Startsida / Inlägg

Guide till Monaco GP i F1 2018 – senaste snacket

av Anna Andersson

Sista helgen i maj. Det betyder Monacos GP och nu är det onsdag och som utlovat kommer en guide  till Monaco GP i F1 2018.

De är många av er som tycker att det är årets mest långtråkiga race, utan omkörningar – även om det var hela 9 (NIO) stycken förra året. Men det är så mycket annat som gör Monaco till den klassiker det verkligen är. Det är ett av de klassiska loppen, det är ett lopp som kräver enormt mycket av föraren under närmare två timmar ska ta sig igenom tusen kurvor.

Nelson Piquet sa en gång att det är osm att köra helikopter i ett vardagsrum.

Med dagens bilar vet jag inte vad jag ska jämföra det med?

Här kommer i alla fall guiden:

Guide till Monaco GP i F1 2018

Großer Preis von Monaco 2016, Mittwoch
Guide till Monaco GP i F1 2018

Längd: 3,337 km, vilket är säsongens kortaste. Man kör 78 varv. Det är det enda loppet under året som normalt pågår i hela två timmar
Avstånd till första kurvan: 210 m.
Antal kurvor: 8 vänster, 11 höger.
Kurvor över 250 km/tim: 2 (T2, T9)
Kurvor under 100 m/tim: 9 (T5, T6, T7, T8, T10, T15, T16, T18, T19)
Däck: Hypersoft/Ultrasoft/Supersoft  Det är debut för hypersoft. Däcket som är två steg mjukare än det mjukaste gummit 2017.
Maxfart utan DRS: 285 km/tim.
Lägsta hastighet: 50 km/tim
Däckslitage: Stort
Bromsslitage: Stort
Bromszoner: 12 ( 6 hårda)
Antal växlingar per varv: 50.
Vinnande strategi 2017: 1 depåstopp, vilket de flesta förarna valde.
Totalt antal depåstopp 2017: 28
Sannorlikhet för att säkerhetsbilen kommer ut: 82 procent.
Race med säkerhetsbil sedan 2003: 9 ( 17 gånger har den varit ute på banan)
Banans F1-debut: 1950, samma år F1 startade. 64 F1-lopp har avgjorts. Monacos GP har däremot kört sedan 1920-tlet.
Första vinnare: 1950: Juan Manuel Fangio, Alfa Romeo, från pole position.
Antal segrar från pole: 28.
Segrare från sämst startposition: 1996: Olivier Panis, Ligier, vann från startplats 14.

Marcus Ericsson (SWE) Alfa Romeo Sauber F1 Team at Formula One World Championship, Rd1, Australian Grand Prix, Preparations, Melbourne, Australia, Wednesday 21 March 2018.
Marcus Ericsson tycker om helgen i Monaco.

Marcus Ericsson om Monacos GP:  ”Det är en speciell helg och en speciell bana, en stadsbana utan några marginaler. Det gäller att bygga uppfarten för varje pass och ha förtroende för bilen. Man får inte bli förhastad, då ­sitter man i muren. På den första träningen har man tre till fyra decimeter till muren, i kvalet har det krympt någon millimeter. Det är årets roligaste kval, du måste lita på bilen för att kunna trycka på och då är adrenalinpåslaget på max. ”

Kimi Räikkönen och hans guide till Monaco GP i F1 2018

Han är lite lätt stel när han ska läsa en text innan till – men en jäkel på att köra bil. Tur han är racerförare och inte TV-journalist.

 

Statistik

Antal omkörningar 2016: 34 (ingen med DRS)
2017: 9 (ingen med DRS)

Flest segrar i Monaco:
Ayrton Senna (6)
Graham Hill (5)
Michael Schumacher (5)
Alain Prost (4)
Nico Rosberg (3)
Jackie Stewart (3)
Stirling Moss (3)

Kval 2017
1. Kimi Räikkönen, Ferrari
2. Sebastian Vettel, Ferrari
3. Valtteri Bottas, Mercedes
4. Max Verstappen, Red Bull
5. Daniel Ricciardo, Red Bull
6. Carlos Sainz, Toro Rosso
7. Sergio Perez, Force India
8. Romain Grosjean, Haas F1

Kvalrekord:
 Absolut: 1:12.178 (Kimi Räikkönen, Ferrari, 2017)
2017: 1:12.178 (Kimi Räikkönen, Ferrari)
2016: 1:13.622 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
2015: 1:15.098 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:15.989 (Nico Rosberg, Mercedes)
2013: 1:13.876 (Nico Rosberg, Mercedes)

Winner Ferrari's German driver Sebastian Vettel (R) celebrates on the podium next to second placed Ferrari's Finnish driver Kimi Raikkonen after the Monaco Formula 1 Grand Prix at the Monaco street circuit, on May 28, 2017 in Monaco.  / AFP PHOTO / ANDREJ ISAKOVIC
Sebastian Vettel efter segern 2017 / AFP PHOTO

Monaco GP 2017
1. Sebastian Vettel, Ferrari
2. Kimi Räikkönen, Ferrari
3. Daniel Ricciardo, Red Bull
4. Valtteri Bottas, Mercedes
5. Max Verstappen, Red Bull
6. Carlos Sainz, Toro Rosso
7. Lewis Hamilton, Mercedes
8. Romain Grosjean, Haas F1

——-
Marcus Ericsson bröt efter en olycka på det 64:e varvet.

Snabbaste varven i racet:
 Absolut: 1:14.439 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004)
2017: 1:14.820 (Sergio Perez, Force India)
2016: 1:17.939 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2015: 1:18.063 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
2014: 1:18.479 (Kimi Räikkönen, Ferrari)
2013: 1:16.577 (Sebastian Vettel, Red Bull)

Senaste fem segrarna:
2017  Sebastian Vettel  Ferrari
2016  Lewis Hamilton  Mercedes
2015  Nico Rosberg  Mercedes
2014  Nico Rosberg  Mercedes
2013  Nico Rosberg  Mercedes

 

Snabba nyheter

Vi kan konstatera att…
…det tar sex veckor att bygga upp allt inför Monacos GP. Sedan tar det bara tre veckor att riva allt igen.
…Marcus Ericssons teamkollega Charles Leclerc är född och uppvuxen i Monaco.
….Red Bulls bil såg riktigt vass ut i den sista sektorn i Barcelona. Det tyder på att bilen kan passa riktigt bra på Monacos trånga och kurviga gator. Teamet kör för övrigt sitt 250:r GP i helgen.
…väderprognosen spår regn i helgen. Mer läser du i gårdagens inlägg. Här.
…McLaren hoppas på ett budgettak i F1. För att ha chansen att komma närmare de tre stora teamen.
…Kimi Räikkönens kontrakt går ut efter säsongen. Fortsätter Ferrari att satsa på finländaren som fyller 40 näta år? Väljer man den 20 år unge Charles Leclerc eller den dyrare Daniel Ricciardo? Vettels röst lär i alla fall gå till Kimi. Tysken uppskattar samarbetet med den erfarne finländaren väldigt mycket.

…i morgon torsdag drar tränignarna igång. Med start kl 11.00

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB