Startsida / Inlägg

Kimi gav Seb fördel i Italien GP i Formel 1 2018

av Anna Andersson

Det räcker inte med att vara snabb för att vinna. Det krävs tankeverksamhet också. Det bevisade Ferrari inför Italien GP i Formel 1 2018.

Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany steers his car followed by Ferrari driver Kimi Raikkonen of Finland during the qualifying session at the Monza racetrack, in Monza, Italy, Saturday, Sept. 1, 2018. The Formula One race will be held on Sunday. (AP Photo/Luca Bruno, Pool)
Vettel körde ut före Räikkönen för att få den bästa starten av Italien GP i Formel 1 2018 (AP)

Kimi Räikkönen har varit något långsammare än Sebastian Vettel, men för att Vettel ska ha en bra chans mot Mercedes Lewis Hamilton i kampen om VM så behöver han sin kollega Räikkönen. Därför tänkte Ferrari till – eller det kändes i alla fall som om de tänkte till. Sebastian Vettel gav Kimi Räikkönen draghjälp.

Finländaren tackade genom att köra tidernas snabbaste varv på Monza, hans 1.19,1, med en medelhastighet på 263,588 km/timmen är ett historiskt rekord. Ingen annan förare har någonsin kört ett snabbate kvalvarv.  Det gav honom såklart pole position i Italien GP i Formel 1 2018 och han gav dessutom Sebastian Vettel ett perfekt utgågsläge.

Han gav honom en fördel som kan vara enormt viktig i kampen om VM.

Därför har jag lite svårt att förstå Sebastian Vettels reaktion.

– Jag var inte helt nöjd, sa han på presskonferensen.

– Men varför tänker jag inte berätta.

Nu startar Ferraris båda bilar i första led. Vettel behöver inte slåss med Hamilton i starten, han får chansen att ta ledningen i loppet, vinna det och ta in tio poäng på Lewis Hamilton.

Vinner tysken, före  finländaren kryper Hamiltons poängövertag till sju poäng – när sju lopp återstår.

F1 2018 är makalöst spännande – inte bara under söndagarna.

 

Startuppställningen till Italien GP i Formel 1 2018:

1 ) K. Räikkönen, Ferrari,
2) S. Vettel, Ferrari,
3) L. Hamilton, Mercedes,
4) V. Bottas, Mercedes,
5) M. Verstappen, Red Bull,
6) R. Grosjean, Haas F1,
7) C. Sainz, Renault,
8) E. Ocon, Racing Point,
9) P. Gasly, Toro Rosso,
10) L. Stroll, Williams,
11) K. Magnussen, Haas F1,
12) S. Sirotkin, Williams,
13) F. Alonso, McLaren,
14) S. Perez, Racing Point,
15) C. Leclerc, Sauber,
16) B. Hartley, Toro Rosso,
17) S. Vandoorne, McLaren,
18) M. Ericsson, Sauber, +10 placeringar, motorbyte
19) D. Ricciardo, Red Bull, motorbyte
20) N. Hülkenberg, Renault, motorbyte – och ett straff från Belgien GP

Tungt för Sauber inför Italien GP i Formel 1 2018

 

Marcus Spa 1
Ericsson tillbaka i bilen – men startar långt bak. (Sauber)

Marcus Ericsson kraschade rejält under den andra träningen inför Italien GP. Av bilen återstod inte ens kaffeved.
Därför kör han Italien GP i Formel 1 2018 med ett reservchassi, en anpassad bakvinge och en ny del till motorn. Han flyttas tillbaka tio platser i starten av morgondagens lopp och det faktum att han åkte ut i Q1 spelade egentligen inte så stor roll. Däremot var hans teamkollega som var 17:e man i kvalet mycket irriterad över resultatet.

– Jag kan inte förstå varför vi är så långsamma, ropade han över radion efter kvalet.

Mer om kvalet läser du här:

Tips inför Italien GP i Formel 1 2018

Vi laddar för avgörandet 2018, vilka banor som är kvar och vilken av VM-kombatanterna som är favorit var och varför läser du här.
Jag har gått igenom alla de återstående banorna och tittat på vem av Lewis Hamilton och Sebastian Vettel som har en fördel på respektive bana.
Är du mer intresserad av 2019 klickar du här. Då får du alla datum och banor till F1 2019.
Vill du ha fakta inför racet? Det finns här.

Vi kan konstatera att….

….Sebastian Vettel inte vill veta av någon teamorder.

– Kimi vill vinna jag vill vinna. Vi får se vem som gör det, säger han

…Åtta bilar på samma tiondel i Q1. Galet jämnt. Det skiljde två tiondelar mellan plats åtta till plats 18.

…domarna ska  kika på incidet mellan Fernando Alonso och Kevin Magnussen i kvalet.  Båda hade påbörjat sitt sista attackförsök och försökte tävla mot varandra på något märklgit sätt, det gick inte så bra och båda åkte ut.
…Racing Point Force India bekräftar att Lance Stroll hat provat en sits.
– Han har varit där, tittat på fabriken och testat en sits. Det handlar om ifall vår bil skulle passa honom, om utifall att, säger stallchef Otmar Szafnauer enligt Motorsporttotal.
– Det handlar om juridiska detaljer.
Williams uttalande gör oss inte heller klokare.
– Här och i dag är vår tanke att vi ska köra med våra två förare till säsongen är över, men man vet aldrig vad som händer i morgon.
….räkna med att ett depåstopp på Monza tar ungefär 24 sekunder, men följ vår livebevakning under racet på söndag så har ni koll.
…Fernando Alonso har fortfarande ont efter den kollision och luftfärd han var inblandad i förra veckan.
– I vissa kurvor har jag ont i handen och i ryggen. Jag försöker at inte belasta det för mycket, säger han.
…efter Marcus Ericssons fruktansvärda krasch på den andra träningen så far tankarna vidare. Till Ronnie Peterson. I år är det 40 år sedan han avled dagen efter en kollision i samband med starten av Italien GP på Monza.
…Racing Point Force India måste lämna strategigruppen. Anledningen är förändringen  i teamets ägarförhållanden, skriver Motorsporttotal. I strategigruppen sitter  Ferrari, Mercedes, Red Bull, McLaren, Williams  och det bäst placerade teamet efter dem. Det har varit Force India.

 

Nu byter vi kommentarsystem!

Vi bryr oss om våra användares datasäkerhet och byter därför nu kommentarssystem. Det betyder att du behöver skapa ett konto och logga in. Du kan enkelt göra det via knappen nedan. Aftonbladet är en del av Schibsted och du loggar in på Aftonbladet med ditt Schibsted-konto. Läs mer här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt Hellsing, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB