Testbråk och sabotage
avVar ska F1 testa inför nästa säsong?
Det är den stora tvistefrågan just nu.
Mercedes vill testa i Bahrain. Där är det varmare vilket ger bäst information att jobba vidare med, framförallt nu när det sker så stora förändringar i reglementet och däcken också förändras.
Samtidigt är Barcelona betydligt billigare och det är enklare att skicka dit nytt material under testerna eftersom alla teamen har sina fabriker i Europa. Dessutom är banan bra, den är en rejäl utmaning för både chassi och aerodynamik, de två första sektorerna utmanar vissa saker och den avslutande andra. Det brukar vara så att den bilen som är bra i Barcelona är bra på alla banor under säsongen.
– Jag föredrar att stanna i Europa. I slutet av februari går temperaturen upp. Dessutom kämpar 65 till 70 procent av teamem med ekonomin och då är det inte ekonomiskt försvarbart att testa i Bahrain , om nu inte Mercedes betalar frakten åt alla teamen, säger Christian Horner, stallchef hos Red Bull, till motorsportmagazin.
Mercedes anser att vädret är för osäkert i Spanien, risken för regn för stor och att det inte är tillräckigt vart. I våras var det lite över tio grader under inledningen av testerna, även om det blev varmare.
– Det vore galenskap att bara testa de nya bilarna och däcken i Europa. Vad händer om det regnar?, säger Niki Lauda enligt Auto Motor und sport.
Även däcktillverkaren Pirreli vill testa utanför Europa. Chefen Paul Hembrey har vid flera tillfällen påtalat att han vill testa på ett ställe där det är högre och jämnare temperaturer än vad det är i Europa.
– Vi testar däcken i Abu Dhabi i november och det är ett gemensamt test, säger Horner som föredrar att testa i Europa.
– Därför förstår jag inte varför vi ska välja det klart dyrare alternativet.
Försäsongstesterna är planerade att genomföras mellan den 27 februari och 2 mars, samt mellan den 7 och 10 mars.
•••
För övrigt är teamorderns tid förbi hos Red Bull. Nu är det fri fart som gäller och det var också anledningen till att Daniel Ricciardo tog sin första seger på två år. Ingen Mulitorder – ni minns väl Webber och Vettel ? Multi 21 – icke angreppspakten som ledde till en kollision och ett jättebråk för ett par år sedan.
•••
Sergio Perez bekräftar att han kör för Force India 2017.
Därmed är det bara 12 platser som inte är bekräftade till nästa säsong.
Här är platserna som förarna slåss om till 2017 – läget i samtliga F1-stall
Mercedes: Nico Rosberg och Lewis Hamilton är bekräftade.
Red Bull: Daniel Ricciardo och Max Verstappen har båda kontrakt.
Ferrari: Sebastian Vettel och Kimi Räikkönen har avtal för 2017.
Force India: Enligt teamägare Vijay Mallya fortsätter både Sergio Perez och Nico Hülkenberg. Perez har bekräftat det själv också.
Ericsson är en av dem som sägs diskutera med teamet.
Williams: Ingen förare har kontrakt. Valtteri Bottas har Mercedes Toto Wolff som rådgivare och så länge Williams kör med Mercedes motorer lär finländaren finnas kvar i teamet. 18-årige Lance Stroll som varit utvecklingsförare i teamet lär ersätta Felipe Massa som slutar. Stroll leder EM i F3 och hans pappa är en av teamets större sponsorer.
McLaren-Honda: Fernando Alonso kör 2017 och det gör Stoffel Vandoorne också. Jenson Button blir därmed utvecklingsförare i teamet.
Toro Rosso: Carlos Sainz har kontrakt. Det ryktas om att teamet plockar upp Red Bulljunioren Pierre Gasly från GP2.
Haas: Romain Grosjean har antytt att han stannar i teamet
Renault: Ingen förare har kontrakt. Kevin Magnussen vill stanna, Felipe Nasr är intresserad precis som Marcus Ericsson. Carlos Sainz flirtar också med teamet och Valtteri BOttas sägs vara intresserad av att lämna Williams för Renault..
Sauber: Har inget kontrakt med någon förare. Teamets nya ägare har däremot kontakter till Tetra Pak som också sägs sponsra Marcus Ericsson.
Manor: Har inte förlängt med Pascal Wehrlein och Estebahn Ocon än. Båda stöttas av motorleverantören Mercedes.
– Vi vill gärna behålla dem, om omständigheterna är de rätta, hälsar teamet.
•••
Lewis Hamilton var förbannad efter Malaysias GP. Han påtalade att det är märkligt att det bara är hans motor som går sönder.
– Mercedes har byggt 43 motorer vad det är men detta händer bara mig. Det är bara min motor som går sönder. Jag vet inte varför det inte är någon annan förare med en Mercedesmotor som drabbas.
Han påpekade att det kunde vara sabotage och dessutom var han kritisk till att Mercedes inför säsongen gjorde en dörändring bland mekanikerna, det team som arbetade med Hamilton 2014 och 2015 arbetar i år med Rosberg och tvärtom.
Mercedes gjorde det bytet inför årets säsong för att hitta en bättre balans i garaget och för att det inte skulle bli för stor konkurrens mellan de båda sidorna. Mot slutet av förra året var det för mycket intern konkurrens, tyckte Toto Wolff och Niki Lauda.
Lauda var för örigt tydlig med att det inte handlade om något sabotage i Malaysia utan påpekade att det var ren tillfällighet. Han jämförde det med att slå flera sexor i rad när man spelar tärning.
– Men vi måste ta reda på vad haveriet berodde på. Det är inaceptabelt, säger han.
I dag har Mercedes ett stormöte på fabriken för att diskuera det som hänt och gå vidare.
•••
Mer inför helgens deltävling i Japan får du i morgondagens blogg.