Startsida / Inlägg

Formel 1 i Monaco – tider, däck och väder för F1 2018

av Anna Andersson

Nu är det dags.
För årets höjdpunkt.
Formel 1 i Monaco – tider, däck och väder för F1 2018.

Mercedes driver Valtteri Bottas of Finland steers his car during the qualification at the Formula One Grand Prix at the Monaco racetrack in Monaco, Saturday, May 27, 2017. The Formula 1 Grand Prix of Monaco race will take place on Sunday May 28. (AP Photo/Claude Paris)
Formel 1 i Monaco – tider, fäck och väder för F1 2018  (AP Photo/Claude Paris)

Jag vet att det är många av er som kallar tävlingen för årets mest långtråkiga race, men faktum är att det är en mycket speciell helg. Mycket för allt som händer runtomkring och för allt som krävs av föraren, både på och utanför banan. Myten kring Monaco kan få de många förare att känna pressen och göra misstag de aldrig annars skulle göra

Formel 1 i Monaco – tider, däck och väder för F1 2018.

Torsdag 24.5
Träning 1 kl 11.00
Träning 2 kl 15.00

Fredag – vilodag

Lördag 26.5
Träning 3 kl 12.00
Kval kl 15.00

Söndag 27.5
Monaco GP 2018 kl 15.10

 

Väder:

Torsdag: Träningsdag och temperaturen ska ligga kring 20 grader och risken för regn är lika med noll.

Lördag: Temperaturen ska enligt prognosen ligga på 23 grader och sol. Risken för regn under kvalet är fem procent.

Söndag: Dagen ska inledas med sol, men runt kl 14.00 ska ett åskväder dra in över Monaco och när racet startar kl 15.00 är risken för regn 50 procent och risken för regn ökar sedan till ungefär 90 procent  under eftermiddagen.
Får vi ett regnrace i Monaco?

Renault's Spanish Formula 1 driver Carlos Sainz Jr gestures during a press conference at the Circuit de Catalunya in Montmelo in the outskirts of Barcelona on May 10, 2018 ahead of the Spanish Formula One Grand Prix. / AFP PHOTO / LLUIS GENE
Sainz tror på galet kval. / AFP

När det gäller däck hittar du förarnas val här och där läser du också om varför Carlos Sainz tror på ett galet kval:

Andra nyheter

Vi kan notera att….
…Marc Marquez, världsmästaren i motoGP, får testa F1. Han ska köra en bil med en V8-motor, alltså äldre än 2014, på Spielberg i Österrike den 5 och 6 juni. Även motocrossmästaren Tony Carioli får chansen att köra F1. Båda två har ett samarbete med Red Bull.
….McLaren har en ny stark investerare, Michael Latifi, pappa till Force Indias testförare Nicholas Latifi, har köpt in sig i det klassista teamet. Latifi kör nu i F2 för tredje året i rad, han ligger nia efter sex lopp. I fjol var han testförare hos Renault, i år har han samma jobb hos Force India.
– McLaren är en fantastisk biltillverkare som klarar av att kombinera motorsport ochk tekonologi och som också växer på lång sikt, citeras Latifi i ett pressmeddelande.
Han är kanadensare och har en stor livsmedelsföretag i Kanada. Det påminner lite om Lance Stroll och dennes pappa som tagit klivet in i Williams. Latifi sägs ha betalat 230 miljoner Euro för sina aktier i McLaren.
…kommer Aston Martin till F1 som motorleverantör 2021?
– Ingenting talar emot det, säger Aston Martins chef Andy Palmer till motorsporttotal.com
….i morgon är det onsdag. Då ger F1-bloggen dig en guide inför Monacos GP. Precis som vanligt.

Nu byter vi kommentarsystem!

Vi bryr oss om våra användares datasäkerhet och byter därför nu kommentarssystem. Det betyder att du behöver skapa ett konto och logga in. Du kan enkelt göra det via knappen nedan. Aftonbladet är en del av Schibsted och du loggar in på Aftonbladet med ditt Schibsted-konto. Läs mer här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Andreas Lagnelius
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Lotta Folcker, Michael Poromaa, Karin Schmidt Hellsing
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB