F1 är en lagsport
avFormel 1 är en lagsport.
Den som inte har insett det bör titta på Italien GP i F1 en gång till. Valtteri Bottas insats var avgörande.
Han offrades av Mercedes, tog den uppgiften som en lagspelare och gjorde allt han kunde för sin teamkollega Lewis Hamilton.
Den insatsen är enormt viktig när VM är så jämnt som 2018.
Men vi tar det från början. Kimi Räikkönen tog starten av Italien GP. Sebastian Vettel följde efter honom och därefter kom Lewis Hamilton. I kurva fyra attackerade Hamilton Vettel på utsidan, tysken bromsade lite sent, tappade kontrollen för en tiondels sekund och snuddade vid Hamiltons bil. Han snurrade, skadade framvingen och tappade alla möjligheter att vinna loppet.
Eller som han själv sa:
– Tyvärr var det jag som snurrade, ironiskt nog. Jag stod där med nosen åt fel håll och då såg det inte längre så kul ut.
Tacka Bottas för hjälpen i Italien GP i F1
Räikkönen behöll ledningen, men då startade Mercedes sin lagmaskin. Även om det inte är i enlighet med reglerna var deras depåpersonal ute för att genomföra ett depåstopp. Över radion ropade de på Hamilton att han skulle komma in för att byta däck.
Men Hamilton stannade kvar ute på banan i flera varv.
Det gjorde inte Räikkönen. Ferrari kallade in sin förare i depå, troligen reagerade de på Mercedes aktivitet och han kom ut bakom de båda bilarna från Mercedes.
När Hamilton sedan gjort sitt depåstopp användes Valtteri Bottas som bromskloss. Finländaren stannade kvar, offrade sitt race och gjorde allt för att Kimi Räikkönen inte skulle kunna köra i från Lewis Hamilton.
Det draget avgjorde loppet, Räikkönen satt fast mellan två bilar från Mercedes fram till dess att Bottas gick i depå och han förstörde sina däck. Han tvingades ge allt hela tiden och bakom honom hade Hamilton betydligt fräschare gummi på sin bil.
På det 45:e varvet kom attacken. Hamilton gick om och kunde köra till sig en lucka, en seger på Monza och utöka sin ledning i VM.
Det avstånd som Ferrari ville krympa till sju poäng med sju lopp kvar ökade istället till 30.
VM är långtifrån avgjort, men jag är övertygad om att just Valtteri Botats och Kimi Räikkönen kommer att spela avgörande roller i år. VM är så jämnt att det inte går att vinna utan ett bra team i fabriken och på banan.
Dessutom behövs en lojal hjälpryttare.
2018 blev det tydligt vilken lagsport som F1 egentligen är.
Detta hände – enligt Vettel och Hamilton
Sebastian Vettel hade kunnat vara riktigt tjurig efter loppet. Det var han inte:
– Han lämnade ingen plats och jag hade ingen annan möjlighet än att köra in i honom. Jag ville undvika det, men klarade inte av det, sa Vettel när han intervjuades av tysk tv efter loppet.
– Efter det gjorde jag ett bra lopp och tog många viktiga poäng. Det hade kunnat sluta betydligt värre än så här.
Hamilton är naturligtvis av en annan åsikt.
– Jag blev överraskad när Seb inte tog utsidan av kurva fyra, intill Kimi. Det var min chans. Jag valde utsidan och konstaterade att det fanns tillräckligt med plats. Det var tillräckligt med plats, men han gjorde nog en miss i inbromsningen, säger Hamilton på presskonferensen.
– Vi rörde vid varandra, trots att jag fick en liten skada på min bil kunde jag köra vidare. Bakvagnen var lite nervös, men det gick. Det var svårt, men inte omöjligt.
Mer om loppet läser du här.
Bryt ihop och kom igen
Marcus Ericsson? Bryt ihop och kom igen. Det var ingen kul födelsedag för svensken. Han startade helgen på fel sida med en krasch under tärningen. han avslutade den med en kollision i starten av Italien GP. Han krokade ihop med Brendon Hartley och söndagen var över.
Det är bara att ta nya tag till loppet i Singapore om två veckor. Ericsson kör för ett nytt kontrakt och pressen på svensken är stor.
Då väntar en helt annan bana, det är nattlopp, det är stadslopp och det är fruktansvärt varmt. Det var där Sebastian vettel körde bort VM-titeln förra året. Vi får se om han kan revanschera sig i år – sju lopp återstår
Resultat Italien GP i F1 2018
1) Lewis Hamilton, Mercedes
2) Kimi Räikkönen, Ferrari
3Valtteri Bottas, Mercedes
4) Sebastian Vettel, Ferrari
5) Max Verstappen, Red Bul
6) Romain Grosjean, Haas
7) Esteban Ocon, Force India
8) Sergio Perez, Force India
9) Carlos Sainz Jr., Renault
10) Lance Stroll, Williams
11 )Sergej Sirotkin, Williams
12) Charles Leclerc, Sauber
13) Stoffel Vandoorne, McLaren
14) Nico Hülkenberg, Renault
15) Pierre Gasly, Toro Rosso
16) Marcus Ericsson, Sauber
17) Kevin Magnussen, Haas
Förare som bröt
Daniel Ricciardo, Red Bull
Fernando Alonso, McLaren
Brendon Hartley, Toro Rosso
Efter Italien GP i F1 noterar vi att….
…..Force India tog tio nya poäng och nu är teamet åtta i VM, Toro Rosso är bara två poäng före på plats sju.
…Merecdes är inne i en gråzon, vad jag vet är det förbjudet att lura något annat team genom att springa ut för ett depåstopp. Hur kom Mercedes undan med den? Genom att få det att framstå med ett radiomeddelande som om Hamilton skulle in på nästa varv – trots att Hamilton visste att han skulle köra vidare? F1 är och har alltid varit gråzoner, men denna är väldigt väldigt mörkgrå enligt mitt sätt att se det.
…en poäng för Lance Stroll, medan Sergej Sirotkin var elva och han är fortfarande poänglös.
…Max Verstappen var irriterad över att han fick ett tidsstraff på fem sekunder, han håller inte med domarna utan anser att han gav Bottas tillräckligt mycket plats.
….Daniel Ricciardo bröt. Men det berodde inte på motorn, som de första rapporterna sade. Det var kopplingen som strulade. Han har haft ett tufft år, australiern har brutit fyra av de senaste sex loppen.
…. Romain Grosjean, Haas, var sexa i mål, men sent under söndagskvällen kom ett besked om att han är diskvalificerad. Golvet på hans Haas bryter mot den sportsliga regeln artikel 3.7.1 som förtydligades den 25 juli i år. En bil som bryter mot reglerna och diskvalificeras blir av med sin placering i loppet och sina VM-poäng – så brukar det vara. FIA har ännu inte bekräftat om Haasföraren blir av med sina poäng.