Startsida / Inlägg

Olika däckval gör Kanada GP spännande

av Anna Andersson

Sebastian Vettel hade en tung fredag. Men vad betyder det när han hittat farten till lördagen?
Ingenting. Det visar kvällens resultat i kvalet till Kanada GP 2018.
Tysken var kvickast av alla, körde den snabbaste varvtiden som någonsin körts på F1-banan i Montreal och han har pole position på en bana där 18 lopp har vunnits från första startruta.

 

Formula One F1 - Canadian Grand Prix - Circuit Gilles Villeneuve, Montreal, Canada - June 9, 2018 Ferraris Sebastian Vettel (C) celebrates qualifying in pole position with Mercedes Valtteri Bottas (L) in second and Red Bulls Max Verstappen in third REUTERS/Carlo Allegri
Resultat i kvalet till Kanada GP i Formel 1 2018 – Vettel före Bottas och Verstappen. (REUTERS)

Olika strategier i toppen

Vi kan vänta oss ett spännande race i morgon kväll. Mercedes som hade gjort en miss och räknat fel (!) när man beställde däcken till Kanadas GP körde inte ett varv på de hypermjuka däcken under fredagen och hade inte heller riktigt samma fart som sina konkurrenter på den däckblandningen under kvalet.

Det betyder dock inte att vi ska räkna bort Mercedes. Deras longruns såg rikrigt bra ut i fredags och Lewis Hamilton har vunnit sex VM-deltävlingar i Kanada. De tre senaste åren har han tagit full poäng i Montreal.

En spännande detalj inför morgondagens GP är att förutsättningarna bland toppförarna skiljer sig åt en aning.
I första startled står Vettel och Valtteri Bottas, båda med ultramjuka däck.
I det andra står Max Verstappen med hypermjuka däck och Lewis Hamilton med ultramjuka. Därefter väntar Kimi Räikkönen med ultramjuka och Daniel Ricciardo med hypermjuka. Det innebär att Red Bulls förare har en mjukare däckblandning och bör vara snabbare under inledningen av loppet – men de lär också behöva gå i depå tidigare än sina konkurrenter.
Det kan ge oss olika strategier – och ett spännande race.

– Jag är lite överraskad över deras val, erkänner Vettel.

– De har säkert en bra anledning, men jag tror inte att hypersoft är tillräckligt bra under racet.
Det startar klockan 20.10.
Vill du läsa mer om banan, fakta och statistik – kolla in detta inlägg.
Och självklart kommenterar jag loppet live på sportbladet.se i morgon. Vi drar igång 15 minuter innan start, kl 19.55.

Kvalet en besvikelse för Ericsson

Charles Leclerc (MON) Alfa Romeo Sauber F1 Team at Formula One World Championship, Rd6, Monaco Grand Prix, Qualifying, Monte-Carlo, Monaco, Saturday 26 May 2018.
Charles Leclerc kvalade starkt i Montreal (Sauber).

Ser vi på kvalet med svenska ögon så var det en besvikelse. Marcus Ericsson såg pressad ut. Han tryckte på, men fick inte alls ut potentialen ur bilen och fick inte bara stryk av sin teamkollega – han avslutade dessutom kvalet i muren.
Samtidigt som Charles Leclerc tog sig till Q2 gjorde svensken en miss i kurva åtta och startar morgondagens GP från sista led.
Ericsson har haft en vikande trend under våren. Han inledde starkt, kvalade bra och tog VM-poäng i Bahrain, men samtidigt som hans teamkollega har klivit fram har Ericsson tappat. Svensken har problem med de mjukare däckblandningarna och det är oroväckande att han inte alls får ut den potential som bilen faktiskt har. Han kör mot en enorm talang och kanske en framtida Ferrariförare.

Det känns som om Ericsson känner pressen och som om han vill för mycket. Istället för att han hittar rätt och blir ett med sin Alfa Romeo talar han och bilen helt olika språk.
Marcus Ericsson måste bryta den trenden, han vet också om det och frågan är om det är just den pressen som gör det så svårt för honom.

Resultat i kvalet till Kanada GP i Formel 1 2018:

Mer om kvalet läser du här.

Här är resultatlistan:

1) S. Vettel, Ferrari, 1:10.764
2) V. Bottas, Mercedes, 1:10.857
3) M. Verstappen, Red Bull, 1:10.937
4) L. Hamilton, Mercedes, 1:10.996
5) K. Räikkönen, Ferrari, 1:11.095
6) D. Ricciardo, Red Bull, 1:11.116
7) N. Hülkenberg, Renault, 1:11.973
8) E. Ocon, Force India, 1:12.084
9) C. Sainz, Renault, 1:12.168
10) S. Perez, Force India, 1:12.671
11) K. Magnussen, Haas, 1:12.606
12) B. Hartley, Toro Rosso, 1:12.635
13) C. Leclerc, Sauber, 1:12.661
14) F. Alonso, McLaren, 1:12.856
15) S. Vandoorne, McLaren, 1:12.865
16) P. Gasly, Toro Rosso, 1:13.047
17) L. Stroll, Williams, 1:13.590
18) S. Sirotkin, Williams, 1:13.643
19) M. Ericsson, Sauber, 1:14.593
20) R. Grosjean, Haas, –

Vi kan notera att…

….Lewis Hamilton som vunnit i Kanada de senaste åren inte alls körde så bra som vi är vana vid i kvalet. Han gjorde för ovanlighetens skull några små missar och startar morgondagens race från ruta fyra.

– Det var ett svårt pass, jag lyckades inte få till något perfekt varv. Vår racepace ser bra ut och tiderna på ett varv var också bra i går, men jag fick inte ihop det i dag, förklarar VM-ledaren.

…Mario Isola, Pirelli, sa inför kvalet att den som väljer hypersoft bör göra två depåstopp, men Red Bull har en annan strategi. Deras förare vill köra med ett stopp.

– Det är planen, men om vi måste in i depå efter tio varv så fungerar det inte. Därför behöver vi stanna ute så länge det bara går, säger Daniel Ricciardo.

…Mercedes hann inte få klart sin uppdatering av motorn till helgens deltävling och Valtteri Bottas missade pole position.

– Jag hade lite understyrt under mitt andra försök, varför vet jag inte, säger han.

– En teori är att vi var lite, lite efter på grund av motorn. Kanske hade vi vunnit lite med den och kunnat ta pole, men nu är det inte så.
…Romain Grosjean drabbades av motorproblem redan på depårakan. Motorn rasade och det blev inget kval för honom. Själv kunde han bara skratta åt eländet.

– Det var ingenting någon av oss kunde påverka, var hans kommentar.
…Fernando Alonso kör sitt 300:e GP i Kanada. Han startar från ruta 14 och fick stryk av Charles Leclerc i kvalet. Det känns inte som om uppdateringen av Renault motor gav honom så mycket.

– Bilen kändes bra, men farten saknades, säger Alonso.

– Det är bara lördag, poängen delas ut på söndagen. Jag hoppas på en bra start, en smart strategi och att vi hittar lite mer fart.

Vi kan också konstatera att…

…Brendon Hartley slog Pierre Gasly, och han hade en uppdaterad motor från Honda. Det hade inte Gasly som körde med en äldre motor:

– Vi konstaterade att Pierres motor tappade prestanda i slutet av den tredje träningen och därför bytte vi ut den mot en äldre version. Det gör att han slipper ett straff i starten, förklarar Honda.
….Williams båda bilar åkte ur i Q1. Paddy Lowe som lämnade Mercedes för Williams har inte riktigt fått ut det som han hoppats av det klassiska teamet. Årets säsong har varit bedrövlig.
…DRS – absolut. Det är tre DRS-zoner i Kanada.

Nu byter vi kommentarsystem!

Vi bryr oss om våra användares datasäkerhet och byter därför nu kommentarssystem. Det betyder att du behöver skapa ett konto och logga in. Du kan enkelt göra det via knappen nedan. Aftonbladet är en del av Schibsted och du loggar in på Aftonbladet med ditt Schibsted-konto. Läs mer här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Andreas Lagnelius
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Lotta Folcker, Michael Poromaa, Karin Schmidt Hellsing
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB