Så ska Renault ta tillbaka titeln
av2017. Det är inte långt dit, bara ett par veckor.
Där, bakom hörnet, väntar ett år som ännu inte fört någonting tungt med sig, ett år som ännu inte kastat skräp på dig och ett år ger oss alla en nystart.
Det är också ett år som ger F1 en helt annat utseende och nya regler. Därför är det många team som ser sin chans att ta sig upp i toppen och som ser sin möjlighet att putta ner Mercedes från den tron de har suttit på sedan den förra regeländringen 2014.
Renault är ett av dem.
De satsar på en helt ny motor – vilket också kan ge Red Bull och Toro Rosso nya vingar.
– Den kommer att vara helt ny, till 100 procent. Vi har kommit till slutet av utvecklingen med den motor vi använt i åt. Vi måste ta ett stort steg framåt i vår utveckling om vi ska ta oss uppåt i resultatlistan och det kommer vi också att göra, säger stallchef Frederic Vasseur till us.motorsport.com.
– Detta är Renaults koncept.
Renault levererar nästa år motorer till sitt eget team, till Red Bull och Toro Rosso. Red Bull och Renault hade ett mycket framgångsrikt samarbete mellan 2009 och 2013, innan den senaste regeländringen, det resulterade i fyra VM-titlar.
•••
I dag startar de båda träningarna klockan 13.00 och kl 17.00
Enligt väderprognosen kommer det att vara stökigt under helgen. Det är risk för regn under alla tre dagarna – kanske är det en chans för Sauber som måste ta minst en poäng för att gå förbi Manor i konstruktörs-VM. I år är det elva team och det skiljer närmare 300 miljoner kronor (beroende på dollarkursen) mellan plats tio och elva, tidigare var det inte lika stor skillnad på om ditt team var sist eller näst sist – då var det nämligen bara tio team.
•••
Här är en video där Nico Rosberg pratar just om vädrets påverkan på Brasiliens GP. För honom kan det betyda enormt mycket – han kan köra hem sin första VM-titel på söndag. Det krävs att han vinner loppet – eller har mer än 25 poäng fler än Lewis Hamilton efteråt.
••••
Här ger Pirelli sina synpunkter inför helgens race.
Autódromo José Carlos Pace ur ett däckperspektiv:
- Banan är årets kortaste, men också en av de intensivaste med både utmanande kurvor och smala passager.
- Den relativt nylagda asfalten har gjort banan väsentligt mer lättkörd än vad den var tidigare.
- Vädret kan variera, med varmt klimat men risk för kraftigt regn.
De tre nominerade däcktyperna:
- Orange hard: ett obligatoriskt däckval som hittills bara använts fyra gånger under året.
- White medium: ännu ett obligatoriskt däck som har stor strategisk betydelse.
- Yellow soft: ett däck som trots banans tuffa påfrestningar på däcken använts i Brasilien vid tidigare lopp.
Så såg det ut för ett år sedan:
- Nico Rosberg vann det 71 varv långa loppet med tre depåstopp. Rosberg startade på soft och bytte till medium på varv 13, 33 och 48.
- Kimi Raikkonen hamnade på en fjärdeplats med två stopp efter att ha startat på soft och bytt till medium på varv 12 och 46.
- Klicka på bilden om du har den större.
Sedan snackas det om att…
… Kevin Magnussen hade möjligheten att stanna hos Renault ett år till, men valde att lämna – troligen kör han Haas nästa år.
– Jag fick ett erbjudande, men det var inte så bra att jag kunde ta det, säger Magnussen enligt motorsporttotal.
– Det väldigt lång tid och dessutom pratade med så många förare. Till och med påven fick ett erbjudande.
…Esteban Gutierres meddelar att han lämnar Haas. Vad han gör 2017 är inte klart.
..Ferrari protesterar mot det straff som Sebastian Vettel fick i Mexiko. Han var oförskämd mot tävlingsledare Charlie Whiting över radion. Ferrari räknar inte med någon förändring av det straffet, men vill göra en markering inför framtiden. Mänga förare vill n u att radiotrafiken inte ska sändas i TV.
•••
Har du missat något inlägg i veckan? Klicka tillbaka och läs dem i efterhand, många nyheter hittar du här och inte på hemsidan. F1-bloggen uppdateras varje dag inför racehelger med kortare nyheter, snackisar och fakta kring racehelgen.
•