Startsida / Inlägg

Guide inför Österrike GP i Formel 1

av Anna Andersson

Onsdag – ni vet vad ni får – en guide inför Österrike GP i Formel 1. Du får banstatistik, väderprognos, Marcus Ericssons tankar och de senaste nyheterna.
Den här helgen handlar der om en väldigt kort bana, i Frankrike förra veckan var ett varv nästan sex kilometer, här är det inte ens 4,5 km. Det betyder att det blir många varv under racet och att kvalet har en enorm betydelse.
Det brukar vara jämnt mellan förarna i kvalet inför Österrike GP och med tanke på hur otroligt jämnt det är mellan teamen mitt i fältet i år så räknar jag med att det blir en mycket tuff kamp redan i Q1.

Kvalet viktigt för Ericsson

Det gäller för Marcus Ericsson att träffa rätt och att ta lärdom av det som hänt hittills under säsongen. Han har hela tiden pratat om att han måste förbättra kvalen för att kunna ta poäng i racen – i Frankrike tog han sig till Q2 för första gången i år. Hans kollega tog sig till den sista omgången Q3.
Charles Leclerc har varit den som dominerat i Sauber och på lördag behöver Ericsson slå tillbaka.
Han vet vad som behövs.
– Det är en av årets kortaste banor vilket ger de tajtaste kvalen. Ska du ha en chans till en hyfsad startposition får du inte göra ett misstag utan sätta varje kurva, så jämnt är det, säger han.
– Det är mycket start och stopp under ett varv, bilen måste vara stark i inbromsningen, kunna accelerera och få bra tryck ner för backen.

Förarnas däckval och helgens tider hittar du här

Guide inför Österrike GP i Formel 1

 

Formula One - F1 - Austrian Grand Prix 2017 - Red Bull Ring, Spielberg, Austria - July 9, 2017 Mercedes' Valtteri Bottas celebrates his win on the podium Reuters/Dominic Ebenbichler
Valtteri Bottas vann Österrike GP i Formel 1 2017  (Reuters)

Bana:  Spielberg – Red Bull Ring
Längd: 4326 m (71 varv)
Bandebut: 2014 ( efter en ombyggnad)
Kurvor: 9 (2 vänster, 7 höger)
Avstånd till första kurvan: 323 m
Kurvor över 250 km/timmen: 2 (T4, T7)
Kurvor under 100 km/timmen: 2 (T2, T3)
Pirellis valda däck: Ultrasoft/Supersoft/Soft
Däckslitage: Lågt
Bromsslitage: Högt
Bromszoner: 6 ( 3 hårda)
Högsta fart (utan DRS): 310 km/timmen
Lägsta fart: 67 km/timmen.
Vinnande strategi 2017: 1 depåstopp ( den mest valda strategin)
Depåstopp 2017: Totalt 18
Segrar från pole position: 2
Säkerhetsbilen har varit på banan totalt fyra gånger under två av de fyra race som avgjorts här.
Vinst från högsta startposition: Nico Rosberg, 2014, från plats 3.
Första segrare år 2014: Nico Rosberg, Mercedes ( Felipe Massa hade pole position)

Guide inför Österrike GP i Formel 1 – så gick det senast

 2017 – kvalresultat
1. Valtteri Bottas, Mercedes
2. Sebastian Vettel, Ferrari
3. Kimi Räikkönen, Ferrari
4. Daniel Ricciardo, Red Bull
5. Max Verstappen, Red Bull
6. Romain Grosjean, Haas F1
7. Sergio Perez, Force India
8. Lewis Hamilton, Mercedes

Snabbaste varvet i kvalet:
Absolut: 1:4.251 (Valtteri Bottas, Mercedes, 2017)
2017: 1:4.251 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2016: 1:7.922 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2015: 1:8.455 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:8.759 (Felipe Massa, Williams)

2017 –  raceresultat
1. Valtteri Bottas, Mercedes
2. Sebastian Vettel, Ferrari
3. Daniel Ricciardo, Red Bull
4. Lewis Hamilton, Mercedes
5. Kimi Räikkönen, Ferrari
6. Romain Grosjean, Haas F1
7. Sergio Perez, Force India
8. Esteban Ocon, Force India
——–
19. Marcus Ericsson, Sauber

Rekord i racet:
Absolut: 1:7.411 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2017)
2017: 1:7.411 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:8.411 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2015: 1:11.235 (Nico Rosberg, Mercedes)
2014: 1:12.142 (Sergio Perez, Force India)

Senaste segrarna:
2017  Valtteri Bottas  Mercedes
2016  Lewis Hamilton  Mercedes
2015  Nico Rosberg  Mercedes
2014  Nico Rosberg  Mercedes

 

Vi kan notera att….

…det INTE blir något F1-lopp på Hockenheim i Tyskland nästa år. Det bekräftar marknadschef Jörn Teske för tyska Bild.

– Vi arbetar självklart med att F1 ska återvända till oss 2020.
…Lewis Hamilton har fått ett kontraktsförslag från Mercedes. Det handlar om en lön på 45 miljoner euro, 450 miljoner kronor, varje år, skriver brittisk media.
– Väldigt snart kommer det nyheter, meddelar Mercedes teamchef Toto Wolff.

Mer läser du här:

…Mercedes är det enda team som vunnit på Red Bulls hemmabana.

Williams test driver Susie Wolff walks through the paddock area before the British Formula One Grand Prix meeting at Silverstone circuit, Silverstone, England, Thursday, July 2, 2015. The British Formula One Grand Prix will be held on Sunday July 5. (AP Photo/Jon Super)
Ny teamchef i Formula E. (AP)

…Susie Wolff, hustru till Mercedes stallchef Toto Wolff och tidigare test – och utvecklingsförare hos Williams är nu teamchef för Venturi i Formula E. Hon har också köpt in sig i teamet.
…väderprognosen talar om regn under inledningen av helgen. Under fredagen handlar det om en regnrisk på 40 procent, med temperaturer kring 20 grader. Under lördagen kan vi räkna med sol och 25 grader, risken för regn är tio procent och under söndagen handlar det återigen om sol, temperaturer kring 25 grader och risken för regn sjunker till närmare noll procent.

Nu byter vi kommentarsystem!

Vi bryr oss om våra användares datasäkerhet och byter därför nu kommentarssystem. Det betyder att du behöver skapa ett konto och logga in. Du kan enkelt göra det via knappen nedan. Aftonbladet är en del av Schibsted och du loggar in på Aftonbladet med ditt Schibsted-konto. Läs mer här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Andreas Lagnelius
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Lotta Folcker, Michael Poromaa, Karin Schmidt Hellsing
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB