Startsida / Inlägg

Ungern GP i F1 – så kan Lewis Hamilton avgöra VM

av Anna Andersson

Nico Rosberg sa att den som ska slå Lewis Hamilton måste ta vara på varje chans och inte ge bort någonting.
Sebastian Vettel kan inte ha lyssnat ordentligt.
På sju dagar har han gett Lewis Hamilton övertaget i VM.

Lewis Hamilton vinnare av Ungern GP i F1

Nico Rosberg insåg att han behövde göra allt för att besegra sin teamkollega och barndomskompis Lewis Hamilton. Han lade om sin kost, tränade stenhårt och fokuserade enbart på F1 för att inte missa någon detalj. Med en övertygande inledning av säsongen 2016 grundlade han sin VM-seger och redan inför säsongsfinalen var han så mentalt slutkörd att han inte orkade mer.

Han insåg att han aldrig skulle kunna offra så mycket en gång till.

Därför lade han av.

Mercedes driver Lewis Hamilton of Britain leaps from his car after winning the Hungarian Formula One Grand Prix, at the Hungaroring racetrack in Mogyorod, northeast of Budapest, Sunday, July 29, 2018. (AP Photo/Laszlo Balogh)
Lewis Hamilton – vinnare av Ungern P i F1 – och nu leder han VM med 24 poäng . (AP)

Inför årets säsong påpekade Rosberg för sin landsman Sebastian Vettel vad som krävs för att slå Hamilton. Han var tydlig med att den som vill lyckas med det inte får göra några misstag utan måste slå till var gång som Hamilton inte är helt fokuserad. Det är då,  bara då. som en motståndare har chansen.

Inför sommarens två sista lopp hade Vettel den möjligheten – men han tog den inte.

I Tyskland körde han av när han hade ledningen av loppet, i Ungern misslyckades han i kvalet och i racet stämde inte strategin.

Därför är det Lewis Hamilton som leder VM med 24 poäng inför sommaruppehållet. På två tävlingshelger och sju dagar har han tagit maximala 50 poäng och greppet om mästerskapet.
Det är fortfarande nio lopp kvar och Sebastian Vettel har naturligtvis lika många möjligheter att ta tillbaka initiativet – men klarar han det?
Att slå en Lewis Hamilton som är i fas och i form är otroligt tufft. Då räcker det inte med att satsa allt och vilja vinna.

Den som vill göra det kan inte tillåta sig själv att  göra något ynka litet misstag.

Vill du läsa mer om Ungern GP och se hela resultatet gör du det här

Frustration efter Ungern GP i F1

Det var många som var förbannade efter Ungern GP i F1.
Max Verstappen var förbannad efter det att han tvingats bryta Ungern GP. Framförallt var han ilsken på motortillverkaren Renault eftersom han återigen tvingades bryta sedan motorn gett upp.
Valtteri Bottas var förbannad för att han tappade en andraplats och för att han fick en tydlig status:
– Vi förlorade placeringen på att Kimi Räikkönen gick på ett tidigt depåstopp och vi följde efter. Däcken höll inte, säger Bottas.
Han kolliderade sedan med Sebastian Vettel i samband med Vettels omkörning och sedan med Daniel Ricciardo när denne körde om honom.Bottas själv avsåg inte att han hade någon skuld i det hela, men det häll domarna inte med om. De gav honom ett tidstillägg och tio straffsekunder. Det var han också riktigt förbannad över.

Han blev antagligen ännu mer frustrerad när han hörde Toto Wollfs ord:

– Han var en perfekt wingman för Lewis, sa stallchefen.

– Det gjorde ont, svarade Bottas .

Tidsstraffet förändrade inte resultatet i Ungern GP i F1.

