Startsida / Inlägg

Skulle Vettel ha släppt förbi Räikkönen i Ungern?

av Anna Andersson

Ferrari var favoriter inför Ungerns GP och teamet gjorde allt rätt.
Eller allt?
Man kan diskutera om de skulle ha låtit Kimi Räikkönen ta sig förbi Sebastian Vettel när Vettel hade stora problem med ratten och tappade fart.

Winner Ferrari's German driver Sebastian Vettel (R) and second-placed Ferrari's Finnish driver Kimi Raikkonen celebrate on the podium after the Formula One Hungarian Grand Prix at the Hungaroring racing circuit in Budapest on July 30, 2017. / AFP PHOTO / ANDREJ ISAKOVIC
Skulle Vettel ha släppt förbi Räikkönen i Ungern? AFP PHOTO

Samtidigt är det Vettel som leder VM och när han nu hade Räikkönen som en buffert mellan sig och Mercedes tjänade han ett par poäng.
Jag är kluven i det fallet, jag förstår Kimi Räikkönens frustration eftersom han hade farten, han har önskan om att vinna och har kämpat länge för att få göra det igen. Jag unnar honom verkligen en seger.
Samtidigt så kan jag förstå hur Ferrari tänker. Även om de inte vann något VM i dag är det viktigt att göra det i höst och de poängen kan vara viktiga.
Jag är extremt glad att jag inte är teamchef…..

Hur hade du gjort i den situationen? Skulle Vettel ha släppt förbi Räikkönen i Ungern?
Hos Mercedes så valde man att ge Lewis Hamilton chansen att komma i kapp Ferraris båda bilar. Valtteri Bottas fick order om att släppa förbi Hamilton och han gjorde det också. Han fick också besked av teamet att han skulle få tillbaka placeringen om Hamilton inte kom om Räikkönen och han fick besked om att inte tappa fart utan hänga på.
Bottas tappade fart jämfört med Hamilton och ni var många som var inne i vår F1-bevakare och påpekade att Hamilton aldrig kommer att betala tillbaka – men det gjorde han. Lika mycket som Bottas imponerade när han släppte förbi Hamilton imponerade Hamilton när han backade av och gav tillbaka placeringen.
Det hade aldrig hänt för ett år sedan.
Rosberg hade aldrig släppt Hamilton i förstaläget och Hamilton hade aldrig betalat tillbaka.
Det är intressant att se hur stämningen inom ett team kan förändras på bara ett par månader.
Detta slutade med att Valtteri Bottas stod på prispallen för femte tävlingen i rad och det är makalöst jämnt i kampen om VM. Vettel har 14 poäng ner till Lewis Hamilton och 19 ner till Bottas.
Det är nio deltävlingar kvar. Jag ser fram emot den kampen.
Vill du läsa mer om loppet gör du det här:

•••
Snabbaste varvet?
Det gick till Fernando Alonso.

Spain's Fernando Alonso, left, and Belgian F1 driver Stoffel Vandoorne of McLaren steer their cars during Formula One Hungarian Grand Prix on the Hungaroring circuit in Mogyorod, 23 kms north-east of Budapest, Hungary, Sunday, July 30, 2017. (Zoltan Mathe/MTI via AP)
Två orange bilar tog poäng (MTI via AP)

Han var sexa i Ungern. Han har tidigare sagt att han stannar hos McLaren om teamet är ett toppteam innan september månad. Räknas en sjätteplats?
Samtidigt som han var sexa körde Stoffel Vandoorne in som tia. Det ger stallet nio poäng och nu har man samlat ihop 11 i år – och har gått förbi Sauber. Marcus Ericssons team ligger kvar på fem.
Visst får Ericssons bil ett nytt golv till Belgiens GP, men jag har svårt att se att det hjälper. Det känns inte som om Sauber kan bli någonting annat än sist i år. Tyvärr. Jag hoppas verkligen att jag har fel.
•••
Kevin Magnussen och Nico Hülkenberg lär inte bli vänner igen. De hade en tuff duell där Magnussen fick ett tidsstraff…


– Han är den mest osportsliga föraren av alla. Han går över gränsen och rör sig i en mycket farlig zon, jag ska prata med tävlingsledningen om detta, säger Renaults tyske förare till Viasat.
Magnussen var av en annan åsikt:
– Han kör mig av banan när han blir pressad. Han håller bara på att trycker ut mig och gör han så en gång till så kommer vi att kollidera.

TOPSHOT - Red Bull's Australian driver Daniel Ricciardo (L) and Red Bull's Dutch driver Max Verstappen (R) collide as they race at the Hungaroring circuit in Budapest on July 30, 2017, during the Formula One Hungarian Grand Prix. / AFP PHOTO / Andrej ISAKOVIC
Kollision  / AFP PHOTO

Även hos Red Bull är stämningen tuff efter den interna kollisionen direkt efter starten. Jag skulle gärna vara en fluga på väggen när de har sitt teammöte i kväll.
Daniel Ricciardo var extremt tydlig med vad han tyckte och Max Verstappen har alltid varit tydlig med vad han tycker.
– Man behöver vara ett arsle ibland, sa han till Sport Bild i veckan.

Samtidigt känner Verstappen att han måste sätta teamet först och ber om ursäkt:

– Det var aldrig meningen att jag skulle köra in i någon annan, framförallt inte i min tamkollega som jag har en bra relation till och kan skratta tillsammans med, säger Verstappen.

– Vi ska ha ett möte ikväll och lösa detta.

 

Här har du resultatet efter Ungerns GP.
1 ) S. Vettel , Ferrari, 1:39:46.713
2 ) K. Räikkönen, Ferrari
3) V. Bottas, Mercedes
4) L. Hamilton, Mercedes
5) M. Verstappen, Red Bull
6) F. Alonso, McLaren
7) C. Sainz, Toro Rosso
8) S. Perez, Force India
9) E. Ocon, Force India
10) S. Vandoorne, McLaren
11) K. Magnussen, Haas F1
12) D. Kyvat , Toro Rosso
13) J. Palmer, Renault
14) L. Stroll, Williams
15) P. Wehrlein, Sauber
16) M. Ericsson, Sauber
Förare som bröt:
N. Hülkenberg, Renault
P.di Resta, Williams
R.Grosjean, Haas
D. Ricciardo, Red Bull

 

•••

Verstappen straffades för sin incident och Magnussen också. Här är läget när det gäller den biten:

 

Nu är det två dagar med F1-tester i Ungern. Därefter väntar ett sommarlov.  Nästa deltävling avgörs på Spa-Francorchamps i Belgien den sista helgen i augusti. De är många förares absoluta favorit och där möts vi av ett av årets längsta varv. De blir extremt kul att se vad årets snabba bilar kan göra på den banan.

Annars kan du läsa om fajten mellan Mercedes och Ferrari – som är äldre än F1. Det gör du här.

När vi snackar Spa….Ni missade väl inte att Joel Eriksson stod för två fantastiska race under EM i helgen? Han gjorde flera fantastiska omkörningar när han tog två pallplatser.  Här läser du mer om det.

Prize giving ceremony, 8 Guanyu Zhou (CHN, Prema Powerteam, Dallara F317 - Mercedes-Benz), 31 Lando Norris (GBR, Carlin, Dallara F317 - Volkswagen), 1 Joel Eriksson (SWE, Motopark, Dallara F317 - Volkswagen), FIA Formula 3 European Championship, round 6, race 3, Spa-Francorchamps (BEL), 27. - 29. July 2017
  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB