Startsida / Inlägg

Tiderna inför Bahrains GP i Formel 1 2018

av Anna Andersson

Bahrains GP. Det är dags för ett race där värme, sand och vind ställer till stora problem. Tävlingen i ökenlandet är ett tufft prov för både människan och maskinen. Det blåser in sand på banan och det kan ställa till problem för motorn, sikten och även för däcken.
Men mer om banan får du i morgon.

I dag får du tiderna inför Bahrains GP i Formel 1 2018 – så planera helgen redan nu.

Tiderna inför Bahrains GP i Formel 1 2018

Fredag:
Träning 1 kl 13.00
Träning 2 kl 17.00
Lördag:
Träning 3 kl 14.00
Kval kl 17.00
Söndag:
Bahrains GP kl 17.00

Däckvalen till Bahrains GP hittar du här.

Besvikelse hos Force India

 

Force India's Mexican driver Sergio Perez drives during the Formula One Australian Grand Prix in Melbourne on March 25, 2018. / AFP PHOTO / Paul Crock / -- IMAGE RESTRICTED TO EDITORIAL USE - STRICTLY NO COMMERCIAL USE --
Sergio Perez i Australien. / AFP PHOTO

Efter Australiens GP var Force India, fjolårets VM-fyra besvikna. Noll poäng för teamet trots flera nyheter på bilen och till helgens deltävling får båda bilarna en ny framvinge.
– Vi behöver nya delar, säger Sergio Perez.
– Men Bahrain har en annan layout och helt andra krav. Det  blir riktigt intressant att se var vi står. Vi har en lång säsong framför oss, årets VM har precis börjat, säger han till motorsporttotal.
Och inför Bahrains GP är teamets ledning ändå optimistisk.
– Jag tror att vi kan hämta ut lite till, säger stallchefen Robert Fernley till motorsporttotal.com
– Resterande del av vår uppdatering kommer till racen i Bahrain och Kina, vi får se var vi står då. Tillsammans med tävlingen i Baku är det tre banor som ska passa pass rätt bra. Efter det kan vi göra en ny plan, men först av allt måste vi ta ut max av det vi ar nu.

Snabba nyheter

Vi kan notera att….
…namnet Maldonado är tillbaka. J-P ska köra 24-timmarsloppet i Le Mans och i helgen  vann hans kusin Manuel det andra loppet i brittiska F3.  Det första vann Linus Lundqvist från Sverige då stod dubbelamputerade Billy Monger på prispallen, han slutade trea i sin specialbyggda bil. Mer om honom läser du här.
… även namnet  Leclerc skördade framgångar i helgen. Charles lillebror Arthur vann i franska Formel 4.
…nästa helg startar Formel 4 i Storbritannien, där kör Hampus Ericsson, lillebror till Marcus, men även förare som Jack Doohan, Red Bull junior och son till den femfaldige motoGP-mästare Mick och Sebastian Priaulx, son till Andy Priaulx som är flerfaldig världsmästare i WTCC. Det känns som en serie att hålla koll på.

Red Bull driver Daniel Ricciardo of Australia waits in his car during the second practice session for the Australian Grand Prix in Melbourne, Australia, Friday, March 24, 2017. (AP Photo/Rick Rycroft)
Ricciardo(AP Photo/Rick Rycroft)

…Daniel Ricciardo kör en sträng diet. Inga kolhydrater, men fett.
– Alla växer upp och lär sig att man ska undvika fett, men jag gör detta sedan ett år tillbaka och det har aldrig varit så enkelt att hålla vikten. Jag mår bra, går inte upp i vikt och har inte såg högt blodsocker som tidigare, men mer energi, förklarar han för Sky dessutom skyr han socker.
– Inget bra kommer från sockret. Tidigare kunde jag äta en skål med glass, idag klarar jag max hälften sedan är det nog. Jag känner vad det gör med min krock, men det är bra att få sådana anfall ibland för då känner man vad det gör med kroppen.

 

Haas och Ferrari

Det pratas mycket om Haas och att teamet har kopierat en Ferrari från 2017.

Haas F1's French driver Romain Grosjean leaves his car after crashing during the Formula One Australian Grand Prix in Melbourne on March 25, 2018. / AFP PHOTO / WILLIAM WEST / -- IMAGE RESTRICTED TO EDITORIAL USE - STRICTLY NO COMMERCIAL USE --
Romain Grosjean besviken i Australien. / AFP

– De ser spöken. Ärligt, varför skulle vi kopiera en bil som är långsammare?, säger stallchef Günter Steiner.
– Vi kör med deras hjulupphängning, men varför skulle vi göra på något annat sätt? Om vi hade kopierat deras bil så måste vi också köra med samma avstånd mellan hjulen.
Haas köper många delar av Ferrari, men samtidigt finns det också delar som inte alls fungera. Som depåstoppen tillexempel. Det var misstag i samband med depåstoppen som gjorde att  båda bilarna tvingades bryta premiären.
För övrigt ser FIA inga problem:
– Vi vet precis vad som händer mellan Haas och Ferrari och det är helt enligt reglerna. Redan förra året var det ett team som var fundersamma, men vi ser ingenting som gör oss oroliga, säger tävlingsdirektör Charlie Whiting.

 

En sista grej:

Vad gillar ni F1:s förarranking?

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB