Resultat från F1-test 2 i Barcelona
avNär Marcus Ericsson ägnade sig åt media slog Daniel Ricciardo rekord.
I F1-bloggen får du självklart resultat från F1-test 2 i Barcelona.
Men innan vi går in på det har jag pratat lite mer med Marcus Ericsson efter hans första riktiga dag i bilen, det var i går. Han var nöjd med mycket, men hade problem med balansen i bilen och med temperaturen i däcken.
– Vi behöver göra en del förändringar på inställningarna för att förstå allt. När vi får in bilen i rätt arbetsfönster så känner jag att det finns en stor potential i den, men vi har legat utanför det fönstret allt för ofta och då är det en helt annan balans i bilen. Det är en del av vår lärokurva och vi måste testa vidare, men det klarar vi av. Vi har en helt annan grund att stå på i år, säger han.
– Varje varv vi kan köra är enormt viktigt för oss för att lära oss att förstå bilen. Det är ett helt nytt koncept, både mekaniskt och aerodynamiskt.
Han känner sig hoppfull, upplever att det finns mycket potential i bilen.l men är ändå försiktig med sina uttalanden inför Australien.
– Kan vi vara med och kämpa i den nedre delen av mittfältet är det bra. De senaste två åren har vi varit klart sist så det känns som om vi måste börja någonstans, säger han.
– Det kan vara realistiskt och sedan får vi jobba oss vidare efter det, men skulle vi ta poäng i Australien så skulle ingen vara gladare än jag.
Han ägnade tisdagen åt annat jobb än det som sker på banan. Han testade utrustning, gav intervjuer och lät sig tålmodigt fotograferas. Han skrev autografer och log när fansen ville ta bilder med honom.
Istället var det hans teamkollega Charles Leclerc som körde bilen och nykomlingen visade att tillförlitligheten finns där. Han körde 159 varv innan han parkerade den i gruset. Bara Daniel Ricciardo, Red Bull körde fler (165).
I går pratade Marcus Ericsson med mig om framtiden och hur Ferrari ska hjälpa honom att nå toppen. Den texten läser du här.
Resultat från F1-test 2 i Barcelona
1 | D.Ricciardo | Red Bull | 1:18.047 | – | 165 | Hypersoft |
2 | L.Hamilton | Mercedes | 1:18.400 | +0.353 | 90 | Ultrasoft |
3 | V.Bottas | Mercedes | 1:18.560 | +0.513 | 85 | Ultrasoft |
4 | S.Vettel | Ferrari | 1:19.541 | +1.494 | 66 | Soft |
5 | B.Hartley | Toro Rosso | 1:19.823 | +1.776 | 119 | Hypersoft |
6 | F.Alonso | McLaren | 1:19.856 | +1.809 | 57 | Hypersoft |
7 | C.Sainz | Renault | 1:20.042 | +1.995 | 88 | Medium |
8 | R.Grosjean | Haas | 1:20.237 | +2.190 | 78 | Soft |
9 | K.Räikkönen | Ferrari | 1:20.242 | +2.195 | 49 | Soft |
10 | L.Stroll | Williams | 1:20.349 | +2.302 | 63 | Soft |
11 | N.Hülkenberg | Renault | 1:20.758 | +2.711 | 102 | Supersoft |
12 | E.Ocon | Force India | 1:20.805 | +2.758 | 130 | Soft |
13 | C.Leclerc | Sauber | 1:20.918 | +2.871 | 160 | Supersoft |
14 | S.Sirotkin | Williams | 1:22.350 | +4.303 | 80 | Soft |
Andra nyheter från Barcelona
Vi kan konstatera att….
…Daniel Ricciardo satte ett nytt varvrekord. Hans 1.18,047 var två tiondelar snaabbare än det rekord som Felipe Massa hade. Även Lewis Hamilton och Valtteri Bottas körde på tider under 1.19.
….Kimi Räikkönen skulle ha testat för Ferrari redan på förmiddagen, men han mådde inte bra. Istället fick Sebastian Vettel ta över bilen. Finländaren kom sedan tillbanan och körde efter lunch.
…Teamen tappade mycket tid på grund av vädret förra veckan, men i dag ströks lunchen för att ge alla ännu en timme på banan.
...Fernando Alonso fick parkera redan under förmiddagen. Efter 47 varv drabbades hans bil av en oljeläcka och McLaren tvingades byta motor. Spanjorens bil var sedan parkerad i garaget i 6,5 timmar innan han körde ut för ett par varv de avsutande sju minuterna. McLaren har nu drabbats av fem incidenter på sex testdagar. Tungt.
It was a productive morning for Fernando Alonso, until this stoppage
47 laps on the board before an oil leak spoiled the fun ?
Can they turn it around this afternoon?#F1 #F1Testing pic.twitter.com/FuJzfr7VjO
— Formula 1 (@F1) March 7, 2018
…Fernando Alonso behöver inga tester. Inte om du frågar honom och det har vi gjort.
– Det är bättre att problemen händer nu än på varv sju i Melbourne, men inställnignar? Varör ska vi hålla på med det? Det är ändå andra inställningar här än i Australien och det vi gör nu har vi ingen nytta av när vi komemr til Barcelona i maj och det är 30 grader varmt.
…McLaren hade problem även i går, precis som Red Bull. Skulden låg hos Renault, de defekta batterierna har skickats tillbaka till fabriken.
– Det hade kunnat hända oss alla, säger Renaults teknikchef Bob Bell.
– Det har ingenting med installeringen att göra.
…Haas hade problem med en oljeläcka under eftermiddagen.
•••
Vem kör när?
Här är schemat för F1-test två i Barcelona.
Om du gillar Formula E kan du se den nya bilen här: