Tufft för Ericsson inför Ungern GP i Formel 1
avUngern, betyder värme – men faktum är att inför Ungern GP i Formel 1 2018 kan vi konstatera att det är varmare i Sverige än i Budapest. Under förmiddagens första pass var det 26 grader i luften.
I exempelvis Stockholm var det varmare än så har jag förstått.
Snabbast under det första passet var Red Bull och Daniel Ricciardo med 1:17.613 och han satte den tiden på sitt andra varv med softdäcken.
Han följdes av Sebastian Vettel som var 0,079 långsammare med ultrasoft och Max Verstappen 0,088 efter sin teamkollega på plats tre – och för pole position 2017 krävdes 1:16.276.
– Jag tror att Sebastian hade lite trafik i den sista sektorn, sa Christian Horner efteråt, men Red Bulls teamchef var ändå nöjd med tanke på att hans förare körde så snabbt med betydligt hårdare däck.
– Det ser bra ut, båda förarna är nöjda med balansen i bilen.
Kimi Räikkönen hade problem med att bromsarna överhettade på hans Ferrari, Mercedes Lewis Hamilton kom inte överens med balansen i bilen och Valtteri Bottas bromsade bort sig och var sexa.
Samtidigt ska vi komma ihåg att Mercedes förare inte körde den mjukaste gummiblandningen ultrasoft utan bara soft och medium.
Under det andra passet var Sebastian Vettel snabbast, före Red Bulls båda förare medan Mercedes inte var bättre än femma och sexa. Värt att notera är att Verstappen och Ricciardo verkade kunna köra extremt länge på sina däck utan att de slets allt för mycket.
Ericsson snurrade – tre gånger
Marcus Ericsson hade problem under den första träningen och snurrade två gånger. Först var han ute på gräset, men kunde rädda bilen, vid det andra tillfället var farten hög och han skadade golvet på bilen. På den andra träningen snurrade han igen och sedan fick inte teamet på ett av hjulen när de tränade depåstopp och svensken fick stanna.
Det kostade stallet 50 000 kronor.
Värt att notera är att Ericsson var snabbare än Leclerc under det andra passet. Som vanligt var svensken pigg på de längre stinterna, nu gäller det att han får till det under kvalvarven också.
– Det var lite rörigt under det första passet, jag snurrade ett par gånger och skadade mina däck, säger Ericsson.
– Vi kunde inte köra så mycket som vi ville efter det och det var inte den bästa träningen direkt. Under det andra passet fick vi till många varv. Vi har lite jobb att göra i natt och ska göra allt för att optimera morgondagen.
Läs här om du vill veta mer om träningen och den uppdaterade motorn som Sauber har – precis som Haas – men inte Ferrari.
Hur Ericsson ska lyckas i helgen kan du för övrigt läsa här.
Resultat träning 2:
1) S. Vettel, Ferrari , 1:16.834
2) M. Verstappen, Red Bull, 1:16.908
3) D. Ricciardo, Red Bull, 1:17.061
4) K. Räikkönen, Ferrari, 1:17.153
5) L. Hamilton, Mercedes, 1:17.587
6) V. Bottas, Mercedes, 1:17.868
7) R. Grosjean, Haas F1, 1:18.065
8) C. Sainz, Renault, 1:18.495
9) P. Gasly, Toro Rosso, 1:18.518
10) E. Ocon, Force India, 1:18.761
11) S. Perez, Force India, 1:18.850
12) F. Alonso, McLaren, 1:18.857
13) K. Magnussen, Haas F1, 1:18.880
14) N. Hülkenberg, Renault, 1:18.913
15 ) B. Hartley, Toro Rosso, 1:18.916
16) M. Ericsson, Sauber, 1:19.043
17) C. Leclerc, Sauber, 1:19.137
18) L. Stroll, Williams, 1:19.645
19) S. Vandoorne, McLaren, 1:19.712
20) S. Sirotkin, Williams , 1:19.770
Däcken inför Ungern GP i Formel 1 2018
Däcktillverkaren Pirelli lämnar sina tankar om däcken inför Ungern GP i Formel 1:
”Till helgens Grand Prix i Ungern har Pirelli valt ut samma däck som senast i Tyskland: medium, soft och ultrasoft. Hungaroring har, precis som Motodrom-sektionen på Hockenheimring, många kurvor och slingriga passager. Samtidigt är banan i Ungern mycket kortare, vilket reducerar vilotiden för både däck och förare.
BANAN UR ETT DÄCKPERSPEKTIV
Precis som i Tyskland väljer Pirelli att ”hoppa över” supersoft för att i stället ta med soft och ultrasoft.
Det är första gången som Pirelli valt ut ultrasoft för knepiga och guppiga Hungaroring.
Det är väl känt att omkörningar på Hungaroring kan bli ödesdigra. Det här medför att kvaltiden blir extra viktig och krav på en effektiv strategi. Kontroll är viktigare än fart.
Det mekaniska greppet är viktigare än det aerodynamiska, trots höga ”downforce”-nivåer.
Sebastian Vettels strategi med endast ett depåstopp (byte från soft till supersoft) var det vinnande konceptet förra året.
VAD ÄR NYTT?
Ultrasoft används för första gången någonsin i Ungern och har redan visat sig populär. Renault har valt tio set ultrasoft per förare.
Årets halvsäsongs-test sker på tisdag och onsdag, efter loppet. Pirelli använde Hungaroring som testbana redan förra året. ”
Guiden och en väderprognos inför Ungern GP i Formel 1 2018 hittar du här
Vi kan konstatera att….
…det svarta bandet som anas på Ferraris bilar är ett sorgeband och en hyllning till nyss avlidne Sergio Marchionn.
….det är två DRS-zoner på Hungaroring, en bana som är ungefär lika svår att köra om på som den i Monaco. Den första är på start/målrakan och den andra mellan kurva ett och två.
…Santino Ferrucci har fått sparken från sitt team Trident i F2 och han är på väg att tappa jobbet som testförare hos Haas också. Anledningen? Det är en rejäl skandal och han är avstängd från två tävlingshelger och fick betala runt 660 000 kronor i böter. Varför läser du här:
…Stoffel Vandoorne har ett nytt chassi.
…Daniel Ricciardo har en nygammal motor. Han behövde byta motor efter Tysklands GP, men Red Bull har satt in ett gammal aggregat för att slippa en bestraffning.
Det betyder att Max Verstappen har en nyare version av motorn än vad hans teamkollega har.
…McLaren meddelar att 70 procent av fokus nu ligger på bilen för 2019.