Startsida / Inlägg

Fernando Alonso riktar kritik mot Formel 1

av Anna Andersson

I kväll drar träningarna inför Kanada GP i gång.

Men det har ingen större betydelse –  alla vet ändå hur säsongen slutar.

Inför Kanada GP riktar Fernando Alonso kritik mot F1.

– Det är 21 lopp på ett år, alla vet precis vad som kommer hända i de 14 lopp som återstår, säger han.

– Det är väldigt synd för sporten.

Inför Kanada GP riktar Fernando Alonso kritik mot F1

MONTREAL, QC - JUNE 07: Fernando Alonso of Spain and McLaren F1 signs autographs for fans during previews ahead of the Canadian Formula One Grand Prix at Circuit Gilles Villeneuve on June 7, 2018 in Montreal, Canada. Mark Thompson/Getty Images/AFP == FOR NEWSPAPERS, INTERNET, TELCOS & TELEVISION USE ONLY ==
Inför Kanada GP riktar Fernando Alonso kritik mot F1 (AFP)

Det är inte så att han tycker att Formel 1 är tråkigt, men han tycker att det är synd att förhållandena mellan teamen är så statiska, att alla vet ungefär hur säsongen slutar.

– Jag kommer hit och går i mål någonstans mellan plats sju och plats tolv, jag kommer att avsluta säsongen i Abu Dhabi på samma sätt, någonstans mellan plats sju och tolv, säger spanjoren när han möter media inför Kanada GP.

– Det spelar liksom ingen roll i vilken form du är, hur ditt  kvalvarv var, hur du ställer in bilen och om det går din väg eller inte.

Alla kan inte vinna

Lotus driver Kimi Raikkonen of Finland, center, celebrates with Ferrari's Fernando Alonso of Spain, left, and Red Bull's Sebastian Vettel of Germany after the Australian Formula One Grand Prix at Albert Park in Melbourne, Australia, Sunday, March 17, 2013. Raikkonen won ahead of Alonso second and Vettel third. (AP Photo/Rob Griffith)
Kimi Räikkönen  jublade med Fernando Alonso och Sebastian Vettel. Det var  i mars 2013 – sedan dess har inget annat team än Ferrari, Mercedes eller Red Bull vunnit VM-lopp (AP Photo/Rob Griffith)

Sett till statistiken har McLarens förare rätt. Sedan säsonspremiären i Australien 2013, då Kimi Räikkönen vann i en Lotus, har segraren kört för tre olika team.

Mercedes, Red Bull eller Ferrari. I år är det tre förare som delat på segrarna i de sex första loppen, två var för Sebatsian Vettel, Lewis Hamilton och Daniel Ricciado. Själv har Alonso tagit  sig i mål på plats fem till åtta i alla lopp utom i Monaco där han bröt.

– Det är ingen som kan garantera att Tyskland, Spanien eller Brasilien vinner fotbolls-VM, säger han.

– Men alla kan garantera att det är Ferrari elelr Mercedes som vinner VM i F1. Det finns ett par saker som saknas inom Formel 1 och de måste vi koncentrera oss på att lösa.

Ändå stannar han kvar.

– Folk kommer hit för att se bilarna och de kommer att vifta med sina flaggor och vara glada på söndag. Så är det och det är okej. Jag har kört F1 i 18 år eftersom jag älskar Formel 1 och jag kommer att fortsätta eftersom det fortfarande är roligt.

 

Däcken – detta väntar i Kanada GP

Vill du ha koll på statistiken inför Kanada GP? Läs in inlägget från i onsdags. Där har du fakta, statistik och Sebastian Vettel berättar om banan.

Här får du däcktillverkaren Pirrellis tankar inför Kanada GP

”Till helgens Grand Prix i Kanada har Pirelli valt ut samma däck som senast i Monaco. Samtidigt är banorna extremt olika. I Monaco brukar kvalificeringen vara avgörande, då startordningen ofta avspeglas i resultaten. I Kanada kan däremot allt hända mellan start och målgång. På Circuit Gilles Villeneuve i Montreal finns goda möjligheter till omkörningar. Här sätts nya P Zero Pink hypersoft ordentligt på prov, med höga hastigheter och utmanande kurvor.

BANAN UR ETT DÄCKPERSPEKTIV
  • Än en gång har Pirelli valt ut P Zero Red supersoft, P Zero Purple ultrasoft och P Zero Pink hypersoft.
  • Circuit Gilles Villeneuve är en semi-permanent bana som används sparsamt.
  • Loppet är ett av säsongens mest krävande för bromsarna. Om bromsarna överhettas riskerar det att även påverka däcken.
  • Vädret är oförutsägbart: 2011 års Grand Prix i Kanada blev det längsta loppet någonsin på grund av regn som ledde till många avbrott.
  • Säkerhetsbilar är vanliga på Circuit Gilles Villeneuve.
VAD ÄR NYTT?
  • Arrangörerna har beslutat att bygga om depåområdet.
  • Pirellis utvecklingsprogram för 2019 fortsatte vid Paul Ricard i Frankrike under två dagar, där Mercedes förare George Russell och Valtteri Bottas fokuserade på däcken ”wet” och ”intermediate”, som används vid regn och vått underlag. ”

Vi konstaterar att….

…F1 ändrar schemat för att inte krocka med fotbolls-VM. Mer läser du här.

.…Brendon Hartley har fått nog. Han vill läsa om andra saker än att han snart får sparken från Toro Rosso:

– Jag vill sätta betydligt bättre rubriker än så, säger han.

….kollegan Pierre Gasly är försiktigt optismiskt inför Kanada GP. Hondas uppdatering kan ge två tiondelar per varv.

…2019 väntas en ny hjälm till F1. Detta för att förbättra säkerheten. 14 tester ska genomföras innan hjälmen kan användas nästa säsong.

…Haas har gjort en rejäl uppdatering av bilen, men förarna får inte kollidera med någon eller något. Det finns inte tillräckligt många reservdelar.

– Inga krascher denna helg, uppmanar teamchef Günter Steiner.

….Daniel Ricciardo kör alltså med den motor han inledde säsongen med. Han tror på ytterligare en seger.

– Får vi hypersoft att fungera slåss vi om pole position, säger han.

Men han är lite orolig för vilka däck konkurrenterna kvalar in till Q3 – och startar på. Red Bull har haft vissa problem med att få de ultramjuka däcken att fungera i kvalet och väljer man hypersoft i Q2 kan det bli tufft att få däcken att hålla i racet.

– Det är tre DRS-zoner och då tvingas vi trycka på mer. Det kommer inte att bli lätt med hypersoft, förklarar Ricciardo som vann i Monaco för två veckor sedan.

•••

Vill du ha fler F1-nyheter och hänga med i bevakningen när det gäller annan motorsport? Gilla och följ Sportbladet Motor på Facebook.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB