Startsida / Inlägg

F1 handlar om tillförlitlighet – och tillfälligheter

av Anna Andersson

Formel 1 handlar om tillförlitlighet.
Men 2018 måste vi bredda det begreppet.
Det handlar om tillförlitlighet – och tillfälligheter.

När Sebastian Vettel var på väg att köra hem sin första seger på Hockenheim Ring kom regnet. Men det blötte inte ner hela banan utan det regnade bara i två av kurvorna. Det ledde till att ett par förare gick i depå för att ta regndäck – och de tappade tid. Det ledde också till att Sebastian Vettel gjorde ett litet, litet misstag och tappade kontrollen över bilen. Han bromsade en tusendel för sent, låste hjulen, satte bilen i barriären, tappade segern – och ledningen i VM.

Tyskland GP i F1 – liten miss med stora konsekvenser

Det var en mikroskopisk miss som han gjort många gånger utan att ens ruska på huvudet.  Den här gången fick stora konsekvenser.
Sebastian Vettel blev utan poäng, samtidigt som Lewis Hamilton körde upp sig från plats 14 till en seger och plötsligt är det Hamilton som leder VM. Det skiljer 17 poäng mellan dem båda inför nästa veckas deltävling i Ungern – och därefter stänger fabrikerna i två veckor och F1 går på sommarlov.

Mercedes driver Lewis Hamilton of Britain celebrates on the podium after winning the German Formula One Grand Prix at the Hockenheimring racetrack in Hockenheim, Germany, Sunday, July 22, 2018. (AP Photo/Jens Meyer)
Lewis Hamilton vinner Tyskland GP i F1 och tar ledingen i VM (AP Photo/Jens Meyer)

Nu är mer än halva säsongen avgjord och vi har haft en fantastisk fajt, inte bara mellan Ferrari och Mercedes utan även Red Bull har blandat sig i den kampen. Efter elva F1-lopp har Ferraris Sebastian Vettel och Mercedes Lewis Hamilton vunnit fyra lopp var och Red Bulls båda förare har tillsammans vunnit tre lopp.
På söndag väntar dessutom en bana som har en karaktär som bör passa Red Bulls bil perfekt – vilket i sin tur gör att vi kan gå på semester med fyra segrar för vart och ett av de tre stora teamen.

Tio spännande lopp kvar

Den här säsongen är långtifrån avgjord. Kraftförhållandena mellan teamen har svängt så många gånger att det kommer att svänga lika mycket till. Mercedes är utmanat av två andra team vilket gör att även de senaste årens dominanter måste testa sina gränser och det är då som misstagen kommer.
Både för människan och maskinen.
För ett år sedan avgjorde Lewis Hamilton titelkampen sedan han fått hjälp av att Ferrari tvingats pressa sig till det yppersta, de gjorde tekniska misstag och Sebastian Vettels klarade inte helelr av att behålla kylan i trängda lägen. I år är jag övertygad om att mästerskapsfajten blir betydligt jämnare än så.
Anledningen är enkel – det är fler parter som slåss om segrar och då är det inte längre bara tillförlitligheten som är viktig.
Plötsligt får även tillfälligheterna en avgörande betydelse.

Hamilton snabbast i Tyskland GP i F1

 

Lewis Hamilton vann racet och tog över ledningen i VM. Mer om det läser du här.Där hittar du också resultatlistan.

•••
Nu öser regnet ner. Det vräker som om någon vänt upp och ner på en stor tunna – och det åskar. Vi kan tacka för att det ovädret inte kom under racet. Då hade det nämligen inte gått att köra….

Nya VM -poäng till Ericsson i Tyskland GP i F1

Marcus Ericsson (SWE) Alfa Romeo Sauber F1 Team at Formula One World Championship, Rd11, German Grand Prix, Qualifying, Hockenheim, Germany, Saturday 21 July 2018.
Marcus Ericsson tog två poäng i Tyskland GP i F1. (Sauber) .

Grattis Marcus Ericsson till två VM-poäng. DEt gör att svensken nu har samlat in fem VM-poäng i år och han gick om Lance Stroll i mästerskapet. Det gör att svensken nu är 17:e man, två placeringar efter teamkollegan Charles Leclerc som tagit 13 poäng.

Det var för övrigt intressant att höra både Leclerc och Ericsson efter loppet. Svensken var övertygad om att det  var hans förtjänst att han stannade ute på banan och tog VM-poäng.

– Jag sade att jag skulle stanna på banan, för jag har gjort misstaget förr och gått i depå. Nu sa jag att jag skulle stanna, sa Ericsson till Viasat Motor efteråt.

– Det är där erfarenheten spelar roll.

F1-debutanten Leclerc – som gick i depå och förlorade alla möjligheter till poäng genom att köra med regndäck – påpekade däremot att det var teamet som tagit in honom.

Mer om Ericssons poäng läser du här.

 

Snabba nyheter

•Tävlingsledningen friar Lewis Hamilton efter hans manöver där han var på väg in i depån men sedan återvände till banan. Han får en varning, inget mer. Anledningen är att teamet har erkänt sitt misstag, det var när säkerhetsbilen var ute och Hamilton var inte någon risk för någon annan förare. Ändå får det mig att fundera över om alla förare verkligen spelar efter samma regler.

Ferrari har inte protesterat mot beslutet.

•Brendon Hartley tog en VM-poäng eftersom Carlos Sainz hade ett tidsstraff på tio sekunder sedan han kärt om ericsson när säkerhetsbilen var ute. Den poängen behövde Toro Rossos förare.

•Både Ferrari och  Mercedes har förklarat vad som gäller. Ferrari beordrade Kimi Räikkönen att släppa förbi Sebastian Vettel, även om det var mycket snack för att undvika att uttala orden. Mercedes var tydligare när de påpekade för Valtteri Bottas att han itne skulle attackera Lewis Hamilton i kampen om segern. Ett nytt kotnrakt och då får Bottas hålla sig på mattan.

• Sergio Marchionne har lämnat posten som president hos Ferrari. Han opererade sin axel i veckan, men hans tillstånd efter operationen har blivit kraftigt försämrat och Louis C. Camilleri har tagit över jobbet som president.

 

GP i Ungern – sju dagar kvar

Nästa F1-lopp avgörs i Ungern, där väntar värme, möjligen risk för ett rejält åskväder och en bana som passar Red Bull.

För ett år sedan var det dock Ferrari som tog en dubbelseger där – men då vr Red Bulls bil inte alls lika bra som den är i år.  Jag är övertygad om att vi har en spännande raehelg framför oss – igen.

Vi hörs under veckan.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB