Startsida / Inlägg

Hamilton mästare 2017 – men 2018 blir en episk säsong

av Anna Andersson

Lewis Hamilton är världsmästare i F1. Efter ett race han absolut inte ville ha.
Men det är en stor styrka att lyckas när förutsättningarna inte finns där.
Då krävs det inte bara en mästare utan det krävs en mästerlig mästare för att lyckas med det – och det är Lewis Hamilton.

MEXICO CITY, MEXICO - OCTOBER 29: Lewis Hamilton of Great Britain and Mercedes GP celebrates after winning his fourth F1 World Drivers Championship during the Formula One Grand Prix of Mexico at Autodromo Hermanos Rodriguez on October 29, 2017 in Mexico City, Mexico. Clive Mason/Getty Images/AFP == FOR NEWSPAPERS, INTERNET, TELCOS & TELEVISION USE ONLY ==
Lewis Hamiton är mästre igen (TT)

Han lade grunden till årets VM-seger under sommaruppehållet. Han gick på semester som tvåa i VM, men han kom tillbaka till jobbet och dominerade Han vann de tre första loppen efter uppehållet, han vann fyra av de fem första loppen efter omstarten och tog greppet om VM-titeln. Samtidigt som Ferrari och Sebastian Vettel ville för mycket och satsade för hårt behöll Hamilton och Mercedes både lugnet och kontrollen. Inte ens kollisionen med Vettel i den tredje kurvan av Mexikos GP fick Hamilton att tappa konceptet. Han tog sig upp på plats nio.
Han tog två poäng  –  men det räckte till en VM-titel eftersom Vettel slutade fyra.
Vid sidan av Mercedes fantastiska teamarbete, deras bil och dess tillförlitlighet finns det en annan detalj som också varit enormt viktig för Hamilton den här säsongen. Efter det att han förlorat VM-titeln till teamkollega Nico Rosberg förra året så bjöd stallchefen Toto Wolff in Hamilton i sitt kök. De satte sig vid bordet, gick igenom hela säsongen och tog upp precis allt som stört dem båda under säsongen. De diskuterade det som hänt, vad de kunde ha gjort annorlunda och vad de skulle ta med sig in i framtiden.
Det mötet var otroligt viktigt. Efter det kom Lewis Hamilton tillbaka ännu starkare och i år har han inte lagt någon energi på sin teamkollega utan han har koncentrerat sig på sin uppgift.
På att vinna VM.
Nu är han en av fem förare i F1-historien som vunnit fyra VM-titlar eller fler. Han är den brittiske förare som vunnit flest titlar och till nästa år lär han återigen vara med och slåss om titeln.
2018 kommer det att bli en episk duell. Det är jag helt övertygad om.
Det sker inga större regeländringar inför nästa säsong och på startlinjen har vi Lewis Hamilton med fyra VM-titlar hos Mercedes och Sebastian Vettel med fyra VM-titlar hos Ferrari.
Kampen om vem som blir först till fem kommer att vara makalös.
I den kampen kommer Red Bulls Max Verstappen och Daniel Ricciardo också att sätta sina avtryck – och jag är rätt övertygad om att Fernando Alonso inte kliver undan ett år till.
McLaren har ett av fältets bästa chassin och med en motor från Renault lär de också bli att räkna med.
Det är två lopp kvar av säsongen 2017 – men jag längtar redan till 2018.

•••

Max Verstappen vann Mexikos GP. Det verkar som om han alltid vinner racet efter det att Dannil Kyatt fått sparken. Tillfällighet?

Nu lär inte Kvyatt komma tillbaka till Red Bull fler gånger, men Verstappen lär vinna flera segrar.

Skön revansch för Verstappen med tanke på att han gick i mål som trea i USA för en vecka sedan, men bestraffades och blev av med den placeringen .

Mer om racet läser du här:

Här är resultatet:

1) M. Verstappen, Red Bull, 1:36:26.550
2) V. Bottas, Mercedes
3) K. Räikkönen, Ferrari
4) S. Vettel, Ferrari
5) E. Ocon, Force India
6) L. Stroll, Williams
7) S. Perez , Force India
8) K. Magnussen, Haas F1
9) L. Hamilton, Mercedes
10) F. Alonso, McLaren
11) F. Massa  Williams
12) S. Vandoorne, McLaren
13) P. Gasly, Toro Rosso
14) P. Wehrlein, Sauber
15) R. Grosjean, Haas F1
Förare som bröt:
C. Sainz, Renault
M. Ericsson, Sauber
B. Hartley , Toro Rosso
N. Hülkenberg, Renault
D. Ricciardo , Red Bull

•••

Marcus Ericsson gjorde ett bra race. Han startade från ruta 12 och var uppe på postion åtta. Han kämpade om placeringar och gick in i depå för att få fräscha däck för avslutningen, men två varv senare gick Brendon Hartleys motor söndag och den virtuella säkerhetsbilen kom ut på banan vilket gjorde att alla hans konkurreter gick in i depå och Ericsson tappade den fördel han hade.

– Det var jackpot för dem. Inte för oss, konstaterade han.

 

•••

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB