Nu kör vi – Australiens GP, premiär i Formel 1 2018
avDet är dags. Det är F1-vecka igen.
Det räcker inte. Det är dags för Australiens GP, premiär i Formel 1 2018.
Flera långa månaders vintervila är över, försäsongstesterna är avklarade och nu kan vi äntligen börja snacka racing igen.
Jag börjar med att leverera däckvalen till helgen:
And here we go!!! First official appointment of the 2018 for our #F1 heroes shoes selection.
Looks like #F1 teams and drivers are hungry for our #Ultrasoft tyres for the #AusGP!
Download #infographic here https://t.co/Bt2rssZft0 pic.twitter.com/mXt4JEJOWf— Pirelli Motorsport (@pirellisport) March 13, 2018
Under veckan kommer du att hitta mycket F1 här på bloggen och på sportbladet.se. Så klicka in och häng med.
Har du några frågor eller funderingar så kommentera – eller maila mig direkt
anna.c.andersson@aftonbladet.se
Australiens GP, premiär i Formel 1 2018
I dag går vi igenom alla nyheter inför Australiens GP, premiär i Formel 1 2018
Racen:
Vi har 21 lopp att se fram emot i år. Det är den längsta säsongen sedan 2016, då var det också 21 race.
Jämfört med 2017 finns Tysklands GP på Hockenheimring med, en tävling som inte kördes ifjol och sedan gör Frankrikes GP och Le Castellet comeback.
Det gör att vi i sommar får F1 tre helger i rad. Frankrikes GP, följs av Österrikes GP och Storbritanniens GP.
Notera också att starttiderna har ändrats, för så väl träningar som kval och race. Numera startar racen tio minuter ÖVER hel timme. Loppen i Europa startar 2018 klockan 15.10.
Här är grundplanen för en F1-helg – lokala tider.
Träning 1 11:00 12:30
Träning 2 15:00 16:30
Träning 3 12:00 13:00
Kval 15:00 16:00
Race 15:10
I Sportbladets stora guide hittar du alla banor och tider.
Nya förare och motorpartner 2018:
Alfa Romeo är tillbaka i F1. Som titelsponsor till Sauber. Teamet kör även i år med motorer från Ferrari, men nu handlar det om årets motor.
Förra året kämpade Marcus Ericsson med en motor som var ett år gammal. Det slipper han i år.
Ny i Sauber är också Charles Leclerc, mästare i GP3 och Formel 2. Han är en av Ferraris juniorförare som spås en lysande framtid.
Williams har också en debutant i bilen, Sergej Sirotkin.
McLaren har lämnat samarbetet med Honda och kör med en motor från Renault.
Toro Rosso samarbetar nu med motorleverantören Honda och under testerna fungerade det mycket bra.
Nya regler 2018
Regler:
Halo: Cockpitskyddet är nytt. Det ska skydda förarna mot kringflygande föremål. Föraren har sju sekunder på sig att ta sig ur bilen och 12 sekunder på att ta sig ur bilen och fästa ratten igen.
Minstavikten: Den har ökat från 728 till 733 kg, detta på grund av Halo. En F1-bil har aldrig tidigare varit så tung.
Olja: Reglerna kring oljeförbrukningen har blivit strängare.
Motorer: I år är det tillåtet att använda tre motorer, förra året var det fyra. Även de andra motorelementen beträffas av regleringen, turbo och MGU-H ligger på tre medan det bara är tillåtet att använda två exemplar av exempelvis MGU-K och batteri.
Motorbyte: När man använder fler än det tillåtna antalet komponenter till motorn så straffas förare in starten av loppet. Vid första förseelsen handlar det om tio platser, vid andra förseelsen om fem. Om en förare drabbas av mer än 15 platsers tillbakaflyttning startar han automatiskt längst bak. Är det flera förare handlar det om vem som anmälde bytet sist.
Stående omstart: Om det regnar så kraftigt att loppet måste startas bakom säkerhetsbilen genomförs ett antal formationsvarv till dess att förhållandena förbättrats och sedan blir det en stående omstart. Formationsvarven räknas in i tävlingsdistansen. Samma sak gäller efter en rödflagg – om förhållandena tillåter det.
Tester: När rättighetsägarna har ett PR-event får alla teamen köra med årets bilar.
Däcken: Pirelli har gjort varje däcksats ett steg mjukare än förra året och har också ytterligare två varianter, superhard och hypersoft. Det gör att det finns sju olika däck att välja mellan, men Pirelli väljer fortfarande ut tre alternativ till varje race. Hypersoft kommer att användas på stadsbanor och superhard kommer antagligen inte alls att användas. Pirellis chef Mario Isola förklarade för mig att det finns med som ett extra alternativ.
– Om vi behöver tillverka ett hårdare däck under säsongen måste alla teamen vara överens och de är de aldrig. Därför tog vi det säkra före det osäkra och nominerade det före den 1 december när vi får bestämma själva, sa han.
Andra F1-nyheter i korthet
När det handlar om nyheter så kan vi konstatera att…
…den förre F1-föraren Alex Wurz tror att Haas är det fjärde bästa teamet i år. Teamet imponerade med snabba varv under testerna.
– I princip kör de med fjolårets Ferrari och den fungerade ju rätt bra, säger han till den österrikiska tidningen ”Der Standard”.
….Mercedes stallchef är lite orolig för att Lewis Hamilton väljer att lämna teamet – för Ferrari.
–Jag vill självklart ha kvar honom så länge som möjligt, jag tror att han har i alla fall ett kontrakt kvar efter detta, men Ferrari attraherar alla förare, säger Wolff.