Tar betalförarna över F1?
avI går presenterade Williams sitt förarpar.
Lance Stroll och Sergej Sirotkin.
Två förare med starka plånböcker, men hur högt blir det sportsligapriset som teamet får betala? Väljer man pengar före kvalitét och resultat?
Tar betalförarna över F1?
Finns de bästa förarna egentligen i F1 eller i andra serier, som Formula E, Indycar och WEC?
Att Williams valde Sirotkin före Robert Kubica är kanske inte så konstigt. Han var snabbare, han har inte ett besvärligt rörelsehinder och han har en välfylld plånbok. Men det fanns andra alternativ.
Tar betalförarna över F1?
Williams hade exempelvis haft möjligheten att välja Pascal Wehrlein som kört in poäng för två bottenteam som Manor och Sauber, som dessutom har erfarenhet från sitt jobb som testförare hos Mercedes och som har vunnit DTM.
Men det var tidigt tydligt att Williams valde en annan väg.
Sirotkin mot Kubica och den tjockare plånboken vann.
Williams har gått från att vara ett klassiskt team med stolta traditioner och starka resultat till att bli ett team i slutet av fältet som är beroende av att förarna tar med sig miljoner och åter miljoner för att ens överleva. Den utvecklingen är inte bara trist, den är tragisk och allt annat än bra för F1.
Nu ska vi dock komma ihåg att Williams är långt i från det enda teamet som satsar på förare som har sponsorer med sig. Marcus Ericsson har också haft en god hjälp av bland annat familjen Rausing för att etablera sig i F1 och hans sponsorer tillhör nu Saubers ägare. Sergio Perez har ett stort ekonomiskt stöd från sponsorer i Mexiko, Felipe Nasr hade Banco de Brasil med sin till Sauber, Mercedes har stöttat Force India med motorer och med Esteban Ocon. Valtteri Bottas kom in i F1 och Williams tack vare sin manager Toto Wollf, som då hade en stor roll hos Williams – och Wolff tog sedan Bottas till Mercedes. Det finns många exempel och Williams är absolut inte det enda, men kanske det tydligaste eftersom man nu väljer två förare med extrema plånböcker.
Vart är F1 på väg efter 2020?
I morgon håller FIA och teamet ett möte om reglementet efter 2020. Vad händer med motorerna? Vilken väg ska sporten gå? Blir det budgettak?
Räkna med många hårda och upprörda röster för teamen tänker aldrig på sporten utan enbart på sin egen utveckling och den är oftast väldigt kortsiktig.
Vinna i dag, i morgon och den här säsongen – vad som händer efter det tar vi oss an då….
Ferrari har redan hotat med att lämna F1 om sporten utvecklar sig åt ett håll som Ferrari inte önskar. Det italienska stallet har varit med sedan 1950 och har möjligheten att lägga in sitt veto när det gäller nya regler och Ferrari är också det stall som får absolut störst bonus (103 miljoner dollar förra året).
Det är någonting som McLaren inte alls gillar.
– Det kommer att bli svårare med vissa team än med andra och jag tror att vi alla vet vilket jag talar om, säger bossen Zak Brown till motorsporttotal och påpekar att Ferraris särställning inte är bra för F1.
– Sporten blir förloraren och till slut så förlorar de själva på det också. Vi sitter alla i samma båt och när båten sjunker spelar det ingen roll om du sitter i första eller andra klass. Båten sjunker oavsett.
Vad tycker du om resonemanget?
Hur vill du att F1 ska utvecklas framöver?
Inför 2018 kan vi konstatera att…
…även Torro Rosso har klarat FIAs krocktest. Enligt italienska medier var Ferrari först med att få ett godkännande. Ferrari är också det enda teamet som angett ett datum för sin presentation. 22 februari.
…Lewis Hamilton missade ett sponsorsevent, men är tillbaka på Instagram. Efter att han raderat samtliga bilder på kontot har hans 5,7 miljoner följare nu kunnat se honom i snön, redo att ta sig an utmaningen 2018.
….Ferraris chef Sergio Marchionne hade ett härligt uttalande till La Gazetta dello Sport
– Jag var i Maranello ett par dagar och killarna på designavdelningen var nästan för avslappnade. Jag kan bara dra en enda slutsats, antingen har vi gjort en riktig skitbil eller också ett riktigt monster.
Räknar med att Vettel och Kimi Räikkönen hoppas på det senaste.