Startsida / Inlägg

– Där försvann min fördel

av Anna Andersson

Jag hoppas att du ställde klockan i morse.
Kinas GP startade klockan 8 och ärligt talat så missade du någonting om du inte gick upp.
Precis som man varnat för så var det blött när racet startade och det var väldigt rörigt under de första varven på banan. Jag som liverapporterade hann inte ens trycka på sänd innan situationen hade förändrat sig – igen.

En av de avgörande scenerna kom tidigt. Sebastian Vettel och Ferrari valde att gå in i depån under den första VSC:fasen för att lägga på slicka. När han kom ut igen så höll banan på att torka upp och när han väl fått fart på däcken så snurrade Antinio Giovanazzi och kraschade sin Sauber på start/mål och säkerhetsbilen kom ut på banan.

Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany smiles as he attends a press conference for Sunday's Formula One Italian Grand Prix, at the Monza racetrack, Italy, Thursday, Sept. 1, 2016. (AP Photo/Antonio Calanni)
– Där försvann min fördel Foto: AP

– Där försvann min fördel. Troligen också den enda chansen jag hade på segern, analyserar Sebastian Vettel på presskonferensen.
– Jag gick väl ner lite mentalt där också, sedan satt jag fast i trafik ett tag innan jag kunde komma loss och attackera igen men då var det lite för sent.
Det är en rätt klockren analys. Lewis Hamilton gjorde inga misstag utan körde in sin femte seger i Kina. Det är fler än någon annan.
Efter två lopp är det nu två killar på samma poäng, Vettel och Hamilton har en seger och en andraplats var.
– Det kanske blir det jämnaste VM som jag har upplevt sa Hamilton.
Låt oss hoppas på det. De är betydligt roligare när två team slåss om segern än när det är två förare ur ett team som gör det.

Mer om loppet läser du här:
En annan intressant grej i Kina var Red Bulls comeback. Man hade lite nyheter på bilen och sedan har man ju Max Verstappen. Han är en kung i regn. Han körde om nio bilar det första varvet och tog sig från plats 16 till plats tre.
Han var racets bäste förare.
– Vi är inte riktigt där vi vill vara än, säger Helmur Marko till Sky Sport F1.
– Men det kommer lite i taget.
Vad väntar då om en vecka? Redan på fredag är det dags för de första träningarna inför Bahrains GP som avgörs på söndag.
•••
Nico Hülkenberg skakade på huvudet efter loppet. Han hade ingen lust att snacka.
Det är förståligt. Han straffades för att han vid två tillfällen kört om när säkerhetsbilen var på banan. 15 sekunders tillägg.
•••
Valtteri Bottas hade möjligheten, men han tog den inte. Han lär irritera sig som sjutton över att han faktiskt snurrade när han värmde upp däcken bakom säkerhetsbilen. Där tappade han säkerligen fem sekunder och alla chanser på en pallplats.
Synd för finländaren som behöver prestera.
Jag träffade honom nyligen och vill du läsa hans tankar och lite mer om Finland och F1 så gör du det här.

En mycket trevlig och jordnära kille.
•••

McLaren's Spanish driver Fernando Alonso walks to his pit garage during a practice session ahead of the Formula One Chinese Grand Prix in Shanghai on April 7, 2017. / AFP PHOTO / GREG BAKER
Foto:  AFP PHOTO

McLarens båda bilar bröt. Igen.
Jag börjar tycka synd om Fernando Alonso.
En så otroligt duktig förare som av någon anledning har valt fel team i tio år nu.

•••
För Marcus Ericsson var det en söndag att glömma. Han körde längst bak i fältet och var siste bil i mål.
Men han tog sig i mål.

– Min start var bra, det var första varvet också, men under VSC bytte vi till mjuka däck även om vi visste att banan var blöt på sina håll och efter det bytet så var det rätt svårt, säger Ericsson.

– Det var svåra förhållanden och det var låg temperatur i asfalten vilket gjorde att det var svårt att få däcken att jobba bra. Jag hade problem med däcken under hela loppet, jag fick dem aldrig att arbeta i rätt fönster. Nu ser jag fram mot Bahrains GP.

Hans teamkollega Antiio Giovanazzi som imponerade i premiären lyckades nu krascha bilen både i kvalet och i racet.
Inte bra för den som vill ha ett kontrakt.

Här är resultatlustan:

1    Lewis Hamilton    Mercedes    56    1h37m36.160s
2    Sebastian Vettel    Ferrari    56    6.250s
3    Max Verstappen    Red Bull/Renault    56    45.192s
4    Daniel Ricciardo    Red Bull/Renault    56    46.035s
5    Kimi Räikkönen    Ferrari    56    48.076s
6    Valtteri Bottas    Mercedes    56    48.808s
7    Carlos Sainz    Toro Rosso/Renault    56    1m12.893s
8    Kevin Magnussen    Haas/Ferrari    55    1 varv
9    Sergio Perez    Force India/Mercedes    55    1 varv
10    Esteban Ocon    Force India/Mercedes    55    1 varv
11    Romain Grosjean    Haas/Ferrari    55    1 varv
12    Nico Hülkenberg    Renault    55    1 varv
13    Jolyon Palmer    Renault    55    1 varv
14    Felipe Massa    Williams/Mercedes    55    1 varv
15    Marcus Ericsson    Sauber/Ferrari    55    1 varv
Förare som bröt:
–    Fernando Alonso    McLaren/Honda    33
–    Daniil Kvyat    Toro Rosso/Renault    18
–    Stoffel Vandoorne    McLaren/Honda    17
–    Antonio Giovinazzi    Sauber/Ferrari    3
–    Lance Stroll    Williams/Mercedes    0

Här är topp tio i VM  – efter 2 lopp:

1 Sebastian Vettel 43
1 Lewis Hamilton 43
3 Max Verstappen 25
4 Valtteri Bottas 23
5 Kimi Räikkönen 22
6 Daniel Ricciardo 12
7 Carlos Sainz 10
8 Felipe Massa 8
9 Sergio Perez 8
10 Kevin Magnussen 4

•••
Innan racet var över började teamen att plocka ihop sina grejer. Nästa race avgörs i Bahrain om en vecka och på torsdag ska allt vara uppbyggt där igen.
Det är bråttom nu.
Där väntar helt nya förutsättningar, värme, kvällsrace och kanske vind som blåser in sand på banan. Racet startar kl 17.00 på söndag.

Vi hörs väl här fram till dess?

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB