Startsida / Inlägg

Stora förändringar inför Belgien GP i F1

av Anna Andersson

Sent i går kväll blev det klart. Force India får starta i Belgien GP i F1 – men under nytt namn.
Det gör att teamet blir av med samtliga poäng som man tagit under säsongen – och nu har nio lopp på sig att samla in nya och det är inte så värst många som krävs för att avancera. Williams har fyra, Sauber har 18.
Mer om det läser du här.

Williams driver Lance Stroll of Canada steers his car during a Formula One pre-season testing session at the Catalunya racetrack in Montmelo, outside Barcelona, Spain, Wednesday, March 1, 2017. (AP Photo/Francisco Seco)
Hur länge kör Lance Stroll för Williams? Stora förändringar infär Belgien GP i F1 (AP)

I bloggen tänkt jag resonera lite över vilka konsekvenser som denna förändring kan få.
Ni vet naturligtvis om att den nya ägaren till Force India är Lawrence Stroll och hans kompanjoner. Kanadensaren är pappa till Lance Stroll som kör för Williams och han är inte helt nöjd med årets säsong och samarbetet med Williams.
Att sonen hamnar hos Force India snart känns som en självklarhet, men frågan är när? Sker det i år så att han får chansen att lära känna bilen inför nästa säsong?

–Det vore ju märkligt om Lawrence äger ett team och hans son kör för ett annat, men detta är F1, säger Claire Williams.

– Lance har kontrakt med oss och kör den här helgen. När vi har ny information så kommer vi att meddela det.

Sker förändringen redan till nästa deltävling på Monza?
Vem ska flytta på sig hos Racing Point Force India?

 

Stora förändringar inför Belgien GP i F1

Troligen är det Esteban Ocon, som sponsras av Mercedes, medan Sergio Perez har en mycket stark sponsor med sig i TeleMex.
Lawrence Stroll har också ett engagemang hos Williams, fullföljer han sina plikter där men flyttar sonen till Force India kan Robert Kubica få chansen till en riktig F1-comeback i år. Han öppnar också dörren för Nikita Mazepin. Ryssen är testförare hos Force India och hans pappa Dmitri lade ett bud på Force India, men fick se sig slagen av Stroll. Han har tagit rättslig hjälp för att få köpa sig ett F1-stall.
Klarar han inte att ta över makten hos Force India är vägen till Williams öppen – där lämnar huvudsponsorn Martini efter säsongen och när Stroll drar tillbaka sina pengar finns det god plats för nya – och ännu en pappa som köper en plats till sin son.

Vad händer då med Esteban Ocon?

Det pratas om att McLaren vill byta ut Stoffel Vanddorne fortare än kvickt och Vandoorne har ett stort intresse av att köra för Sauber.

 

Stannar Ericsson i F1?

Marcus Ericsson (SWE) Alfa Romeo Sauber F1 Team at Formula One World Championship, Rd11, German Grand Prix, Preparations, Hockenheim, Germany, Thursday 19 July 2018.
Marcus Ericsson vill köra F1 även 2019, Får han chansen? (Sauber).

När vi pratar om Sauber är målsättningen att vara fyra i VM nästa säsong. Marcus Ericsson inget kontrakt för 2019, men vill stanna i F1 och har starka finansiärer bakom sig. Hans kollega Charles Leclerc har insett att hans möjligheter att köra för Ferrari 2019 har minskat sedan den tidigare presidenten Sergio Marchionne avlidit.
– Det är svårt att säga om jag är mogen för det eller inte. Jag har inte testat och därför kan jag inte heller göra den bedömningen. Men jag drömmer om att köra för Ferrari, säger monegasken.
– Det vore intressant att stanna hos Sauber, det är ett spännande projekt och jag kan lära mig att utveckla en bil.
Det har snackats om att han kan ta vägen via Haas.
– Jag är inte den enda som kan påverka det beslutet. Jag hoppas att vi vet mer om ett par veckor, men jag har ett par möjligheter till nästa år.

Ni ser själva. Det blåser rejält i depån….

Vi kan notera att….

…Sebastian Vettel, Ferrari, var snabbast på den första träningen. Under den andra var det hans kollega Kimi Räikkönen. Notera att McLarens framtidsförare Lando Norris var ungefär en tiondel snabbare än Stoffel Vandoorne på den första träningen och Saubers båda förare var bland de tio främsta under det andra passet, Marcus Ericsson på plats nio och Charles Leclerc på plats tio.

….det inte blir två F1-race under en helg. Inför Belgien GP i F1 förklarar sportchef Ross Brawn att han hellre vill göra förändringar i kvalformatet och poängsystemet.
– Vi tittar på det och för en intensiv diskussion med både teamen och FIA för att hitta möjligheter till förbättringar, säger han.
Bland annat funderar han över att begränsa antalet snabba varv för en bil under tidsträningarna så att teamen inte kan optimera allt till perfektion.

Renault driver Nico Hulkenberg of Germany waits in his team garage during the first practice session at the Singapore Formula One Grand Prix on the Marina Bay City Circuit Singapore, Friday, Sept. 15, 2017. (AP Photo/Wong Maye-E)
Renault kör med Daniel Ricciardo och Nico Hülkenberg 2019  (AP Photo)

.…det varken var motorn från Honda eller Max Verstappen som låg bakom Daniel Ricciardos byte av team.
– Jag hade en fantastisk tid hos Red Bull, men kände att det var dags för mig att göra något annat, säger han.
…Lance Stroll är rätt tydlig med vem som bestämmer:
– Jag vet inte hur framtiden ser ut. Det får min pappa bestämma.
...Lando Norris körde den första F1-träningen i Belgien. Han ersatte Fernando Alonso hos McLaren.
…både Ferrari och Mercedes har uppdaterat sina motorer till helgens deltävling på Spa. Kom dock i håg att varken Sauber eller Haas har samma uppdatering som fabriksteamet, det heter att de båda teamen frivilligt har avstått från den.
…Fernando Alonso hävdar att han har tackat nej till ett erbjudande från Red Bull. Red Bull å andra sidan dementerar att de ens gett spanjoren ett förslag.

 

Nu byter vi kommentarsystem!

Vi bryr oss om våra användares datasäkerhet och byter därför nu kommentarssystem. Det betyder att du behöver skapa ett konto och logga in. Du kan enkelt göra det via knappen nedan. Aftonbladet är en del av Schibsted och du loggar in på Aftonbladet med ditt Schibsted-konto. Läs mer här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Andreas Lagnelius
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Lotta Folcker, Michael Poromaa, Karin Schmidt Hellsing
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB