Startsida / Inlägg

Guide till Australiens GP i Formel 1 2018

av Anna Andersson

Det är racevecka och precis som de senaste åren så kommer jag under onsdagen ge er statistik och fakta inför helgens deltävling. Jag döper det helt enkelt till ” Guide till Australiens GP i Formel 1 2018 ”.

I går handlade bloggen om en nyhetssammanfattning och du fick de tider som gäller.

I måndags handlade det om säsongens nyheter.

Guide till Australiens GP i Formel 1 2018

Australiens GP  – söndag kl 07.10.

Glöm inte att flytta fram klockan en timme natten mellan den 24 och 25 mars!

Melbourne 2014-03-13 Caterham driver Marcus Ericsson of Sweden holds his helmet as he poses for a drivers portrait ahead of the Australian Formula One Grand Prix at Albert Park in Melbourne, Australia, Thursday, March 13, 2014. (AP Photo/Rob Griffith) Photo: Rob Griffith / AP / TT / kod 436
2014 debuterade Marcus Ericsson i F1. Då körde han Australiens GP för Caterham (AP Photo)

Albert Park Circuit:

Längd: 5,303 km
Tävlingsdistans: 58 varv.
Kurvor: 10 höger, 6 vänster.
Kurvor under 100 km/tim: 2 (T3 och T 15)
Kurvor över 250 km/tim: 1 (T8)
Toppfart: 315 km/tim.
Avstånd till kurva 1: 265 m.
Längsta passage med full gas: 12,1 sek.

Varvrekord: 1:24.125 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004
DRS: Det blir TRE zoner i år, den nya zonen startar 104 meter efter kurva 12 så att förarna kan attackera i kurva 13 och mätinstrumentet sitter 170 meter före kurva 11. Ytterligare en DRS-zon befinner sig 13 meter före kurva 14 och den sista på start/målrakan.

Förra året var det bara sex omkörningar på Albert Park, tre av dem kom med hjälp av DRS.
Värt att veta: Banan debuterade  i Formel 1 1996 i med Damon Hill, Williams, som segrare. Jac Villeneuve, Williams, hade pole position. 2002 startade hemmasonen Mark Webber från ruta 18. Han gick i mål på plats fem. Mycket tack vare att Ralf Schumachers Williams flög över Rubens Barrichellos Ferrari och tog med sig åtta bilar ur racet.

The Williams of Ralf Schumacher of Germany, right, flies over the Ferrari of Brazil's Rubens Barrichello as they collide while heading for the first corner of the first lap of the Australian Formula One Grand Prix in Melbourne, Sunday, March 3, 2002. Both drivers escaped injury but were not able to continue the race eventuly won by Ferrari's Michael Schumacher. (AP Photo/Australian Grand Prix Corp., Joe Mann)
Schumachers luftfärd 2002. (AP)

Statistik

Flest segrar: Michael Schumacher 4. Av årets förare har Kimi Räikkönen, Sebastian Vettel och Lewis Hamilton vunnit tävlingen två gånger var.

Pole position 2017:  L. Hamilton, Mercedes.
Marcus Ericsson var 14:e man i kvalet.

Topp 8 i racet:
1. S. Vettel, Ferrari
2. L. Hamilton, Mercedes-AMG
3. V. Bottas, Mercedes-AMG
4. K. Räikkönen, Ferrari
5. M. Verstappen, Red Bull
6. F. Massa,
7. S. Pérez, Force India
8 . C. Sainz jr, Toro Rosso
—-
Marcus Ericsson, Sauber, bröt efter en kollision på varv 21.

Circuit de Catalunya, Barcelona, Spain. Thursday 01 March 2018. World Copyright: Mark Sutton/LAT Images ref: Digital Image MS2_4473
Redo för F1 2018. Foto: Mark Sutton

Marcus Ericsson om banan:
Det är en lurig bana, en mix av stadsbana och en vanlig racerbana. Ett nyckelparti är kurvorna tre, fyra och fem, en kombination av höger, vänster, höger som kräver mycket av bilen. Det är först en hård inbromsning till höger, men det gäller att ta med mycket fart in i vänsterkurvan för att sedan svänga åt höger igen. Det är tekniskt svårt och det gäller att sätta varje kurva . Kommer du lite fel i in i en kurva kan det förstöra hela varvet. Där måste du vara extremt noggrann.

Väderprognos:

Under fredagen väntas 25 grader, växlande molnighet och uppehåll. Under lördagen kan däremot vädret slå om, även om temperaturen ligger mellan 20 och 25 grader. Under den tredje träningen är risken för regn 40 procent och till kvalet, klockan 17.00 lokaltid, väntas temperaturerna sjunka och risken för regn ligger på 80 procent.

Till söndagens race svalnar det av lite, temperaturen ligger på ungefär 20 grader i luften och det är 25 perocents risk för regn.

 

Andra nyheter – snackisar i F1-världen

Ross Brawn

Han har pratat med ”Auto Motor und Sport” och återigen gett liv till förslaget att tre eller fyra bilar ska starta intill varandra. Det låter som en laguppställning i fotboll, men han har tänkt sig någonting liknande 3-2-3 och så vidare eller 4-3-4 osv..

– Men det händer inte 2018, säger han till tidningen.

Däremot kan det bli verklighet 2019, men då måste ett beslut fattas innan den 30 april i år.

Toro Rosso

Stallet samarbetar med Honda i år och under försäsongstesterna har det fungerat mycket bra. Nu ger Red Bulls ägare Dietrich Mateschitz en hint om att Red Bull verkligen överväger att inleda ett samarbete med Honda som motorleverantör. Red Bull har länge arbetat med Renault, men det samarbetet har varit allt annat än friktionsfritt och när Renault återkom som fabriksteam så kände sig Red Bull åsidosatta.  Kontraktet mellan Renault och Red Bull löper ut efter årets säsong.

– Det är framförallt en fråga om hur Honda utvecklas, säger Mateschitz till Speedweek.

Red Bull

BARCELONA 2018-03-08 SPORT Testvecka 2, Formel 1, Barcelona, Dag3 Sebatian Vettel Ferrari BILD: Stefan Jerrevång / 2800
Ilska mot Ferrari FOTO: Stefan Jerrevång

Teamets chef Christian Horner är irriterad på Ferrari. Anledningen är att Laurent Mekies lämnar FIA för att arbeta för Ferrari, utan att vara borta från sporten i ett år. Han ansluter till det italienska teamet i september. SAmtliga stall hade en överenskommelse att FIA-medarbetare som lämnar förbundet och går till något av teamen skulle vara borta från sporten i ett år.

– Det är en stor besvikelse, säger Horner till motorsporttotal och hänvisar till Ferraris reaktion när Marcin Budkowski lämnade FIA för ett annat team.

– Då var det Ferrari som skrek högst och argumenterade för att han skulle stängas av i tre år.

•••

Idag gratulerar vi också Ayrton Senna. En av de bästa F1-förarna genom tiderna.

•••

Vill du ha bra koll på F1 och annan motorsport?

Följ Sportbladet Motor på Facebook.

 

 

 

 

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB