Guide inför Kinas GP i Formel 1 2018
avOnsdag före race – det betyder….
Ja, ni vet vad det betyder:
Det är dags för guide inför Kinas GP i Formel 1 2018
Kinas GP i Shanghai har sedan debuten 2004 blivit en klassisk bana. Den påminner om det kinesiska tecknet Shang som betyder storslagen och den längsta rakan finns mellan kurva 13 och 14. Den är 1,3 km lång och där når förarna en hastighet av mer än 300 km/timmen. Banan är, som så många andra, ritade av den tyske arkitekten Hermann Tilke.
Jag pratade med honom för många år sedan och han berättade då om det deltaområde som banan är byggd i, om att vattnet har varit med och format banans layout, precis som de berg som finns i området och har gett formen åt den första, onda kurvan.
– Kurva 1 tar föraren i 130 km/timmen, i fyrans växel och detta är den onda kurvan. Det är motsatsen till kurva 12 till 14. De är gjorda efter Ying och Yang. Bilen har en hastighet på 300 km/timmen när den går in i kurvan och föraren måste bromsa ner till 100 km/timmen. Kurvan går ner för berget och därför är den byggd som en serpentin, berättade han.
– Kurva 12-14 är den goda kurvan, motsatsen till den första kurvan. Man går in i kurvan som öppnar sig mot en lång raksträcka som är 1175 meter lång. Den är perfekt för omkörningar.
Han berättar också att start och målrakan är ovanligt kort och att det är ett medvetet beslut:
– Det är viktigt att publiken ser mer än bara en raksträcka. De ska se in i första och sista kurvan. Målrakan är också konkav för att sikten ska bli bättre och i Shanghai märker verkligen förare att det går uppför, men åskådaren är inte medveten om det. Han eller hon märker bara att sikten är bra.
Guide inför Kinas GP i Formel 1 2018
Shanghai International Circuit
Banlängd: 5,451 km (56 varv)
Kurvor: 9 höger, 7 vänster
Kurvor under 100 km/tim: 4 (T2, T3, T6, T14)
Kurvor över 250 km/tim: 3 (T1, T5, T7)
Avstånd till första kurvan: 380 m
Genomsnittsfart: 204 km/tim
Maxhastighet utan DRS: 310 km/tim
Lägsta hastighet: 70 km/tim.
Valda däck: Ultrasoft/Soft/Medium
Förarnas däckval hittar du här.
Vinnande strategi 2017; 4 depåstopp ( mest valda strategi var två stopp)
Antal växlingar per varv: 57
Bromszoner: 8 ( tre hårda)
Banan debuterade 2004, under 3 lopp har säkerhetsbilen varit ute på banan (totalt 6 gånger).
Vinst från sämsta startposition: Michael Schumacher 2006, från startplats 6. Det var det sista loppet som Schumi vann, det regnade rejält, men när banan torkade fungerade hans Bridgestonedäck bättre än de Michlindäck som Fernando Alonso hade på sin Renault. Efter loppet återstod två race av säsongen och Schumacher och Alonso hade lika många poäng…men en vecka senare i Japan, gick Schumis motor sönder och därmed sprack drömmen om VM-titel nummer åtta.
Segrar från pole position: 8
Flest segrar: Lewis Hamilton (2008, 2011, 2014, 2015, 2017). Han har också flest pole positions (6).
Tiderna som gäller hittar du här.
Marcus Ericsson om Kinas GP:
Fansen är passionerade, ett häftigt lopp. Körmässigt är den första kurvan väldigt utmanande, det är en snabb ingång och det känns som om kurvan pågår för evigt. Det är väldigt svårt att få till kombinationen kurva 1 och 2, fegar du i ingången så tappar du mycket tid. Banan har en av de längsta rakorna på hela kalendern den avslutas med kurva 14, banans bästa omkörningsmöjlighet.
Statistik – och resultat:
Kval – topp 8 – 2017
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Sebastian Vettel, Ferrari
3. Valtteri Bottas, Mercedes
4. Kimi Räikkönen, Ferrari
5. Daniel Ricciardo, Red Bull
6. Felipe Massa, Williams
7. Nico Hülkenberg, Renault
8. Sergio Perez, Force India
Snabbaste varvet i kvalet:
Absolut: 1:31.678 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2017)
2017: 1:31.678 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:35.402 (Nico Rosberg, Mercedes)
2015: 1:35.782 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:53.860 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2013: 1:34.484 (Lewis Hamilton, Mercedes)
Race – topp 8 – 2017
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Sebastian Vettel, Ferrari
3. Max Verstappen, Red Bull
4. Daniel Ricciardo, Red Bull
5. Kimi Räikkönen, Ferrari
6. Valtteri Bottas, Mercedes
7. Carlos Sainz, Toro Rosso
8. Kevin Magnussen, Haas F1
——–
15. Marcus Ericsson
Snabbaste varvet – i racet
Absolut: 1:32.238 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004)
2017: 1:35.378 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:39.824 (Nico Hülkenberg, Force India)
2015: 1:42.208 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:40.402 (Nico Rosberg, Mercedes)
2013: 1:36.808 (Sebastian Vettel, Red Bull)
Fem senaste segrarna:
2017 Lewis Hamilton Mercedes
2016 Nico Rosberg Mercedes
2015 Lewis Hamilton Mercedes
2014 Lewis Hamilton Mercedes
2013 Fernando Alonso Ferrari
Korta nyheter
Vi kan notera att…
…Ferrarimekanikern Francesco Cigarini, han som bröt benet under Bahrains GP, har opererats och lagt ut bilder på när han går med kryckor. Vi önskar fortsatt god bättring.
…det blir ett torrt race i helgen. I alla fall enligt väderleksrapporten. Enligt den kan det möjligen regna under fredagen. Därefter ska det vara uppehåll och ungefär 20 grader varmt.
…Williams är det enda teamet utan VM-poäng i år. Enligt Lance Stroll är bilen svår att köra.
…Red Bull är inte helt nöjda med sin motor från Renualt och efter det att Honda och Toro Rosso kört in på plats fyra i Bahrain så riktas blickarna mot Japan. Kontraktet med den franska tillverkaren går ut efter säsongen.
– När tiden är mogen tar vi ett beslut, säger Helmut Marko.
– Honda har visat vad de håller på med och vi tror att deras paket kan vara framgångsrikt
.
…Timo Glock, tidigare F1-förare och numera expert hos tyska RTL, tror att Mercedes vinner Kinas GP.
– Pendeln kommer att svänga ganska många gånger, fram och tillbaka. Jag tror att det blir en spännande säsong, frågan är vem som klarar av att utveckla bilen bäst under hela säsongen. Jag hade varit glad om mästerskapet var öppet ända in i finalen.
Själv vet han hur det kan vara. Det var han som blev omkörd av Hamilton när denne vann sin första VM-titel 2008. Hade Glock hållit emot hade Felipe Massa vunnit en VM-titel….