Startsida / Inlägg

Lewis Hamilton – bäst i Ryssland

av Anna Andersson

2017 har än så länge handlat om Mercedes Lewis Hamilton och Ferraris Sebastian Vettel.
I Ryssland väntar en bana som passar Mercedes och Hamilton riktigt bra, eller det har den i alla fall gjort sedan debuten 2014 ( då Mercedes har dominerat på de flesta banor). Hamilton har två segrar och Nico Rosberg en.
Banan borde även i år passa Mercedes bra med tanke på att det är långa rakor och Mercedes fortfarande har den bästa motorn, men kikar vi på de kommande loppen så känns det som om Hamilton har tvåbanor där han har en fördel ( Ryssland och Kanada) medan det är Vettel som har en fördel i Spanien och Monaco.
Från och med Spaniens GP kommer Red Bull med ett uppdaterat chassi och till Kanadas GP uppdaterar Renault också motorn,  kanske är det så att detta är det sista loppet för i år  då kampen om VM-titeln är en duell mellan två förare?

Annars kan vi förvänta oss fint väder och ett lågt däckslitage i helgen.
Mer fakta och alla tider att hålla koll på fick du i onsdagens blogginlägg. Där kan du också läsa om de nya reglerna för 2018.

 

Här får du Pirellis tankar inför helgen:

”I helgen kommer Formel 1 till Ryssland när det är dags för Grand Prix i Sochi. Sochi Autodrom bjuder på en relativt slät vägbana och vädret väntas bli milt. De tre obligatoriska däcktyperna är därför Pirellis mjukaste: Purple ultrasoft, Red supersoft och Yellow soft. Det är andra gången den här säsongen som de tre mjukaste däcken i produktkatalogen valts ut, men första gången som däcktypen Purple ultrasoft används i Rysslands Grand Prix. Tidigare år har loppen alltid vunnits med en enstopps-strategi.

Soctji Autodrom ur ett däckperspektiv:

    Banan är en av säsongens mest skonsamma mot däcken. Den används sparsamt utanför Grand Prix-sammanhang.
    Milda väderförhållanden betyder att även nedbrytning på grund av varma temperaturer inte väntas bli något stort problem.
    Risk för däckslitage finns i den andra, tredje och trettonde kurvan som hör till banans mest krävande. Det högra framdäcket väntas slitas hårdast.”

 

•••
Annars kan vi notera att…

…det kommer ännu fler rykten som säger att Honda blir ny motorleverantör för Sauber. Bytet ska ske till 2018.
…Nico Hülkenberg står över den första träningen. Renault väljer att låta Sergej Sirotkin köra den, det är ryssens första insats i år.
– Jag ser verkligen fram emot det, säger han.
– I år måste jag lära mig att vara på banan, men inte köra själv och det är inte helt enkelt. Det är rätt frustrerande att se andra förare köra, för man  vill ju vara där på banan själv.

…Scottland Yard har arresterat Force Indias ägare Vijay Mallya. Han har länge varit efterlyst i sitt hemland, Indien, det sägs handla om skattebedrägerier. Mallya släpptes sedan mot borgen.

Mercedes driver Lewis Hamilton of Britain waves after he clocked the fastest time during the qualifying session at the Yas Marina racetrack in Abu Dhabi, United Arab Emirates, Saturday, Nov. 26, 2016. The Emirates Formula One Grand Prix will take place on Sunday. (AP Photo/Luca Bruno)
Lewis Hamilton – bäst i Ryssland (AP Photo)

…Lewis Hamilton är den förare som  varit bäst i Sotji hittills. Han har två segrar, en pallplats och en pole position.
…den Benetton som Michael Schumacher körde åtta lopp med under 1991 och 1002 ( Benetton-Ford B191 ) är ute till försäljning. BIlen är konstruerad av John Barnard, väger inte mer än 505 kg och vann Kanadas GP tillsammans med Nelson Piquet 1991. Schumacher körde in två pallplatser med den, i Mexiko och Brasilien 1992. Bilen är renoverad och går att köra med. Motorn har 650 PS och auktionsfirman Bonhams räknar med ett pris mellan 750 000 och 950 000 Euro.
…Bernie Ecclestone tror att Lewis Hamilton vinner årets VM-titel.

…New York blir nästa arrangör av ett nattlopp.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB