Startsida / Inlägg

Nyheterna inför Österrike GP i Formel 1

av Anna Andersson

Red Bull och Renault bråkar.
Har ni hört den förr?
Vi ska gå in på det när vi kollar in nyheterna inför Österrike GP i Formel 1.
I går handlade det om statistik och banfakta.
I tisdags om förarnas däckval.
Och i dag om nyheter.

Nyheter inför Österrike GP i Formel 1 – Riccciardo stannar

Pole position winner Red Bull driver Daniel Ricciardo of Australia celebrates at the end of the qualifying session for Sunday's Monaco Formula One Grand Prix at the Monaco racetrack, in Monaco, Saturday, May 26, 2018. (AP Photo/Claude Paris)
Daniel Ricciardo i Red Bull även 2019. (AP)

Eller vad sägs om stt Daniel Ricciardo har haft ett möte med Helmut Marko och det bara är detaljer som skiljer parterna från att förlänga avtalet.

I ärlighetens namn hade Ricciardo inte så många andra alternativ om han vill vinna VM. Mercedes vill behålla sina förare, Ferrari vill flytta upp Charles Leclerc intill Sebastian Vettel och då återstår bara Red Bull.
Mer läser du här.

När det gäller bråket mellan motorleverantören Renault och Red Bull (som ändå skiljer sig efter säsongen) så handlar det om en uppdatering med ett kvalmodus som fabriksteamet hade i Frankrike – men inte Red Bull.
– Vi fick inte det stödet i Frankrike, det spelar ingen roll om det var logistiken eller tekniken som var orsaken till det. Efter det så fick vi ha ett trevligt samtal med Renault och i Österrike kommer vi nu ha samma uppdateringar som fabriksteamet, säger Red Bulls motorsportkonsulent Helmut Marko.
– Man har sagt att det ska hända här och då gör det också det.

Jämnt kval väntar i Österrike GP

I Österrike väntar ett av årets kortaste varv, det gör att kvalet brukar vara extremt jämnt och varje liten hundradel kan ge en placering i kvalet som ger en bättre startplats – och bättre möjligheter på poäng i racet.
– Vi vet att vi får extra prestanda till kvalet, men det är ett givande och tagande. Man offrar performance i racet. Det är en avvägning, säger Marko till Motorsport.com.
– Om det är som det kvalmodus Ferrari och Mercedes har vet vi inte än. Kvalet har varit vårt största problem, vi har alltid haft bra fart i racen. Om vi klarar av att äntligen ta första startled så ska vi vara optimistiska och kunna ta en pallplats

Vi kan notera att….

…Mercedes kommer med säsongens största uppdatering till Österrike.
– Vi har en rejäl uppdatering, vi ändrade vårt koncept för två månader sedan. Det handlar om bilen, framvingen, bargeboardsen, sideboards och bakvingen, säger Toto Wolff inför helgens deltävling.
…det ryktas om att Lewis Hamilton sjunger med Christina Aguilera i låten ”Pipe”. Han sägs bära artistnamnet XNDA skriver motorsporttotal. Lyssna kring 2:40.

– Mitt enda mål och min enda fokus är F1, säger Hamilton själv som inte vill kommentera ryktet.
…Brendon Hartley kör för Toro Roso säsongen ut. Det bekräftar Helmut Marko för Motorsporttotal.
…Sebastian Vettel är kritisk mot den tredje DRS-zonen i Österrike.
– Kanske kan det hjälpa oss vid omkörningstillfället, men det är inte speciellt spännande när man bara kör förbi en bil, säger han.
– Det är mer spännande när en bil ligger bakom, det är kamp och det kan hända något än när någon bara kör förbi.
…Kimi Räikkönen kan tvingas lämna sin plats hos Ferrari för Charles Leclerc. Nu ryktas det om att han gör comeback hos McLaren.

– Tidigare har jag självklart pratat med dem, säger han på presskonferensen.
– Jag har kört för McLaren.

Marcus Ericsson (SWE) Alfa Romeo Sauber F1 Team at Formula One World Championship, Rd6, Monaco Grand Prix, Qualifying, Monte-Carlo, Monaco, Saturday 26 May 2018.
Marcus Ericsson och Alex Elgh är redo (Sauber).

…Marcus Ericsson har fortfarande problem med bakvagnen av sin C37, han får inte heller de mjukare gummiblandningarna att fungera optimalt.
– Vi har förändrat ett par saker och det ska hjälpa mig, säger han enligt motorsportmagazin.
– Jag tror att vi tagit ett steg framåt.
I morgon drar den första träningen igång.
Du håller väl koll på veckans tider?

Kval klockan 15.00 och race kl 15.10.

Nu byter vi kommentarsystem!

Vi bryr oss om våra användares datasäkerhet och byter därför nu kommentarssystem. Det betyder att du behöver skapa ett konto och logga in. Du kan enkelt göra det via knappen nedan. Aftonbladet är en del av Schibsted och du loggar in på Aftonbladet med ditt Schibsted-konto. Läs mer här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt Hellsing, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB