Startsida / Inlägg

Datum för presentationer av årets F1-bilar 2018

av Anna Andersson

Nu är det snart dags. F1-bloggen ger dig datum för presentationer av årets F1-bilar 2018
Först ut – i nuläget – är Renault som ska presentera sin bil den 20 februari.
Ferrari och Mercedes tänker likadant.
Båda presenterar sin bil den 22 februari.
Mercedes bjuder in till Storbritannien medan Ferrari väljer att presentera sin bil på webben.
– Men var inte oroliga, det ska inte krocka. Vi är lika nyfikna på deras bil som vad ni är, skriver Mercedes i sin inbjudan.
Tjusigt.
Då vet jag vad jag ska göra den dagen i alla fall.
Dagen efter den 23:e är det McLarens tur att visa upp sin bil och den 25 februari visar Toro Rosso upp sin bil för första gången.
De första testerna inleds i Barcelona den 26 februari.

Williams, Haas, Red Bull, Force India och Sauber lär presentera sina datum inom kort. Vem vill lägga sig först – och få störst uppmärksamhet?

 

Nyheter i F1 2018 – och en ny regel 2019:

F1-förarna ska slippa banta framöver. En ny regel inför 2019 för att hindra vikthetsen.
Mer läser du här.

Vill du veta vad som är nytt 2018? Då klickar du in här. Där hittar du nyheterna för 2018.

Den  här bilden togs i samband med Hahnenkamm -Rennen i Österrike i helgen:

Bilden lades ut av  Alejandro Agag, grundare och VD för Formula E.

Det hade varit intressant att höra vad de pratade om, men jag kan inte låta bli att fundera över vem som betalade notan?

•••

I den senaste bloggen tog jag upp ämnet betalförare. Det kan ni diskutera här.

•••

En nyhetssammanfattning

Vi kan konstatera att….

Mclaren driver Fernando Alonso of Spain steers his car during the second practice session ahead of the Belgian Formula One Grand Prix in Spa-Francorchamps, Belgium, Friday, Aug. 25, 2017. (AP Photo/Geert Vanden Wijngaert)
Fördel Alonso 2017. (AP Photo)

….Fernando Alonso hade en fördel förra året. Enligt McLarens chef Zak Brown fick spanjoren en bättre bil, ett bättre paket, än Stoffel Vandoorne under 2017 och därför var han också snabbare.
– De hade inte samma material. Bilarna var identiskt byggda, men ibland hade vi bara en uppdatering, säger Brown enligt motorsporttotal och påtalar att nio av tio gånger gick uppdateringen till Alonso.
– Bilarna påverkade avståndet mellan dem och speglar inte  förhållandet mellan förarna. Därför är vi väldigt nöjda med Stoffels prestation 2017.
Brown menar att det blir en jämn fajt mellan deras förare i år.
…till 2019 finns det ett förslag från fem team att det ska bli ytterligare förändringar på reglerna för hur bilen får se ut, detta för att det ska finnas mer plats för sponsorer och deras reklam.
…enligt Paddy Lowe, teknikchef hos Williams, funderar man på om det finns en möjlighet att låta Robert Kubica köra för teamet 2019. Polacken som körde F1 för BMW och Renault innan han skadade sig i en rallyolycka, är utvecklingsförare hos Williams 2018.

…Manor som lämnade F1 sedan man gått i konkurs 2016 är intresserat av en comeback, om kostnaderna för privatteam sänks.

– Vi har fått höra att FIA och LIberty media arbetar för att minska kostnaderna för privatteam, säger den förre sportdirektören Graeme Lowdon till Turun Sanomat.

– Jag och John Booth (teamchef) vill ha revansch i F1.

Det återstår dock ett par problem, som att fabriken har sålts till Haas och det mesta av inventarierna har auktionerats ut.

Nu byter vi kommentarsystem!

Vi bryr oss om våra användares datasäkerhet och byter därför nu kommentarssystem. Det betyder att du behöver skapa ett konto och logga in. Du kan enkelt göra det via knappen nedan. Aftonbladet är en del av Schibsted och du loggar in på Aftonbladet med ditt Schibsted-konto. Läs mer här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt Hellsing, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB