminna honom vad som är hans huvudsakliga uppgift.
Ord och inga visor.
•••
Ställ klockan. 07.00 går starten och det är risk för regn.

Här ser du däcken vilka däck som de olika förarna har kvar. Klicka på bilden så blir den större.

Japan GP
  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB