Startsida / Inlägg

Max Verstappen och hans brist på respekt

av Anna Andersson

En leende segrare som gick från helvete till himmel på 28 timmar.
Men snacket efter Kinas GP handlar inte om Daniel Ricciardo, hans motorskador eller hans fantastiska comeback och seger.
Det handlar om Max Verstappen och hans brist på respekt.
I går kväll skrev jag följande krönika.
Jag gillar inte tanken på att en person som själv inte kör om VM-titeln riskerar att förstöra för andra bara för att han inte använder insidan på huvudet.

Max Verstappen och hans brist på respekt

Former Austrian Formula One driver Niki Lauda stands in the Mercedes pit during the first free practice at the Interlagos race track in Sao Paulo, Brazil, Friday, Nov. 10, 2017. (AP Photo/Nelson Antoine)
Tuff mot Verstappen (AP Photo/Nelson Antoine)

Niki Lauda var ännu tuffare i sin kritik när han sa:
– På något sätt är det inte längre en fråga om ålder utan det är en fråga om intelligens.
Nico Rosberg är inne på samma spår.
– Det var dåligt och onödigt. Han körde VM-ledaren av banan samtidigt som hans teamkollega vann loppet.

Mer om det läser du här:
Jag undrar bara – när ska killen lära sig? Han kör sin FJÄRDE säsong i F1. Då är man inte debutant längre.

Formula One F1 - Australian Grand Prix - Melbourne Grand Prix Circuit, Melbourne, Australia - March 22, 2018 Ferrari's Sebastian Vettel during the press conference REUTERS/Brandon Malone
Irriterad VM-ledare REUTERS/Brandon Malone

Sebastian Vettel  var däremot inte sur på  Verstappen, däremot på tävlingsledningen eftersom han anser att sökerhetsbilen kom ut när han och Bottas redan passerat infarten till depån.
– Jag hade gått i depå, men varken jag eller Valtteri hade chansen att agera, säger han.
– Jag kan förstå när det händer någonting och man måste reagera direkt och att man då inte kan ta någon hänsyn till var två av fältets bilar befinner sig, men i det här fallet låg det bildelar på banan i två varv innan säkerhestbilen kom ut. Då hade man kunnat ta ut den antingen tidigare eller senare.
Tävlingsledare Charlie Whiting är av en annan åsikt:
– Säkerhetsbilen kommer när den behövs, vi tittar aldrig p var bilarna befinner sig på banan, om det är någon som får en för- eller nackdel.

 

Snabba nyheter

Vi kan också konstatera att…
…Ferrari använde Kimi Räikkönen som bromskloss för att Sebastian Vettel skulle kunna köra om Valtteri Bottas.
– När jag körde i kapp honom var det väldigt tydligt, säger Bottas.
– Det var tydligt att han försökta bromsa mig och Sebastian kom nära, men han fick inte så mycket hjälp att han kunde köra om.
I slutändan stod Kimi Räikkönen på pallen, på plats tre, sedan Vettel rammats av Max Verstappen. Men Ferraris taktik kan inte längre undgå någon.
…efter nästa lopp i Baku börjar Fernando Alonsos tuffa sommar med F1 och WEC.
…det är första gången sedan det nya motorreglementet kom 2014 som Mercede sinte vunnit något av de tre första loppen.
– En ny verklighet, säger Toto Wolff, stallchef hos Mercedes.
…det är jämnt i VM. Vettel leder nio poäng före Hamilton och 14 före Bottas. Ricciardo är 17 poäng bakom Vettel och Räikkönen 24. Det innebär att fem förare återfinns inom marginalen för en seger.

Nu byter vi kommentarsystem!

Vi bryr oss om våra användares datasäkerhet och byter därför nu kommentarssystem. Det betyder att du behöver skapa ett konto och logga in. Du kan enkelt göra det via knappen nedan. Aftonbladet är en del av Schibsted och du loggar in på Aftonbladet med ditt Schibsted-konto. Läs mer här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Andreas Lagnelius
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Lotta Folcker, Michael Poromaa, Karin Schmidt Hellsing
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB