Startsida / Inlägg

Fortsatt strul för Sauber – testrapport dag 2

av Anna Andersson
Merca dag 2
Foto: Mercedes

Nya regler, men redan efter den första dagen verkar Mercedes vara i fas.
Under den andra dagen visade det tyska teamet återigen upp en imponerande tillförlitlighet, Lewis Hamilton hann med 66 varv på förmiddagen och Valtteri Bottas simulerade ett race och hann även med aerotester under eftermiddagen.
Totalt körde Mercedes båda förare 168 varv.
– Jag tycker att det var ännu en bra testdag. Vi körde väldigt många varv och genomförde allt det som vi hade planerat, säger Valtteri Bottas.
– Det var rätt tufft att köra en racedistans under eftermiddagen eftersom det var svåra vindförhållanden, men jag tror att vi kan lära oss rätt mycket från den data vi samlade in.
Snabbast under den andra testdagen var Ferraris Kimi Räikkönen, knappt före Lewis Hamilton, Mercedes.

Här är alla varvtiderna och information om vilka däck förarna använde sig av.
1.    Kimi Räikkönen    Ferrari    1:20.960    108    Soft
2.    Lewis Hamilton    Mercedes    1:20.983    66    Supersoft
3.    Max Verstappen    Red Bull    1:22.200    89    Soft
4.    Kevin Magnussen    Haas    1:22.204    118    Supersoft
5.    Esteban Ocon    Force India    1:22.509    86    Soft
6.    Daniil Kvyat    Toro Rosso    1:22.956    68    Soft
7.    Valtteri Bottas    Mercedes    1:22.986    102    Soft
8.    Jolyon Palmer    Renault    1:24.139    53    Soft
9.    Antonio Giovinazzi    Sauber    1:24.617    67    Soft
10.    Stoffel Vandoorne    McLaren    1:25.600    40    Soft
11.    Lance Stroll    Williams    1:26.040    12    Medium

•••
För McLaren fortsätter problemen. Fernando Alonso tappade sju timmars testande under måndagen och Stoffel Vandoorne hann bara med 39 varv under tisdagen eftersom även han tvingades byta motorn.
Därmed har McLaren gjort två kompletta motorbyten på lika många dagar.
– De senaste två dagarna har inte varit enkla för oss, men förhoppningsvis kan vi ta reda på vad som hände under natten och köra betydligt mer i morgon. Både Fernando och jag har förlorat mycket tid och nu måste vi göra det bästa av situationen, säger belgaren.
Honda har nu skickat över en fjärde motor från Japan så att teamet inte står utan under testerna. Under de två testperioderna, fram till på torsdag och sedan från 7 till 10 mars får teamen använda så många motorer de vill. Under säsongen sedan får man inte använda mer än fyra per förare.
Alonso gjorde vad han kunde – genom att snacka med en annan dubbel mästare som är på besök i garaget.

•••

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team. Circuit de Barcelona-Catalunya.
Marcus Ericsson kör i morgon igen. Foto: Sauber

Även Sauber har fortsatta problem. Marcus Ericssons team fick byta sin motor också, men teamet kör med Ferraris fjolårsmodell.
Det gjorde att Antonio Giovinazzi fick vila under förmiddagen.
I morgon ska Ericsson köra under förmiddagen och Giovinazzi under eftermiddagen.

•••
Ferrari har valt en annan väg att kommunicera. Nämligen den tysta varianten.
Inga pressmeddelanden och inga möten med media under de inledande två dagarna.
De tyska journalisterna är irriterade.
Hos de italienska är det väl irriterade bara förnamnet.
I morgon ska Sebastian Vettel träffa media för första gången. På torsdag är det Kimi Räikkönens tur. Undrar vad de har att säga.

•••
För debutanten Lance Stroll blev det ett snöpligt slut på F1-debut-en.
Killen som vann EM i F3 förra säsongen och nu debuterar för Williams snurrade av efter tolv varv. Det ställde till stora problem för Williams som tappade väldigt mycket värdefull testtid.
– Även om det var en rätt oskyldig olycka så fick vi rätt stora skador vilket vi nu måste reparera, säger chefsingenjören Rob Smedley.
– Vi fick skicka ett par delar tillbaka till fabriken och de kommer att vara tillbaka hos oss någon gång under morgondagen Vi ska göra vårt yttersta för att vara på banan så tidigt som möjligt i morgon.
Stroll var väldigt fåordig när han mötte media efter sin korta debut.
– Det är fortfarande tidigt på säsongen och jag har bara fört ett par varv. Jag börjar få koll på FW40, men det finns gott om tid kvar, säger han.
– Jag kommer att behöva köra betydligt mer innan jag vet var jag är och var bilen är. Då får jag en bättre vild av det hela och jag ser fram emot att köra igen.
•••
Marcus Ericsson har en ny teamkollega.
Hon heter Tatiana Calderon.
Mer om hennes jobb läser du här.
•••
Här är förarna som kör under onsdagen:

Mercedes: Bottas/Hamilton
Red Bull: Verstappen/Ricciardo
Ferrari: Vettel
Force India: Celis
Williams: Massa
McLaren: Alonso
Toro Rosso: Kwjat/Sainz
Haas: Grosjean
Renault: Palmer/Hülkenberg
Sauber: Ericsson/Giovinazzi

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB