Startsida / Inlägg

Kampen om VM i F1 2018 lever

av Anna Andersson

Vi hade alla hoppats på bra racing och spännande strategier i Montreal.
Men Kanada GP i Formel 1 var ett sömnpiller. Ändå är jag positiv.
För kampen om VM i F1 2018 lever.
Det skiljer bara en poäng mellan Sebastian Vettel, Ferrari och Lewis Hamilton, Mercedes när sju deltävlingar är körda – och dessutom visar Red Bull att teamet kan vara med och slåss om pallplatser.

Kampen om VM i F1 2018 lever

MONTREAL, QC - JUNE 10: Race winner Sebastian Vettel of Germany and Ferrari and third place finisher Max Verstappen of Netherlands and Red Bull Racing celebrate on the podium during the Canadian Formula One Grand Prix at Circuit Gilles Villeneuve on June 10, 2018 in Montreal, Canada.   Mark Thompson/Getty Images/AFP == FOR NEWSPAPERS, INTERNET, TELCOS & TELEVISION USE ONLY ==
Kampen om VM i F1 2018 lever – Vettel, Bottas och Verstappen stod på pallen. Det gör VM ännu mer spännande. (TT)

Ser vi till Kanadas GP så var de tre förarna som var snabbast i kvalet också snabbast i racet. Samtliga tog sig i mål på den placering de startade på – men bakom dem hände det en del spännande saker. Daniel Ricciardo lyckades ta sig förbi Lewis Hamilton och den regerande världsmästaren såg inte alls bekväm ut i sin Mercedes. Han gjorde några små missar och när bilen inte var perfekt så blev det ingen Hamertime.

Istället såg även Hamilton mänsklig ut – och när Mercedes INTE vinner på en bana som de har ägt de senaste åren så betyder det någonting.
Det betyder att det är jämnt i toppen – och att vi har en kamp att se fram emot.
Det är positivt. När flera förare kan vinna och det dessutom är flera förare som kan klämma sig in på positionerna mellan de förarna som slåss om VM-titeln gör det både sporten och fansen till vinnare.
Om två veckor väntar Frankrikes GP, det är dags för comeback – men nu är det inte Magny Cours utan Paul Ricard som gäller – en banan som av Marcus Ericsson beskrivs som en stor parkeringsplats. Där har Pirelli testat och vet vad som krävs, men där har teamen ingen data att ta med sig.
Min gissning, baserad på vad vi såg i Barcelona för en månad sedan, är att det blir en tajt kamp mellan Mercedes och Ferrari.

Vilken miss

En annan lustig scen från  Montreal. Här tar Vettel målflagg – för andra gången.

Mer om det läser du här.

Formula One F1 - Canadian Grand Prix - Circuit Gilles Villeneuve, Montreal, Canada - June 10, 2018   Ferrari's Sebastian Vettel passes the chequered flag to win the race   Paul Chiasson/Pool via REUTERS
Årets tredje seger – och lendingen i VM (REUTERS)

 

Irriterad Ricciardo

Charles Kanada
Charles Leclerc tog sin tionde VM-poäng på sju lopp. (Sauber)

Daniel Ricciardo var irriterad efter loppet. Han slutade fyra, men hade gärna velat stanna ute längre på sin första stint för att ha chansen att ta sig om Max Verstappen. Det fick han inte. teamet tog ett annat beslut. Vad de baserar det på vet jag inte, men kan det vara för att belöna Max som faktiskt kört riktigt kontrollerat och gjorde ett riktigt bra lopp den här helgen? Eller var det för att undvika en allt för tajt fajt mellan teamets båda förare på banan?

En förare som tog en rejäl revansch var Romain Grosjean som inte ens kom ut till kvalet eftersom hans motor rasade i depån. Han startade sist,  gjorde ett sent depåstopp och körde in på plats 12. Därmed var han bäst i teamet.
Det var mycket imponerande och inspirerande.
En annan kille som fortsätter att imponera är Charles Leclerc. För fjärde helgen i rad kvalade han in i Q2 och för tredje tävlingshelgen av fyra tog han också VM-poäng. F1-debutanten har samlat ihop tio pinnar nu.
– Det hade jag aldrig trott inför säsongen, det är helt galet, säger Saubers förare.
– Jag har svårt att ens tro det.

Ericsson måste kvala bättre

En förare som hade det betydligt tyngre var Marcus Ericsson. Svensken förstörde återigen sitt race under lördagen. Han kvalade för långt bak. Under de tio åren som jag har följt Marcus har vi pratat om kvalen om och om igen –  och han säger ungefär samma sak varje gång:

Marcus Ericsson (SWE) Alfa Romeo Sauber F1 Team at Formula One World Championship, Rd7, Canadian Grand Prix, Practice, Montreal, Canada, Friday 8 June 2018.
Marcus Ericsson måste kvala bättre (Sauber).

– Jag måste få till kvalen för att kunna slåss om poäng.
Efter tävlingen i Kanada, där han slutade på plats 15 så påpekade han återigen den detaljen:
– Jag måste kvala bättre, det är där jag har problem, sa han till Viasat Motor efter målgång.
– Jag måste jobba på det, vi kommer att jobba på det och hitta saker som vi kan förbättra. Vi hade ett par bra möten efter kvalet i går och de ska vi analysera mer. Vi måste jobba vidare och när man har tunga perioder och är inne i en svacka som jag är nu är det viktigt att jobba hårt och komma tillbaka ännu starkare.

Det är bra att han vet vad han måste göra, nu måste han utföra det också och dessutom måste han klara av att hantera pressen.
Är det något som den killen är bra på så är det att jobba i motgång. Han har haft en otroligt tung F1-karriär och det faktum att han är kvar i F1, trots att hans första team gick i konkurs och trots att han har samlat färre poäng än sina temkollegor varje år hos Sauber bevisar vilken ambitiös och hårt arbetande kille han är.

Mer om racet läser du här.

Resultat Kanada GP i F1 2018

1) S. Vettel, Ferrari
2) V. Bottas, Mercedes + 0:07.376
3) M. Verstappen, Red Bull +0:08.360
4) D. Ricciardo, Red Bull + 0:20.892
5) L. Hamilton, Mercedes + 0:21.559
6) K. Räikkönen, Ferrari +  0:27.184
7) N. Hülkenberg, Renault +1 varv
8) C. Sainz Renault, +1 varv
9) E. Ocon, Force India +1 varv
10) C. Leclerc, Sauber  +1 varv
11) P. Gasly, Toro Rosso +1  varv
12) R. Grosjean, Haas +1  varv
13) K. Magnussen, Haas +1  varv
14) S. Perez Force, India,  +1  varv
15) M. Ericsson,  Sauber +2 varv
16) S. Vandoorne, McLaren +2  varv
17) S. Sirotkin) Williams, +2  varv
Förare som bröt:
18) F. Alonso. McLaren +28  varv
19) L. Stroll) Williams +68  varv
20) B. Hartley, Toro Rosso, +68 varv

(Eftersom man flaggade av loppet av misstag, ett varv förtidigt kortades tävlingsdistansen ner till 68 varv.)

•••

Den 24 juni är det dags igen , men F1-bloggen uppdateras naturligtvis många gånger innan dess. Häng med här och på Sportbladet Motor på Facebook.

Nu byter vi kommentarsystem!

Vi bryr oss om våra användares datasäkerhet och byter därför nu kommentarssystem. Det betyder att du behöver skapa ett konto och logga in. Du kan enkelt göra det via knappen nedan. Aftonbladet är en del av Schibsted och du loggar in på Aftonbladet med ditt Schibsted-konto. Läs mer här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt Hellsing, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB