Startsida / Inlägg

Förarkarusell och nyheter inför Tyskland GP i F1 2018

av Anna Andersson

Det är flera team som kommer med nyheter till Tyskland GP i F1 2018. Renault har en ny framvinge.

– Den har en lite annan karaktär, säger teknikdirektör Nick Chester.

Tanken är att bilens balans ska förändras något och den ska bli lite stabilare i kurvorna.

Även Williams har en ny framvinge med sig, under dagens träningar ska man se om datan från vidtunneln stämmer överens med det som händer på banan. Williams bil är väldigt oberäknerlig och förarna har haft enorma problem med den under årets säsong, vi får se om detta är den förändring som krävs.

Förarkarusellen inför Tyskland GP i F1 2018

Mercedes:

Lewis Hamilton och Valtteri Bottas. ett prefekt val sett till prestationen på banan och klimatet vid sidan av den. Aldrig har Mercedes haft en sådan harmoni som sedan den dagen Bottas klev in i garaget. Det som hindrat teamet från att leda årets VM är två saker – teamets misstag när de kalkylerat med sina strategier och otur.

Vem hade kunnat förutstå att Vettel skulle köra Bottas av banan och Räikkönen skulle ta med sig Hamilton på en tur? Det

Trots att Mercedes är klara finns det ett par saker att fundera över för den som lägger förarpusslet till 2019.

 

Vad händer med Daniel Ricciardo?

Han har antagligen ingen annan möjlighet än att stanna hos Red Bull, det kan naturligtvis finnas en öppning hos McLaren, men vill han verkligen gå dit? Max Verstappen redan ett kontrakt med Red Bull.

Vad händer hos Ferrari?

Charles Leclerc (MON) Alfa Romeo Sauber F1 Team at Formula One World Championship, Rd6, Monaco Grand Prix, Qualifying, Monte-Carlo, Monaco, Saturday 26 May 2018.
Var kör Charles Leclerc 2019? (Sauber)

Sebastian Vettel har  kontrakt. Får Kimi Räikkönen chansen ett år till? Det är tveksamt med tanke på hur bra Ferarris juniorförare Charles Leclerc kör i en Sauber. Det har ryktats om att Ferrari vill ta över Leclerc redan efter sommarlovet i augusti, oavsett vad har den 20-årige killen från Monaco skaffat sig ett fantastiskt bra läge för framtiden.

– Jag har alltid drömt om att köra en röd bil, sa Charles Leclerc till Sportbladet för någon månad sedan.

Frågan är om Ferrari vågar satsa på honom eller vill se honom utvecklas ett år till hos Sauber.

Renault:

Där har Nico Hülkenberg kontrakt, men vad händer med Carlos Sainz? Han är utlånad av Red Bull. Om Ricciardo stannar hos Red Bull bör Sainz stanna hos Renault, men det är en plats även Force Indias Esteban Ocon vill åt. Ocon är juniorförare hos Mercedes, men de platserna är redan upptagna.

McLaren:

Vill Fernando Alonso stanna i F1 eller blir det en satsning på Indycar med McLaren för att vinna Grand Slam? Han saknar en seger i Indy 500.

Stoffel Vandoorne har visserligen sin svärfar på en chefsposition, men han får regelbundet se sig omkörd av Fernando Alonso. Det är inte bra.

Daniel Ricciardo har flirtat med McLaren, men det känns mest som om PR-historia.

Marcus Ericsson (SWE) Alfa Romeo Sauber F1 Team at Formula One World Championship, Rd3, Chinese Grand Prix, Practice, Shanghai, China, Friday 13 April 2018.
Stannar Marcus Ericsson kvar hos Alfa Romeo Sauber F1 Team? (Sauber)

Alfa Romeo Sauber:

Marcus Ericssons kontrakt går ut, Charles Leclerc är på språng till Ferrari och då vill naturligtvis Ferrari låta sin andra junior Antonio Giovanazzi få chansen hos Sauber. Vad som händer med Ericsson? Vi får avvakta och se. Han har hängt kvar i F1 länge tack vare sin lojalitet, ambition och sina sponsorer. Han kan mycket väl göra det igen. Det beror på vad som händer med Leclerc.

Force India:

Teamet har problem med pengarna. Ska pappa Stroll lösa ekonomin? Det senaste ryktet är att han köper in sig hos Force India för att flytta fram positionerna för sin son Lance – som i sådant fall lämnar Williams. Skulle familjen Stroll lämna Williams får det klassiska teamet stora ekonomiska problem, namnsponsorn Martini lämnar också teamet efter årets säsong.

Toro Rosso och Haas –  kring de teamen har det inte snackats så mycket så vi lämnar dem den här gången. Notera dock att det inte är allt för mycket som tyder på att Brendon Hartley kör F1 2019.

 

Däcken inför Tysklands GP i F1 2018

Ett par ord från däcktillverkaren Pirelli:

”Till helgens Grand Prix i Tyskland har Pirelli valt ut däcken medium, soft och ultrasoft. Hockenheimring är en bana som har genomgått stora förändringar under åren. I dag blandas banans mer traditionella utmaningar, så som långa raksträckor, med nyare och mer tekniskt krävande passager som ”Motordom”-sektionens slingriga kurvor framför läktarplats.

BANAN UR ETT DÄCKPERSPEKTIV 

  • Kombinationen medium, soft och ultrasoft användes senast under Kinas GP och öppnar för kreativa strategier.
  • Hockenheim består mestadels av långsamma och mellansnabba kurvor följt av raksträckor, vilket kräver bra grepp och fokus på inbromsningar. Förarna behöver i synnerhet hålla koll på bakdäcken.
  • Banans femte kurva är en lång vänsterkurva och den mest krävande för däcken.
  • Hockenheimrings yta är ganska mjuk, så risken för slitage under loppet är liten. Depåstoppen kan bli avgörande eftersom omkörningar är ovanliga.
  • Vädret i Tyskland under den här tiden på året är oförutsägbart – varmt väder och sol kan snabbt bytas mot kraftiga regnskurar.
  • När Grand Prix senast kördes på Hockenheim, 2016, vann Louis Hamilton med tre depåstopp. Han körde då på supersoft och soft.

VAD ÄR NYTT?

  • Hockenheim är tillbaka efter ett års frånvaro. (Vartannat år körs Tysklands GP på Nürburgring.)
  • Nästan alla titelutmanare har valt sju set av ultrasoft. Daniel Ricciardo har valt åtta.”
Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany gestures as he walks in the pits at the Baku Formula One city circuit, in Baku, Azerbaijan, Thursday, April 26, 2018. The Formula one race will be held on Sunday. (AP Photo/Luca Bruno)
Vettel har aldrig vunnit Formel 1 på Hockenheimring. Vinner han Tyskland GP i F1 2018? (AP)

Nu är tävlingshelgen i gång. Vill du läsa guiden inför helgen?

Statistik, fakta, Ericssons tankar om banan och Sebastian Vettels tre nycklar för att nå framgång på Hockenheimring. Du hittar det här.

Nu får vi se om han kan ta sin första seger på sin hemmabana….

Tiderna som gäller i helgen hittar du här:

 

Väderprognos – Tyskland GP i F1 2018

I dag ska det vara riktigt varmt, mellan 29 och 32 grader och väclande molnighet.

Men till helgen kommer det som jag minns mest från mina år i den delen av Tyskland – åskan. Värmen består, men efter klockan 15 väntas ett regn och åskväder dra in över banan. På söndag ska temperaturen återigen ligga kring 30 grader, men regnet ska komma under förmiddagen och efter klockan 18. Det bör betyda att det är uppehåll under Tyskland GP i F1 2018.

 

Sedan kan vi konstatera att….

Red Bull driver Daniel Ricciardo of Australia waits in his car during the second practice session for the Australian Grand Prix in Melbourne, Australia, Friday, March 24, 2017. (AP Photo/Rick Rycroft)
Red Bulls Daniel Ricciardo kan behöva ta ett gridstraff i Tyskland GP i F1 2018. (AP)

….Red Bull och Daniel Ricciardo startar sist i helgen. För honom handlade det om att ta ett motorstraff nu eller i Ungern. Då väljer man Tyskland eftersom Red Bulls bil bör ha goda segerchanser i Budapest.

…beslutet om ett F1-lopp i Miami skjuts på framtiden. Flera invånarehar protesterat och beslutet tas först i september, skriver bland annat motorsport-total.

…Renault hyllar de franska världsmästarna i fotboll med två stjärnor längst fram på nosen. Viva La France.

…Marcus Ericsson kom åt DRS-knappen när bilen skakade till under Storbritanniens GP. Det var orsaken till olyckan. Sauber har gjort en förändring för att det inte ska hända igen.

…F1 letar efter en däckleverantör tmellan 2020 och 2023. Till 2021 är det dags för revolution och 18-tumsdäck, nu är däcken 13 tum. 2021 ska framdäcken bli smalare ( 270 mm mot dagens 305 mm) och dessutom förvinner däckvärmarna.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB