Startsida / Inlägg

Guide till Bahrain International Circuit och Bahrains GP i F1 2018

av Anna Andersson

Det är onsdag. Du får en guide till Bahrain International Circuit och Bahrains GP i F1 2018.
Men den här gången ska vi också titta ordentligt på en mycket spännande faktor.
Vädret.
Det kan tyckas enkelt att säga sand, värme och ännu mera värme och ännu mera sand.
Men det är allt annat än enkelt.
Detta beror dels på vinden som kan blåsa in mängder av små fina sandkorn på banan och de kan även tränga sig in i bilarna och deras motorer.

Red Bull driver Max Verstappen of the Netherlands steers his car during the third practice session for the Bahrain Formula One Grand Prix, at the Formula One Bahrain International Circuit in Sakhir, Bahrain, Saturday, April 15, 2017. The Bahrain Formula One Grand Prix will take place on Sunday. (AP Photo/Hassan Ammar)
Sand i Bahrain 2017 (AP Photo/Hassan Ammar)

Dels beror det på klockslagen då kval och race avgörs, samt det rejäla temperaturfallet som sker under eftermiddagen och kvällen. Den första och den tredje träningen avgörs under dagen – då är det varmt, solen ligger på och det skapar vissa förhållanden.
Den andra träningen, kvalet och loppet avgörs däremot under kvällstid, start kl 17.00. Då har solen gått ner, temperaturen i luften är ungefär fem grader kallare än tidigare under dagen och under både kvalet och loppet sänks även temperaturen i asfalten rejält.
När solen försvinner förändras plötsligt förutsättningarna.
– Du har egentligen bara ett pass att lära dig förstå hur bilen fungerar under de förhållandena som är på kvällen, säger Max Verstappen.
Förändringarna i temperaturen påverkar däcken och balansen i bilen.
– Däckens förhåller sig annorlunda när temperaturen går ner, slitaget förändras och så vidare. Allt det måste du lära dig och väga in, säger Kevin Magnussen.
Och den enda möjligheten som förarna har att testa banan i de temperaturförhållanden som råder under kval och race är under det andra träningspasset.  Då gäller det att bilen är hel och föraren tillbringar tiden på banan, inte i garaget.

Guide till Bahrain International Circuit och Bahrains GP i F1 2018

Bahrain International Circuit

F1-debut: 4 april 2004.  Michael Schumacher vann loppet.
Längd: 5,412 km ( 57 varv)
Kurvor: 6 vänster, 9 höger:
Kurvor över 250 km/tim: 3 (T5, T9, T12)
Kurvor under 100 km/tim: 3 (T1, T8, T10)
Däck: Supersoft/Soft/Medium
Däckslitage: Medel
Bromsslitage: Medel
Bromszoner: 8 ( fem hårda)
Maxhastighet utan DRS: 315 km/tim.
Genomsnittshastighet: 208 km/tim
Högsta fart utan DRS: 315 km/timmen
Avstånd till första kurvan: 320 m
Vinnande strategi 2017: 2 depåstopp, vilket också var den strategi flest  förare valde.
Första pole position och första segrare: 2004: Michael Schumacher, Ferrari.
Segrar från pole position: 5
Vinst från sämsta startposition: Startplats 4. 2009: Jenson Button, Brawn, 2006: Fernando Alonso, Renault
Säkerhetsbilen har varit på banan vid ett tillfälle sedan 2003.

Marcus Ericsson (SWE) Alfa Romeo Sauber F1 Team at Formula One World Championship, Rd1, Australian Grand Prix, Preparations, Melbourne, Australia, Wednesday 21 March 2018.
Ericsson om årets andra F1-lopp. Foto: Sauber.

Marcus Ericsson om banan:

– Jag ser fram emot säsongens första kvällslopp. Det är alltid mycket spektakulärt och väldigt roligt. Jag kan banan i Bahrain utan och innan, jag har varit här rätt ofta. Banan har ett par långa rakor, långsamma kurvor med tuffa bromszoner och några snabba kurvor där man ändrar riktning rätt snabbt. Det är en teknisk bana.

– En annan viktig aspekt är att det kan blåsa rätt mycket på banan och vi måste hålla ett öga på det och på sanden som kan blåsa in över banan. Den är ofta rätt smutsig under de första passen, men fästet blir ofta bättre allt eftersom helgen lider. Det är också många omkörningsmöjligheter och jag ser fram emot det. Vi såg vår potential i Australien och det känns positivt inför årets andra lopp.
Inför säsongen gjorde jag en intervju med Marcus Ericsson. Där pratar han om alla årets banor. Du läser den här – om du har plus. Plus kostar för övrigt en hel krona när du anmäler dig och har ingen bindningstid.

Mercedes driver Valtteri Bottas of Finland, foreground left, leads at the start of the Bahrain Formula One Grand Prix, at the Formula One Bahrain International Circuit in Sakhir, Bahrain, Sunday, April 16, 2017. (AP Photo/Hassan Ammar)
Bahrains GP 2017 – med Bottas på pole (AP Photo/Hassan Ammar)

Statistik:

Resultat kval 2017
1. Valtteri Bottas, Mercedes
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Sebastian Vettel, Ferrari
4. Daniel Ricciardo, Red Bull
5. Kimi Räikkönen, Ferrari
6. Max Verstappen, Red Bull
7. Nico Hülkenberg, Renault
8. Felipe Massa, Williams

Rekord i kvalet:
Absolut: 1:28.769 (Valtteri Bottas, Mercedes, 2017)
2017: 1:28.769 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2016: 1:29.493 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2015: 1:32.571 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:33.185 (Nico Rosberg, Mercedes)
2013: 1:32.330 (Nico Rosberg, Mercedes)

Resultat race 2017:
1. Sebastian Vettel, Ferrari
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Valtteri Bottas, Mercedes
4. Kimi Räikkönen, Ferrari
5. Daniel Ricciardo, Red Bull
6. Felipe Massa, Williams
7. Sergio Perez, Force India
8. Romain Grosjean, Haas F1
——
Marcus Ericsson bröt, växellådan gick sönder på varv 51.

Varvrekord i racet:
Absolut: 1:30.252 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004)
2017: 1:32.798 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:34.482 (Nico Rosberg, Mercedes)
2015: 1:36.311 (Kimi Räikkönen, Ferrari)
2014: 1:37.020 (Nico Rosberg, Mercedes)
2013: 1:36.961 (Sebastian Vettel, Red Bull)

Fem senaste segrarna:
2017: Sebastian Vettel, Ferrari
2016: Nico Rosberg, Mercedes
2015: Lewis Hamilton, Mercedes
2014: Lewis Hamilton, Mercedes
2013: Sebastian Vettel, Red Bull

Tiderna som gäller i helgen och däckvalen hittar du i måndagens inlägg. Här.

Nu byter vi kommentarsystem!

Vi bryr oss om våra användares datasäkerhet och byter därför nu kommentarssystem. Det betyder att du behöver skapa ett konto och logga in. Du kan enkelt göra det via knappen nedan. Aftonbladet är en del av Schibsted och du loggar in på Aftonbladet med ditt Schibsted-konto. Läs mer här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Andreas Lagnelius
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Lotta Folcker, Michael Poromaa, Karin Schmidt Hellsing
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB