Startsida / Inlägg

Blir Sauber fabriksteam till Alfa Romeo i F1?

av Anna Andersson

Blir Sauber fabriksteam till Alfa Romeo i F1?
Är Marcus Ericssons team fortsatt ett privatteam – eller stämmer det senaste snacket?

Drivers Marcus Ericsson, of Sweden, right, and Charles Leclerc, of Monaco, pose for photographers near the newly unveiled Alfa Romeo Sauber F1 Team on the occasion of its official presentation in Arese, Italy, Saturday, Dec. 2, 2017. The Alfa Romeo Sauber F1 Team will compete in the 2018 Formula 1 World Championship. (AP Photo/Luca Bruno)
Blir Sauber fabriksteam till Alfa Romeo i F1? (AP)

Det är ungefär 25 år sedan Peter Sauber grundade sitt team. Det har visserligen haft ekonomiska problem de senaste åren och haft svårt att hänga med i utvecklingen under säsongen, men teamet har överlevt när andra team har försvunnit. Till årets säsong har Sauber inlett ett samarbete med Alfa Romeo.
– Alfa är vår titelsponsor och teamet är oberoende, sa Pascal Picci, som sitter i Saubers styrelse och är VD hos ägarföretaget Longbow.
– Vi har inte tagit över teamet för att sälja det igen.

Blir Sauber fabriksteam till Alfa Romeo i F1?

Men i en intervju med franska Auto Hebdo låter det plötsligt annorlunda.
Då pratar teamchefen Frederic Vasseur om någonting helt annat. Hans uttalande är raka motsatsen jämfört med Piccis.
– Företagets styrelse vill ha ett eget team, Alfa Romeo, säger han till tidningen.
– Men ett Alfa A-team. Vårt mål är inte att vara något dotterstall utan Alfa Romeos huvudteam och det kommer att finnas samarbeten när det gäller exempelvis förare.
Han har svårt att se Sauber kunna finnas kvar som ett privatteam:
– Personligen så förstår jag inte hur ett privatstall ska kunna överleva i F1.
– Privata team kan ha ett par bra säsonger, som Force India. Men skymtar man bara en lite kris kan allt brista. Tack vare  Alfa Romeo är vi nu stabila.
Men vad betyder det? Vad betyder det egentligen? Blir Sauber fabriksteam till Alfa Romeo i F1?

Ferraris  inflytande

Vilket inflytande har Ferrari och hur kommer det att påverka säsongen? Hur påverkar det framtiden? Både Ferrari och Alfa Romeo ingår i samma koncern. Integreras Alfa Romeo/Sauber i FIAT-koncernen och får då Ferrari större inflytande över teamet och kan påvera dess val av förare och dess val av riktning? Redan nu kör Charles Leclerc för Sauber, han är Ferraris juniorförare och vann Formel 2 förra säsongen.
Som testförare återfinns Antonio Giovanazzi, han ersatte den tidigare Sauberföraren Pascal Wehrlein under dennes skadefrånvaro under inledningen av 2017 och var även testförare åt Haas. Han är också juniorförare hos Ferrari och gjorde mycket jobb åt teamet i simulatorn förra året – och kommer alltså närmare F1 med hjälp av Alfa Romeos samarbete med Sauber.

 

Kan Marcus nå Ferrari?

 

Sauber driver Marcus Ericsson of Sweden waits in his car during the first practice session at the Singapore Formula One Grand Prix on the Marina Bay City Circuit Singapore, Friday, Sept. 15, 2017. (AP Photo/Wong Maye-E)
Näste svensk hos FErrari? AP Photo/Wong Maye-E)

Vad betyder då detta för Marcus Ericsson?
Återigen kör han med pressen på sig, men det är en situation han är van vid. Marcus gör sin femte säsong i F1 och om han ska kliva vidare på karriärstegen så måste han dominera debutanten Leclerc. Så länge det är Longbow och hans sponsorer som äger Sauber sitter han säkert i teamet, men om Alfa Romeo (och Ferrari) får ett större inflytande tappar Ericsson mark – såvida han inte presterar på toppnivå och utklassar sin teamkompis.
Gör han det kan ett tajtare samarbete med Ferrari ge honom en drömsits.
Det finns alltid plats för en förare som skiljer sig från mängden och lyckas Ericsson med det kan han naturligtvis klättra även inom Ferrari, där ska Kimi Räikkönen snart bytas ut och det snackas om förare som Charles Leclerc eller Antonio Giovanazzi – men om Ericsson slår dem blir situationen sannolikt en annan.
Då kan vi ha en svensk förare hos Ferrari igen.
•••
Jag vet att det är aningen långsökt – men möjligheten finns och större under har skett.
•••

Byter F1-teametn namn – och ägare?

Heter Force India Force India när säsongen startar?
Det är inte säkert.
Ägaren Vijay Mallja har inte mycket kvar av sin forna förmögenhet. Han har stora problem med rättvisan och det pratas om att teamet är till salu. Det sägs att det både byter ägare och namn innan säsongen startar.
Det hetaste tipset just nu är Force One.

JOel Macau 2017.2
Joel Eriksson kör ROC. Foto: Mattias Persson

•••
Det är inga aktuella F1-förare som kör Race of Champions i år. Antingen är de skrämda av den nackskada som Pascal Wehrlein råkade ut för förra året eller också anser de att F1 är viktigare än jippot i Saudi Arabien. . Wehrlein hade en extram otur förra året, han voltade med bilen och nackskadan  satte antagligen satte stopp för, eller i alla fall försenade, en fortsatt F1-karriär. Han är utan sits i år och kommer att arbeta som reservförare och testförare åt Mercedes.
Sebastian Vettel, som har kört ROC regelbundet, väljer i alla fall att lägga all kraft på F1 i år och har tackat nej till eventet.
Men det finns ändå en anledning att hålla lite kolla på ROC som avgörs i Saudiarabien – Joel Eriksson kör både individuellt och i lagtävlingen, där får han också sällskap av Johan Kristoffersson.

Du kan se det på TV 10 på fredag och lördag.
•••
Vill du ha lite koll på när årets F1-bilar presenteras?
Kolla här.

Nu byter vi kommentarsystem!

Vi bryr oss om våra användares datasäkerhet och byter därför nu kommentarssystem. Det betyder att du behöver skapa ett konto och logga in. Du kan enkelt göra det via knappen nedan. Aftonbladet är en del av Schibsted och du loggar in på Aftonbladet med ditt Schibsted-konto. Läs mer här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Andreas Lagnelius
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Lotta Folcker, Michael Poromaa, Karin Schmidt Hellsing
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB