Startsida / Inlägg

Storbritanniens GP i F1: Orsaken till McLarens problem

av Anna Andersson

Inför Storbritanniens GP i F1 har McLaren bytt ledning i teamet, men problemen med bilen fortsätter. Det handlar framförallt om aerodynamiken – och det faktum att teamet inte kan lösa det i någon av de två vindtunnlar man har tillgång till utan måste göra det på banan.

MONTREAL, QC - JUNE 07: Fernando Alonso of Spain and McLaren F1 signs autographs for fans during previews ahead of the Canadian Formula One Grand Prix at Circuit Gilles Villeneuve on June 7, 2018 in Montreal, Canada. Mark Thompson/Getty Images/AFP == FOR NEWSPAPERS, INTERNET, TELCOS & TELEVISION USE ONLY ==
Det senaste inför Storbritannien GP i F1 – vindtunneln ställer till problem (AFP)

När det då är testförbud blir det komplicerat.
– Det är inte ett problem som vindtunneln har utan det handlar om bilens karaktär, du kan inte simulera allt. Vi har kunnat konstatera att vi har vissa problem, men varken den vindtunneln som vi har i fabriken eller den som Toyota har i Köln visar samma resultat, säger teamets VD Zak Brown till motorsportmagazin.
– Eftersom det är testförbud tvingas vi utveckla bilen på banan, samtidigt som andra team kan följa sin utvecklingsplan.

Inför Storbritanniens GP – orsaken till problemen

Även Fernando Alonso bekräftar att teamet använder fredagen som test.
– Det påverkar våra fredagar, absolut, säger spanjoren.
– Under den andra träningen måste vi ta igen det som vi tappat under den första. Vi testar på fredagen istället för att justera detaljer och förbättra vår performance.
Samtidigt påpekar han att han personligen inte tycker att han har förlorat någonting på det upplägget – och faktum är att Fernando Alonso tagit 36 av teamets 44 poäng i år.

 

DRS i Abbey, hur säkert är det?

Ni har säkert noterat att det är en tredje DRS-zon på Silerstone, DRS (Drag Reduction System) där förarna fäller ner bakvingen för att öka farten. En av dessa befinner sig efter start/målrakan vid de snabba kurvorna Abbey och Farm. Normalt kör förarna i ungefär 300 km/timmen där. Med DRS går det fortare, i teorin handlar det om ett plus på mellan tio och tolv km/timmen. Inför Storbritanniens GP i F1 har det snackats om en sak:

Hur säkert är det att ha en DRS-zon i samband med fullfartskurvor ?
– I onsdags testade jag det i simulatorn och jag landade bakom banan, på campingen, säger Nico Hülkenberg till Bild.
Lewis Hamilton är lite lugnare:
– Jag har svårt att tro att alla testar. Vi låter Max köra och sedan ser vi vad som händer med honom….
Är man yngst som Max Verstappen får man tåla lite, framförallt eftersom han vann racet i Österrike förra helgen.

Träning 1 och 2 inför Storbritanniens GP i F1

Den första träningen är avklarad och Lewis Hamilton var snabbast på sin hemmabana, sedan kan vi konstatera att Romain Grosjean kvaddade bilen när han körde av i kurva ett, vad det betyder för resten av helgen går ännu inte att säga.

När det gäller Haas riskerar också Kevin Magnussen ett straff. Domarna tittar på om dansken körde för farligt i en duell med Fernando Alonso.

Marcus Ericsson var för övrigt 11:a och slog sin teamkollega Charles Leclerc, dessutom tvingades Max Verstappen stanna bilen sedan han fått problem med växellådan.

– Stanna bilen, ropade ingenjörern över radion.

Under det andra passet gick det inte så mycket bättre för Max Verstappen som blev fripassagerare och körde av i kurva sju. Han fick också avsluta passet som passagerare.

– Jag ville för mycket på de hårda däcken, annars kände bilen fantastisk, säger han efter kraschen.

I toppen slog Sebastian Vettel tillbaka och var snabbast före Lewis Hamilton.

– Det var en bra fredag, tyckte Vettel.

Återigen var Charles Leclerc snabbare än Marcus Ericsson.

 

Resultat sett till BÅDA passen:

Placering, namn, team,       tid,          träning   antal varv

1 ) L. Hamilton, Mercedes  1:27.487    (FT1)     56
2) S. Vettel, Ferrari              1:27.552      (FT2)  58
3) V. Bottas , Mercedes       1:27.854     (FT1)   57
4 ) K. Räikkönen, Ferrari , 1:28.045     (FT2)  58
5) D. Ricciardo, Red Bull  1:28.144     (FT1)    61
6) M. Verstappen, Red Bull  1:28.325   (FT1)  26
7 ) F. Alonso, McLaren        1:29.306     (FT2)  50
8 ) R. Grosjean, Haas F1     1:29.352     (FT1)  12
9 ) N. Hülkenberg, Renault  1:29.354   (FT2) 53
10) E. Ocon, Force India 1:29.467        (FT2) 57
11) S. Perez, Force India  1:29.522       (FT2)  55
12 ) C. Leclerc , Sauber  1:29.557         (FT2) 57
13) C. Sainz, Renault  1:29.563           (FT2)  58
14) K. Magnussen, Haas F1  1:29.617  (FT2) 53
15) P. Gasly, Toro Rosso  1:29.831        (FT2) 47
16) L. Stroll, Williams  1:29.878           (FT1) 59
17) M. Ericsson, Sauber  1:29.942       (FT1) 57
18) S. Sirotkin Williams,1:30.103        (FT2) 58
19) S. Vandoorne, McLaren  1:30.121 (FT2) 56
20) B. Hartley, Toro Rosso1:30.404    (FT2) 67

 

Annars kan vi  notera att….

….Lewis Hamilton får sin vilja igenom. I helgen kör F1 med hans favoritdäck, helgens däck är 0,4 mm tunnare än den vad Pirellis däck brukar vara. Officiellt är det en säkerhetsåtgärd som görs på banor som är krävande för däcken och man gör det för att minska risken för att däckens temperatur blir för hög. Det kan orsaka svåra skador. Detta är tredje gången i år som Pirelli vidtar denna åtgärd – vid de två tidigare tillfällena har Lewis Hamilton vunnit. I Barcelona och Frankrike.

Force India's Mexican driver Sergio Perez drives during the Formula One Australian Grand Prix in Melbourne on March 25, 2018. / AFP PHOTO / Paul Crock / -- IMAGE RESTRICTED TO EDITORIAL USE - STRICTLY NO COMMERCIAL USE --
Perez får uppdateringar  inför Storbritanniens GP i F1 ( AFP PHOTO )

 

….Force India har med sig uppdateringar till Storbritanniens GP i F1.
– Ett par nya delar ja, målet är att bli fyra i mästerskapet. Vi hoppas att vi kan minska på avståndet mitt i fältet, säger Sergio Perez till motorsporttotal.
– Jag tror att de kan ha en positiv inverkan och att vi kan ta poäng med båda bilarna. Det är vårt primära mål.
…det var en bränslepump som gjorde att Lewis Hamilton tvingades bryta Österrikes GP. Nu har Mercedes bytt den i samtliga motorer, även hos sina kunder.
…Gil de Ferran är ny sportslig direktör hos McLaren, han är också näst intill svärfar till Stoffen Vandoorne. Belgaren är tillsammans med Anna de Ferran.
– Det spelar faktiskt ingen större roll, han har varit med ett par lopp nu, säger Vandoorne.
– Vi är proffs och kan skilja på våra roller.

Haas driver Esteban Gutierrez, of Mexico, prepares to drive during the first practice session for the Formula One U.S. Grand Prix auto race at the Circuit of the Americas, Friday, Oct. 21, 2016, in Austin, Texas. (AP Photo/Tony Gutierrez)
Numera hos Mercedes – Esteban Gutierrez (AP)

….Esteban Gutierrez, minns du honom? Han körde F1 för Haas och var testförare hos Ferrari. Nu är han utvecklingsförare hos Mercedes, men han har inte gett upp drömmen om att köra F1.
…Carlos Sainz meddelar att Renault kommer med ett par uppdateringar de kommande loppen och att detta bör ta dem närmare Haas och topp tre.
…Valtteri Bottas har bytt motor, men han håller sig än så länge inom det antal komponenter som är tillåtna och slipper en bestraffning i Storbritanniens GP i F1. Däremot ökar risken för att han måste ta ett motorstraff senare under säsongen – vi har inte kört hälften av de 1 loppen än. Mercedes hävdar dock att den motor som var trasig i Österrike går att rädda och kommer att användas igen.

Nu byter vi kommentarsystem!

Vi bryr oss om våra användares datasäkerhet och byter därför nu kommentarssystem. Det betyder att du behöver skapa ett konto och logga in. Du kan enkelt göra det via knappen nedan. Aftonbladet är en del av Schibsted och du loggar in på Aftonbladet med ditt Schibsted-konto. Läs mer här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt Hellsing, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB