Startsida / Inlägg

Debutantens facit – tre olyckor på två dagar

av Anna Andersson

Förra året vann Lance Stroll EM i Formel 3.
I år ska han köra F1 för Williams.
Men på två testdagar han tappat kontrollen över bilen tre gånger.
Det låter ungefär så illa som det är. Första gången kvaddade han bilen efter 12 varv och Williams fick packa ihop och beställa nya reservdelar. Det blev inget mer kört den dagen.
– Vi behöver mer tid och det finns mer tid, var hans kommentar efteråt.

Williams driver Lance Stroll of Canada, right, looks at fellow team driver Felipe Massa of Brazil during a Formula One pre-season testing session at the Catalunya racetrack in Montmelo, outside Barcelona, Spain, Wednesday, March 1, 2017. (AP Photo/Francisco Seco)
Stroll och Massa. Foto: AP

I dag kom Stroll tillbaka ut på banan, men strax före lunch körde han av och bilen fick bärgas tillbaka till garaget. På eftermiddagen kunde han fortsätta sitt program, men innan passet skulle avslutas var det dags igen. Han förlorade kontrollen över bilen i kurva fem.

– Det var en bra dag. Vi körde nästan 100 varv och jag börjar vänja mig vid bilen och körde bra både på korta och långa stinter, säger Stroll.

– Det var synd att det inträffade en incident på slutet, men det är sådant som händer och nu går vi vidare.

Totalt blev det 98 varv och den nionde bästa tiden.
– Äh, säger Damon Hill som vann VM med Williams.
– Ge honom tid. En förare som Michael Schumacher krockade säkerligen också många gånger första gången han körde F1.

Williams driver Lance Stroll of Canada takes a curve during a Formula One pre-season testing session at the Catalunya racetrack in Montmelo, outside Barcelona, Spain, Wednesday, March 1, 2017. (AP Photo/Francisco Seco)
Stroll – på banan. Foto: AP

Strolls pappa, en väldigt rik affärsman från Kanada, har möjliggjort sonens F1-satsningen. Förhoppningsvis får teamet ordning på både förare och bil innan det är dags för säsongstarten den 26 mars.
•••
Snabbast av alla var Mercedes Valtteri Bottas.
– Det var ännu en bra dag. Vi körde många mil och hela det program vi hade tänkt, säger finländaren som delade dagen med Lewis Hamilton.
Britten satsade på en racesimulering och hade en intressant kommentar efteråt.
– Jag har blåmärken. Detta är riktigt tufft.

Här har du tiderna från dag 3:

1.    Valtteri Bottas    Mercedes    1:19.705    75    Ultrasoft
2.    Sebastian Vettel    Ferrari    1:19.952    139    Soft
3.    Daniel Ricciardo    Red Bull    1:21.153    70    Soft
4.    Jolyon Palmer    Renault    1:21.396    51    Soft
5.    Nico Hülkenberg    Renault    1:21.791    42    Soft
6.    Marcus Ericsson    Sauber    1:21.824    126    Supersoft
7.    Lewis Hamilton    Mercedes    1:22.090    95    Soft
8.    Romain Grosjean    Haas    1:22.118    56    Supersoft
9.    Lance Stroll    Williams    1:22.351    98    Soft
10.    Fernando Alonso    McLaren    1:22.598    72    Ultrasoft
11.    Carlos Sainz jr.    Toro Rosso    1:23.540    32    Medium
12.    Alfonso Celis jr.    Force India    1:23.568    71    Supersoft
13.    Daniil Kvyat    Toro Rosso    1:23.952    31    Medium
•••
Renault måste bygga om sin bakvinge innan premiären. FIA var på besök i Barcelona och deras bakvinge är illegal.

Renault Sport F1 Team's German driver Nico Hulkenberg drives at the Circuit de Catalunya on March 1, 2017 in Montmelo on the outskirts of Barcelona during the third day of the first week of tests for the Formula One Grand Prix season. / AFP PHOTO / JOSE JORDAN
Hülkenberg. Foto: AFP

Även McLaren har problem.

Motorn från Honda har inte hållit vad den utlovat och idag lyckades Fernando Alonso visserligen köra 72 varv, men det gick inte så vidare snabbt. Han hade den tionde tiden.

•••
Marcus Ericsson skulle ha kört under förmiddagen idag och Antonio Giovinazzi  under eftermiddagen, men Sauber gjorde en förändring och Ericsson körde hela dagen. Det gör att italienaren kör i morgon då man ska testa på blöt vägbana medan Ericsson har testat färdigt för den här omgången.
Han får chansen igen nästa vecka.
– Det var en dag utan problem, jag bokförde 126 varv och det är enormt viktigt att vi kan jobba oss igenom det program vi har planerat utan att det blir några problem, säger Marcus Ericsson.
Mer om dagens tester läser du här.
•••

Under natten till i morgon torsdag ska banan vattnas  och klockan 06.00 i morgon kommer arrangörerna att ösa in ännu mer vatten.
I morgon ska teamen testa regndäck.
•••
Nico Rosberg var på besök i Mercedes garage, men världsmästaren  blev inte speciellt sugen på att köra.
– Självklart är det fortfarande fantastiskt roligt att köra, men jag har inte tänkt på det idag. Jag har bara njutit av att kunna vara här i lugn och ro.

•••
Ross Brawn vill införa en intressant nyhet inom F1.
Ett race om året som inte har VM-status.
Detta för att man ska kunna testa nyheter, utvärdera dem och även utveckla dem.
– Om vi ska ändra formatet under tävlingshelgen måste vi vara väldigt säkra på att vi gör rätt, säger den före detta teamchefen som numera är chef för den sportsliga biten hos F1:s ägare.
– Min dröm är att vi har ett lopp om året som inte hör till VM och då kan vi testa ett annat format.
•••
Du har väl noterat morgonens nyhet? Felix Rosenqvist tänker köra japanska Super Formula vid sidan av Formula E.
Mer om det läser du här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB