Startsida / Inlägg

Bröt Mercedes mot reglerna i Italien GP?

av Anna Andersson

Mercedes lurade Ferrari.
Är det tillåtet?

Bröt Mercedes mot reglerna i Italien GP?
Det är en mycket intressant fråga och ni är många som har ställt den. Därför ska jag försöka reda ut den.

Mercedes driver Lewis Hamilton of Britain, right, celebrates with third placed Mercedes driver Valtteri Bottas of Finland after winning the Formula One Italy Grand Prix at the Monza racetrack, in Monza, Italy, Sunday, Sept. 2, 2018. (AP Photo/Luca Bruno)
Bröt Mercedes mot reglerna i Italien GP? De tog två pallplatser. (AP Photo/Luca Bruno)

Under Italien GP på Monza ropade Mercedes över radion på Lewis Hamilton. De ville ha in honom i depå-. Personalen sprang ut, men Lewis körde vidare.
Då tog Ferrari in Kimi Räikkönen i depå och det hela slutade med att Mercedes använde Valtteri Bottas som bromskloss, Lewis Hamilton hade fräschare däck i slutet och lätt kunde köra förbi Räikkönen och vinna loppet.
– Varför straffas inte Meredes?
Det var inte ett mail som ställde den frågan i går och jag ska försöka bevara den här:
Enligt artikel 28.12 i det sportsliga reglementet står det att;
”Teampersonal får bara befinna sig på depågatan omedelbart innan de ska arbeta med en bil och därefter ska de gå tillbaka in i garaget. ”
Med andra ord är det förbjudet att springa ut om man inte ska arbeta på någon bil – men då kommer den fina gråzonen in.
– Vi ville göra det motsatta mot vad Ferrari gjorde, förklarar Mercedes stallchef Toto Wolff.

Därför agerade inte FIA

Och när Räikkönen kom in lät man Hamilton vara kvar, hade Räikkönen inte kommit in hade Hamilton gjort det.
– Vi diskuterade det för ett par lopp sedan och känslan är att det är en del av spelet, säger Charlie Whiting till motorsportmagazin.
– Vi ser ju helst inte att teamen är i depån när de inte genomför depåstopp och om de befinner sig där varje varv hade vi sagt till. Men det kan ju hända att de hade tänkt göra ett stopp, men reagerade på någonting och ändrade sig.
Tävlingsdirektören fortsätter:
– Därför agerade vi inte, det gör vi först när någon uppenbart genomför ett inkorrekt stopp. Har man inte för avsikt att stanna, när det är tydligt, då ingriper vi.

FIA har gått igenom Mercedes radiotrafik och hittar ingenting som bryter mot reglerna. De kan inte bevisa att Merecdes lurade Ferrari utan det kan ha varit så att de reagerade sent, ändrade strategin eller att Hamilton helt enkelt trotsade en order.
Där har ni den förklaringen.

 

Vi kan notera att….

 

….Stoffel Vandoorne lämnar McLaren. Han ersätts av Lando Norris. Här läser ni mer om förarna till 2019.
….Nico Rosberg anser att det var Sebastian Vettels eget fel att han kolliderade med Lewis Hamilton.
– Ferrari gjorde återigen så många fel. Sebastian gjorde bort sig i starten. De var hans fel till 100 procent. Lewis gjorde inget fel, han lämnade tillräckligt mycket plats. Det finns ingenting som du kan ge honom skulden för. Sebastian bara överdrev, säger Rosberg i sin Vlogg från Monza.
– Det är Sebastians svaghet. Han kan inte acceptera att han måste släppa förbi någon, han blir för aggressiv, kraschar, snurrar och är plötsligt sist. Det var det som gav Lewis plats två.
Rosberg påpekar också att han tror på Hamilton i kampen om titeln.
– Fortsätter Sebastian så blir han inte världsmästare. I kampen mot Lewis måste du göra allt perfekt och det för han inte. Han måste anpassa sig, förändra sitt agerande för han måste bli ännu bättre om han ska lyckas.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB