Startsida / Inlägg

Framtidens F1 – öka antalet lopp

av Anna Andersson

Det är mycket England nu. En VM-kvartsfinal i fotboll på lördag.

Final i Wimbledon och Storbritanniens GP i F1.

Här sysselsätter vi oss med det senare och även om årets F1 avgörs på Sivlerstone kan det hända att det blir London i framtiden. F1:s ägare Liberty Media vill öka antalet F1-lopp och ett alternativ är London.

– Det perfekta vore ju att ha både ett stadslopp i London och ett på Silverstone, säger Red Bulls stallchef Christian Horner till motorsporttotal.

F1 har gått från att ha varit 19 lopp när det nya reglementet kom för fyra år sedan till att i år vara 21. Efter 2021 är drömmen att det ska bli ännu fler. Force Indias Sportdirektör Otmar Szafnauer har i dag bekräftat att F1 vill ”öka antalet lopp med tio procent ”.

Det borde betyda två lopp och ge oss 23 lopp på en säsong.

Frågan är om det är möjligt. Om teamen kan klara av det med bara ett team med mekaniker och ingenjörer, redan i dag arbetar de enormt hårt. Måste teamen anställa dubbla antalet mekaniker och ingenjörer blir det svårt att klara ett budgettak.

Mer läser du här:

Nya chefer inför Storbritanniens GP i F1

I går meddeade McLaren att Eric Boullier lämnar jobbet som stallcfen. Mer om det läser du här.

Ersättarna?

McLaren driver Fernando Alonso, of Spain, drives onto the track during the first practice session at the Formula One Canadian Grand Prix auto race in Montreal, Friday, June 8, 2018. (Graham Hughes/The Canadian Press via AP)
Trassel hos McLaren inför Storbritanniens GP i F1 – Fernando Alonso känner de nya cheferna mycker väl. (TT)

Båda två är nära vänner med Fernando Alonso.

Gil de Ferran (50) blir sportdirektör i teamet. Han var rådgivare åt stallet tidigare och var också förarcoach åt Alonso inför premiären i Indy 500 våren 2017.

Andrea Stella (47) blir tävlingsdirektör i teamet och ansvarig för det som händer på banan. Han var Alonsos tävlingsingenjör hos Ferrari från och med 2010, 2015 flyttade han med spanjoren till McLaren.

 

Väderprognos inför Storbritannien GP i F1

HAmilton Silverstone
Solen skiner på rekordsegraren inför Storbritanniens GP i F1. (TT)

Väntade du på regn i England? Då får du vänta lite till väderprognosen talar om högsommar.

Mellan fredag och söndag väntas temperaturerna ligga på mellan 27 och 30 grader i luften och himlen ska vara blå.

Inget regn – men med tanke på att Storbritanniens största export är just regn så ska vi kanske inte vara allt för säkra….

 

Vi kan notera att….

…Marcus Ericsson måste snabba sig på lördag. Inte bara på banan. Han måste vara kvick efteråt också. Han håller den blågula fanan högt i depån och vill inte missa VM-kvartsfinalen som startar kl 16.00 – samtidigt som Q3 avslutas. Mer läser du här.

…även Lewis Hamilton vill se fotbollen på lördag.

– Vilket straff är det om man missar presskonferensen efter kvalet?, frågade hans FIA:s mediaprepresentant under dagens presskonferens.

– Är det förhandlingsbart? Jag vill se matchen!

…. asfalten på Silverstone är ny. Det ska göra banan ännu snabbare. Pirelli satsar i år på de hårda däcken för första gången.

– Den nya asfalten gör varvtiderna snabbare, mer energi leds genom däcken. Det såg vi på data efter GT-loppen som kördes här, förklarar Mario Isola från Pirelli.

– Därför har vi inga mjuka däck med oss hit. Förarnas däckval hittar du här.

…det är återigen tre DRS-zoner i helgens lopp. En av dem är Abbey – som förarna tar i 295 km/timmen. Det lär gå undan i helgen. Statistik och fakta inför Storbritanniens GP i F1 hittar du här.

…Haas, Red Bull och Williams genomför ett däcktest åt Pirelli efter helgens lopp.

…Nico Hülkenberg får en ny turbo, men han håller sig fortfarande inom det tillåtna antalet och kommer inte att bestraffas i starten.

…Christian Horner anser att Red Bull borde leda VM:

– Vi har tre segrar på  nio lopp, det är lika många som Mercedes och Ferrari. Vårt problem är att vi inte har tagit poäng med båda bilarna, antingen på grund av tillfälligheter eller att tillförlitligheten varit för dålig. Tittar man på den placeringen vi har, och den vi borde ha haft, så borde vi leda  mästerskapet.

…Sebastian Vettel är irriterad över alla straffen inom F1, själv flyttades han ner tre platser i starten av Österrikes GP för att han ansågs ha hindrat en kollega under kvalet.

– Jag hade kunnat prata väldigt länge om det, men faktum är att vi tävlar här. Det är ingen förskola. Inte heller den föraren som det handlade om ansåg att det var någonting jag borde straffas för. Straffet var rent utsagt löjligt.

 

 

Nu byter vi kommentarsystem!

Vi bryr oss om våra användares datasäkerhet och byter därför nu kommentarssystem. Det betyder att du behöver skapa ett konto och logga in. Du kan enkelt göra det via knappen nedan. Aftonbladet är en del av Schibsted och du loggar in på Aftonbladet med ditt Schibsted-konto. Läs mer här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt Hellsing, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB