Guide till Spaniens GP i Formel 1 2018
avSpaniens GP – starten på säsongen i Europa.
Nya uppdateringar, en bana som alla förare kan utan och innan – kan det ge en ny hackordning inför resten av säsongen.
I dag får du en guide till Spaniens GP i Formel 1 2018.
Du får också de senaste nyheterna och det senaste snacket. Jag är just nu på väg till Spanien och ska naturligtvis försöka ta med er in i paddock så gott det går, lufta snacket och nyheterna så att ni hänger med.
Regn under kvalet?
När det gäller vädret talar prognosen om att temperaturen ska ligga kring 18 grader under fredagen med uppehållsväder, under lördagen blir det dock kallare och risken för regn ligger enligt prognosen på 25 procent under träning 3 och på 70 procent under kvalet.
På söndag ska solen sedan vara tillbaka och det ska vara uppehåll under racet.
Men vi börjar att snacka om Circuit de Barcelona-Catalunya
– Det är en bana alla kan i sömnen eftersom vi testar här. De första två sektorerna passar ihop, de är rytmiska och kurvorna flyter in i varandra, men den tredje känns inte som om den hör dit. Det är långsamt och hackigt, där är det lätt att slita däcken för hårt. Det är svårt att hitta rätt inställningar, antingen fungerar bilen på de första två sektorerna eller på den sista. Du kan vara ligga bra till in på den sista sektionen och plötsligt tappa en halv sekund, säger Marcus Ericsson.
Guide till Spaniens GP i Formel 1 2018
Circuit de Barcelona-Catalunya
Längd: 4,655 km
Varv: 66
Tävlingsdistans: 307,104 km.
Avstånd till första kurvan: 730 m
Antal vänsterkurvor: 7
Antal högerkurvor: 9
Kurvor över 250 km/tim: 1 (T6)
Kurvor under 100 km/tim: 4 (T5, T10, T14, T15)
Däck: Supersoft/Soft/Medium
Bromszoner: 8 ( 1 hård)
Maxfart utan DRS: 315 km/tim
Minsta hastighet: 75 km/tim.
Vinnande strategi 2017: 2 depåstopp och det var också den vanligaste strategin förra året
Antal depåstopp i loppet: 37
Omkörningar per race: 2016: 64 (38 med DRS)
2017: 36 (18 med DRS)
Risk för säkerhetsbilen: 36 procent. Sedan 2003 har det varit fyra lopp med säkerhetsbil, totalt har säkerhetsbilen varit på banan 7 gånger.
Seger från lägst startposition: Fernando Alonso, Ferrari, år 2013, från startplats 5.
Segrar från pole position: 20
Första segrare: Nigel Mansell, 1991, men Gerhard Berger hade pole position.
Tiderna som gäller under Spaniens GP 2018 hittar du här.
RACE OCH KVAL
Kval 2017 (topp 8):
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Sebastian Vettel, Ferrari
3. Valtteri Bottas, Mercedes
4. Kimi Räikkönen, Ferrari
5. Max Verstappen, Red Bull
6. Daniel Ricciardo, Red Bull
7. Fernando Alonso, McLaren
8. Sergio Perez, Force India
Snabbaste varvet i kvalet:
Absolut: 1:14.648 (Fernando Alonso, Renault, 2006)
2017: 1:19.149 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:22.000 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2015: 1:24.681 (Nico Rosberg, Mercedes)
2014: 1:25.232 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2013: 1:20.718 (Nico Rosberg, Mercedes)
Race 2017 (topp 8):
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Sebastian Vettel, Ferrari
3. Daniel Ricciardo, Red Bull
4. Sergio Perez, Force India
5. Esteban Ocon, Force India
6. Nico Hülkenberg, Renault
7. Carlos Sainz, Toro Rosso
8. Pascal Wehrlein, Sauber
11. Marcus Ericsson, Sauber
STATISTIK
Snabbaste varvet i racet:
Absolut: 1:15.641 (Giancarlo Fisichella, Renault, 2005)
2017: 1:23.593 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:26.948 (Daniil Kwjat, Toro Rosso)
2015: 1:28.270 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:28.918 (Sebastian Vettel, Red Bull)
2013: 1:26.217 (Esteban Gutierrez, Sauber)
Senaste fem segrarna:
2017 Lewis Hamilton Mercedes
2016 Max Verstappen Red Bull
2015 Nico Rosberg Mercedes
2014 Lewis Hamilton Mercedes
2013 Fernando Alonso Ferrari
Flest segrar i Spaniens GP:
Michael Schumacher (6)
Mika Häkkinen (3)
Fernando Alonso (2)
Nigel Mansell (2)
Lewis Hamilton (2)
Kimi Räikkönen (2)
Notera att Vettel och Verstappen har en vinst var.
Snabba nyheter
Vi kan notera att…
…Robert Kubica ska köra fredagens första träning i Bracleona och han ska köra under testet nästa vecka. Vad kan han bidra med?
…Williams har protesterat mot straffet som Sergej Sirotkin drabbades av i Baku. Han flyttas tillbaka tre platser i starten av söndagens lopp. Men det hade ingen större betydelse, FIA avslog den ordentligt.
...Force India stod på pallen med Ergio Perez i Baku, men inför helgens lopp har man inga större förväntningar. Teamet har ett problem med sina sideboards om de förändringar man gjort kan lösa det är osäkert.
– Jag kan inte säga om de nya delarna vi har med oss kan lösa det, säger VD Otmar Szafnauer till motorsporttotal.
– Även om man har hittat problemet så tar det tid innan det är löst. Men de nyheter vi har, ett nytt golv och nya sideboards bör kunna hjälpa oss i alla fall.
…Renault kommer bara med ett par mindre uppdateringar till helgens race. Det handlar om ny aerodynamik och nytt bränsle.
…McLarens bil har en ny nos i Barcelona, det erfar ”Auto motor und sport”.
…Charlie Whiting vill ta bort straffen i griden.
– Det bästa vore om de frösvann, vi arbetar i alla fall på det, säger han till motorsporttotal.
VI hörs i morgon igen, då handlar det bland annat om däcken inför Spaniens GP.
.