Sauber F1's Swedish driver Marcus Ericsson drives during the first practice session at the Circuit Paul Ricard in Le Castellet, southern France, on June 22, 2018, ahead of the Formula One Grand Prix de France. / AFP PHOTO / GERARD JULIEN
Ericsson 15:e man i Ungern GP i F1 (AFP)

Marcus Ericsson var väl inte förbannad, men irriterad och uttråkad. Han var inblandad i en incident med Daniel Ricciariardo redan i starten och rasade längst ner i fältet. Sedan var den söndagen förstörd.
– Det är rätt trist att ligga och bevaka mediumdäcken, sa svensken som gjorde ett tidigt depåstopp.
Han slutade på plats 15 och av det positiva skimmer som lyft kring Sauber under sommaren var det inte mycket kvar. Ett stort problem för Ericssons stall år att Pierre Gasly körde in på plats sex, det gör att Torro Rosso nu har en fördel i märkes-VM. 28 poäng mot 18. Inför tävlingen i Ungern skiljde det två.

 

Grattis Fernando

McLaren driver Fernando Alonso, of Spain, drives onto the track during the first practice session at the Formula One Canadian Grand Prix auto race in Montreal, Friday, June 8, 2018. (Graham Hughes/The Canadian Press via AP)
Grattis på födelsedagen!  (AP)

Herr Alonso fyller år i dag. Det firade han med en bra strategi och med en åttondeplats i Ungern GP.

– Det var en riktigt härlig söndag med en mycket bra strategi. Vi låg kvar 15 varv längre än alla andra och det tog oss upp på poängplats, jublar han.

Även Toro Rosso ska jubla, Pierre Gasly imponerade när han körde in på  plats sex.

För Red Bull var Daniel Ricciardos fjärdeplats riktigt bra, men sett till hela säsongen så kommer han att få problem. Han har motorstraff som väntar framöver eftersom han redan använt alla tillåtna motorer – och det är tio lopp kvar.

Vi kan konstatera att….

Renault's Spanish Formula 1 driver Carlos Sainz Jr gestures during a press conference at the Circuit de Catalunya in Montmelo in the outskirts of Barcelona on May 10, 2018 ahead of the Spanish Formula One Grand Prix. / AFP PHOTO / LLUIS GENE
Sainz är het  / AFP PHOTO /

…Carlos Sainz är het. McLaren bekräftar att de också är itnresserade av hans tjänster för 2019.
….det inte blir några försäsongstester i Bahrain. Även om vädret är säkrare där än i Spanien är det längre att flyga och det blir för dyrt för teamen. Det betyder att testerna 2019 avgörs i Jerez eller i Barcelona.
…Porsche funderar fortfarande på om man ska vara en del av F1 2021, när det nya reglementet börjar gälla.
…Liberty Media, som äger F1, vill arrangera F1-race mellan tidigare förare i samband med VM-deltävlingarna och man vill att ex-stjärnorna ska spela en större roll inom dagens F1.
– Vi diskuterar om vi ska ha race mellan legendarer, säger F1:s marknadschef Sean Bratches till Sky Sport F1.
– Historien är enormt viktig inom idrotten och förarna räknas in i det. Fansen gillar när de får se gamla bilar och vi är också stora fans av den typen av arrangemang.
….när det inte blir något F1 lopp i Miami nästa år flirtar F1:s ägare med Hockenheim. Den tyska arrangören har inget kontrakt och tycker att avgifterna är för höga, men nu har de plötsligt ett betydligt bättre förhandlingsläge.
…Clarie Williams funderar på att lämna jobbet i sitt pappas team. Årets säsong har varit usel för det klassiska stallet, men hon har fotfarande stöd av sin far Frank Williams som grundade teamet 1977.

 

Sommarlov!

Två testdagar återstår innan F1 tar sommarlov och jag går på semester. Här på bloggen håller jag koll på testerna, sedan är det dags att ta sommarens paus. Tack för att ni hängt med mig under våren och sommaren. Jag hoppas att vi hörs under hösten också.

 

Nu byter vi kommentarsystem!

Vi bryr oss om våra användares datasäkerhet och byter därför nu kommentarssystem. Det betyder att du behöver skapa ett konto och logga in. Du kan enkelt göra det via knappen nedan. Aftonbladet är en del av Schibsted och du loggar in på Aftonbladet med ditt Schibsted-konto. Läs mer här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Andreas Lagnelius
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Lotta Folcker, Michael Poromaa, Karin Schmidt Hellsing
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB