Startsida / Inlägg

Däckval – Storbritannien GP i Formel 1

av Anna Andersson

Österrike ligger bakom oss, teamen är sedan länge på plats på Silverstone för Storbritannien GP i Formel 1 (Red Bull byggde faktiskt inte ens  upp sitt gigantiska motorhome på Red Bull Ring utan använde sig av det som man har i motoGP) eftersom det krävs fler än 25 lastbilar att frakta det gigantiska motorhome från en bana till en annan. Därför åkte Red Bulls lastbilar direkt från Frankrike till Storbritannien.

IMG_0546(1)
Red Bulls gigantiska motorhome (Sportbladet)

För övrigt var ni många som frågade om blistering under liverapporteringen i söndags, det är de blåsorna som bildades på däcken och ställde till problem för flera förare. Bland annat tvingades Lewis Hamilton in till ett extra depåstopp.

– Däcken är inte  tillräckligt bra för att tävla med, klagade han.

Pirelli förklarar problemet med den stora temperaturskillnanden från fredagen, när teamen testade och  söndagen när förhållandena var väldigt annorlunda.

– Asfaltstemperaturen ökade med 15 grader och det påverkar naturligtvis däcken. Det var inget större slitage på ultrasoft, något som vi hade förväntat oss, men  sedan hade vi softdäcken där det var ett annat problem, säger Mario Isola till motorsportmagazin.

Red Bull driver Max Verstappen of the Netherlands celebrates on the podium after winning the Austrian Formula One Grand Prix at the Red Bull Ring racetrack in Spielberg, southern Austria, Sunday July 1, 2018. (AP Photo/Ronald Zak)
Verstappen vann i Österrike – bra uppladdning inför Storbritannien GP i Formel 1 (AP)

– Eftersom det inte var något större slitage på den, men däcken kördes under en lång period så blev däckets kärna väldigt väldigt varm och det orsakade blistering ( blåsbildningen). Det var det som hände. Tittar vi på de  olika bilarna så var det vissa som hade problemen på bakdäcken och andra på framdäcken, alla bilarna hade inte heller lika stora problem. Vissa bilar hade inga problem alls. Det var helt enkelt väldigt skilda förhållanden jämfört med tidigare, om vi hade kunnat förutse det? Det är svårt att säga. Vi visste att det var vissa problem med blistering redan förra året, därför var det ingen överraskning – men den information vi fick under fredagen sa något helt annat.

Tiderna som gäller – Storbritannien GP i Formel 1

Fredag:

Träning 1kl 11.00

Träning 2 kl 15.00

Lördag:

Träning 3 kl 12.00

Kval kl 15.00

Söndag:

Storbritanniens GP kl 15.10.

Sportbladet rapporterar live med start klockan 14.55

 

Förarnas däckval till Storbritannien GP i Formel 1

Det är dags för däcket hard för första gången i år. Detta kan mycket väl vara ett däckval som passar Marcus Ericsson bra. Han gillar de hårdare gummiblandningarna betydligt bättre än de mjuka.

Dessutom gillar han att köra på Silverstone. Han bästa F1-resultat  i Storbritanniens GP är plats 11, år 2015.

 

Vi kan notera att…

…Saubers teamchef Frédéric Vasseur kallar platsbytet på sina förare för politiskt korrekt. Ericsson meddelade via radion att han var snabbare och ville ta upp jakten på Alonso, han fick chansen, men lyckades inte. Då fick förarna byta plats igen.

…Mercedes båda bilar bröt med tekniska problem. De har inte hänt sedan 1955! Det var krismöte i fabriken i går…

…det ryktas om att Force India kan gå i konkurs redan innan säsongen är över. Så illa sägs den eknomiska situationen vara.

…Sebastian Vettel, Ola Toivonen, Franz Kafka, Tom Cruise och jag har en sak gemensamt. Den tredje juli. Så nu avslutar jag inlägget för att fira födelsedag. Återkommer i morgon onsdag med en rejäl guide inför Storbritannie GP i Formel 1

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB