Startsida / Inlägg

Nytt poängsystem i Formel 1?

av Anna Andersson

Vi har ett resultat från dagens kval till Storbritannien GP i Formel 1.
Men det stora snackisen är något annat.
Den handlar om poängsystemet.
Dagens poängsystem har använts sedan 2010, men i onsdags så diskuterade F1:s strategigrupp en förändring.
– De funderar över om alla förare från och med plats 20 ska få poäng. Att samtliga bilar som tar sig i mål alltså tar poäng. Sista bilen tar en poäng och så vidare, säger Force Indias ägare Vijay Mallya under en pressträff i samband med Storbritanniens GP och han citeras av bland annat  Motorsportmagazin.com.
– Eller så pratar man om att ge de första femton bilarna poäng. Det diskuteras hela tiden.
En förändring vore i sådant fall den sjätte ändringen sedan F1:s startade 1950. Under de första nio säsongerna fick förarna även poäng för det snabbaste varvet. Det är också ett alternativ som diskuterats, poäng för pole position och för snabbaste varvet.
– Jag sa att man måste också tänka på att vi måste betala FIA för varje poäng vi tar.
Detta eftersom anmälningsavgiften baseras på antalet poäng – och fler poäng gör naturligtvis att stallens kostnader ökar.
Vad tycker du om den diskussionen? Behöver F1 ett nytt poängsystem?

Snabbast i dagens kval til Storbritanniens GP i Formel 1

Formula One F1 - British Grand Prix - Silverstone Circuit, Silverstone, Britain - July 7, 2018 MercedesÕ Lewis Hamilton celebrates after qualifying in pole position Action Images via Reuters/Matthew Childs
En lycklig Lewis Hamilton (TT)

Vilket första startled vi har i Storbritanniens GP.

Lewis Hamilton intill Sebastian Vettel.

Ettan och tvåan i VM. Pressen på Hamilton är enorm, men han lyfts fram av publiken hemma på Sivlerstone. Jag ser verkligen fram emot starten, båda förarna startar på samma däck och Vettel kommer att behöva vara extret aggressiv under inledningen av loppet.

För övrigt: Hamilton med nummer 44 var 44 tusendelar före Sebastian Vettel i kvalet –  a sign?

Besviken Ericsson

Marcus Ericsson (SWE) Alfa Romeo Sauber C37 at Formula One World Championship, Rd5, Spanish Grand Prix, Practice, Barcelona, Spain, Friday 11 May 2018.
Marcus Ericsson var besviken efter dagen kval till Storbritanniens GP i Formel 1 (Sauber).

Marcus Ericsson fick återigen stryk av Charles Leclerc. Monegasken gick till Q3 – medan svensken var långsammast i Q2.

Ericsson var rejält besviken efteråt, han vet att han måste kvala bättre för att ha en chans att slå sin teamkollega och ta poäng. Ericsson är smart och bra i racen, men det blir så tufft för honom när han inte klarar av att göra jobbet redan på lördagen.

– Det är trist att jag inte får till kvalen för hade jag kunnat starta längre från så hade det varit bättre. Jag vet att jag är väldigt stark i racen och det ska jag visa i morgon. Det gäller att vara smart med däcken och vara snabb på rätt ställen, säger Ericsson till Viasat Motor.

– Jag har en bra idé på hur jag ska göra. Jag ska försöka köra ett riktigt starkt lopp i morgon och siktar på att ta poäng igen.

Mer om kvalet läser du här:

Resultat kval till Storbritanniens GP i Formel 1

1) L. Hamilton, Mercedes, 1:25.892
2) S. Vettel, Ferrari, 1:25.936
3) K. Räikkönen, Ferrari, 1:25.990
4) V. Bottas, Mercedes, 1:26.217
5) M. Verstappen, Red Bull, 1:26.602
6) D. Ricciardo, Red Bull, 1:27.099
7) K. Magnussen, Haas, 1:27.244
8) R. Grosjean, Haas, 1:27.455
9) C. Leclerc, Sauber, 1:27.879
10) E. Ocon, Force India, 1:28.194
11) N. Hülkenberg, Renault, 1:27.901
12) S. Perez, Force India, 1:27.928
13) F. Alonso, McLaren, 1:28.139
14) P. Gasly, Toro Rosso, 1:28.343
15) M. Ericsson, Sauber, 1:28.391
16) C. Sainz, Renault, 1:28.456
17) S. Vandoorne, McLaren, 1:29.096
18) S. Sirotkin, Williams, 1:29.252
19) L. Stroll, Williams,
20)  B. Hartley, Toro Rosso

Efter dagens kval till Storbritanniens GP kan vi notera att….

…samtliga förare körde soft i Q2, det betyder att samtliga bilar inom topp tio startar på samma däck – soft.
…Brendon Hartley, Toro Rosso, kraschade rejält under träning 3. Det orsakades av att hjulupphängningen brast, varför den gjorde det vet an inte än. Han kvalade inte alls, men har fått klartecken att köra racet.
….Force India antyder att Esteban Ocon är klar för 2019.
…Lance Stroll körde av och fastnade i gruset redan på det första försöket under Q1.

Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany gestures as he walks in the pits at the Baku Formula One city circuit, in Baku, Azerbaijan, Thursday, April 26, 2018. The Formula one race will be held on Sunday. (AP Photo/Luca Bruno)
Ferraris Sebastian Vettel hade problem med nacken under dagens kval till Storbritanniens GP i Formel 1. (AP Photo/Luca Bruno)

…Sebastian Vettel har problem med nacken. Det är olyckligt på en så snabb bana med höga G-krafter. Det blir ett krävande race i morgon.
…Fernando Alonso har bytt motor, men den ligger inom den tillåtna gränsen. Därför väntar inget straff.
….Force Indias ägare Vijay Mallya är i depån under Storbritanniens GP och han tillbakavisar alla rykten om att teamet är till salu:
– Först när det finns ett trovärdigt erbjudande kommer jag och mina partner diskutera det. Om det mot förmodan skulle vara så att vi säljer teamet, om det finns ett erbjudande som vi inte kan säga nej till, så kommer jag att meddela det. Allt annat är rena spekulationer.

….Sportbladet liverapporterar under Stortbritanniens GP med start kl 14.55 i morgon.

Nu byter vi kommentarsystem!

Vi bryr oss om våra användares datasäkerhet och byter därför nu kommentarssystem. Det betyder att du behöver skapa ett konto och logga in. Du kan enkelt göra det via knappen nedan. Aftonbladet är en del av Schibsted och du loggar in på Aftonbladet med ditt Schibsted-konto. Läs mer här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Martin Björkman
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt Hellsing, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB