Startsida / Inlägg

Resultatet från träningarna inför Australiens GP i Formel 1

av Anna Andersson

Formel 1 2018 har sparkat igång. Med träningar i Melbourne.

Resultatet från träningarna inför Australiens GP i Formel 1 tyder på att det är jämnare än tidigare – men förhållandena är ungefär de samma.

Mercedes är snabbat – och Sauber ligger längst bak.

Jag hade önskat att jag inte skulle behöva skriva den meningen igen – men Sauber ligger längst bak.

– Det är klart en besvikelse, säger Marcus Ericsson till Motorsportmagazin.

– Vi hade hoppats att vi inte skulle vara så längt efter, men det är klart. Vi tappade nästan en hel testvecka när vädret var så dåligt i Barcelona.

Formula One F1 - Australian Grand Prix - Melbourne Grand Prix Circuit, Melbourne, Australia - March 23, 2018 Sauber's Marcus Ericsson in action during practice REUTERS/Brandon Malone
Ericsson bäst i teamet (REUTERS)

Jag har skrivit det så ofta att det börjar bli tjatigt och jag unnar dessutom Marcus Ericsson en framgång. Han har kämpat hårdare än de flesta, men återigen är bilen långsammast av alla. Det är bara att hoppas att den kan utvecklas till något mer och att den långsamma tiden beror på banan – inte på bilen.

Det stora samtalsämnet efter träningen var om Kimi Räikkönen hade hindrat Valtteri Bottas i kurva tre eller inte. Bottas fick köra ut i gruset  för att inte kollidera.

– Jag såg honom inte, säger Räikkönen.

– Jag kände att någon var bakom mig, men jag kunde inte se någonting. Jag såg bara rök. Det var inte helt perfekt.

Valtteri Bottas har en annan syn på saken:

– Jag hade förväntat mig att han skulle flytta på sig, han körde långsamt mitt i ideallinjen. Det var smutsig luft bakom honom och jag tappade downforce, däcken låste sig.

Tävlingsledningen har dock bestämt sig för att bestraffa Daniel Ricciardo med tre platsers tillbakaflyttning i starten. Han körde för snabbt när det var rödflagg.

Resultatet från träningarna inför Australiens GP i Formel 1

Vill du läsa om träningarna gör du det här. Där har du alla resultat och även kommentarer från ett par förare.

Nu ska vi dock inte deppa allt för mycket över Saubers resultat under träningarna, banan i Australien är inte representativ för resten av säsongen, men den ger en fingervisning av förhållandena.

Lotus driver Kimi Raikkonen of Finland, left, is spayed with champagne by Red Bull driver Sebastian Vettel of Germany after the Australian Formula One Grand Prix at Albert Park in Melbourne, Australia, Sunday, March 17, 2013. Raikkonen won the race ahead of Ferrari driver Fernando Alonso of Spain in second and Vettel in third. (AP Photo/Rob Griffith)
Kimi vann loppet, Sebastian var trea och sprutade sin nuvarande kollega blöt med bubbel. Numera kör de båda för Ferrari.  (AP Photo))

En titt i statistiken visar dessutom att sedan säsongspremiären i Australien 2013 har något av de tre toppteamen Mercedes, Ferrari eller Red Bull vunnit samtliga 95 lopp – även om den premiärsegern gick till Kimi Räikkönen då i Lotus-Renault.

Annars kan jag meddela att väderprognosen har förbättrat sig något, även om det är 90 procents risk för regn under den tredje träningen och 70 procents risk för regn under lördagens kval. På söndagen är det 30 procents risk för att det är blött under racet.

Vill du ha fakta om banan? Guiden till Australiens GP hittar du här.

Alla nyheter till F1 2018 hittar du här – och där finns även ett repotage om däcken där Pirellis chef berättar om tankarna med de nya däcken inför hela säsongen 2018.

 

Däcken i Melbourne

Däckleverantören Pirelli levererar här sina tankar inför helgens deltävling:

”Till loppet i Melbourne har Pirelli valt ut samma däck som i fjol – soft, supersoft och ultrasoft. Samtliga däck är något mjukare än under säsongen 2017 vilket redan under försäsongens tester visade sig bidra till snabbare varvtider. Med nya bilar, nya förare, varierande väder och en utmanande bana har Australiens GP allt som krävs för att bjuda på högklassig F1-underhållning.

BANAN UR ETT DÄCKPERSPEKTIV

  • Albert Park är en stadsbana som använts begränsat under föregående år, vilket innebär att den kan kännas särskilt ”hal” i början av helgen.
  • Banan består mestadels av korta till medellånga raksträckor med långsamma till medelsnabba kurvor.
  • Snabb acceleration är avgörande för att kvickt ta sig ur kurvorna och få ut det mesta av raksträckorna.
  • Däckslitaget är ett mindre problem jämfört med många andra banor. Förra året stannade de flesta bilarna för endast ett depåstopp, där den mest populära strategin byggde på att byta från ultrasoft till soft. De mjukare däcken som används i år kan komma att innebära större däckslitage och fler depåstopp.
  • Chansen är god att säkerhetsbilar kommer att användas. Under 2006 års tävling användes hela fyra stycken.”

Nico Rosbergs och hans fotoalbum

Kolla in denna.

Vilka minnen. Se glädjen hos både Rosberg och hans barndomskompis Lewis Hamilton efter loppet. Den är så ren, så äkta och så otroligt ärlig.

Det är bara att hoppas, för deras skull, att deras relation repar sig, men alla vi som hörde presskonferensen i går kan väl känna en viss tvekan.

Hamilton fick frågan om hur viktig den här säsongen är, där han ställs mot en kille som också vunnit fyra VM-titlar:

– Det finns de som lägger av tidigt, de som har vunnit mästerskap som inte har varit så bra och det slutliga målet är att vara bäst. Då måste du också tävla mot de bästa.

Eller som när han kommenterade det faktum att Rosberg i veckan sa att han vet vilka svagheter Hamilton har och att en av dem är att britten inte är tillräckligt jämn:

– Jag tycker att jag, under fjolåret, bevisade att så inte är fallet, det var därför jag vann titeln, säger Hamilton.

– Men det finns människor som behöver rubriker och kanske är det anledningen.

Rosberg ska vara expert hos brittiska Sky och tyska RTL. Den sistnämnda får du in om du har en parabol.

•••

Glöm inte att ställa fram klockan natten till söndag! Racestart klockan 07.10.

Kvalet i morgon startar kl 07.00.

Häng gärna med mig i vår livebevakning också. Den kör vi igång en kvart innan racet startar.

 

 

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB