Startsida / Inlägg

Det bästa varvet någonsin i Singapore GP i F1

av Anna Andersson

Formel 1 kan vara magi.
Det var det i kvalet till Singapore GP i F1.
Det sa Lewis Hamilton efter sitt fantastiska varv och jag tror att alla som såg varvet håller med. Han satte varje inbromsning, gick på gasen på precis rätt ställe och satte utgången varenda gång och det på den banan som har flest kurvor av alla.
Magiskt. Makalöst.
– Hej Lewis det är Toto, detta är det mest bästa varvet jag någonsin sett här, ropade stallchefen över radion efter kvalet.
Det är bara att hålla med. På en bana där det BARA är världsmästare som har vunnit sedan starten 2008 så krävs det någonting extra.
Det såg vi i dag – igen.

Ericsson satsar på poäng i Singapore GP i F1

Swedish Formula One driver Marcus Ericsson of Sauber F1 Team arrives prior to the first free practice session for the Hungarian Formula One Grand Prix at the Hungaroring circuit, in Mogyorod, north-east of Budapest, Hungary, Friday, July 27, 2018. The Hungarian Formula One Grand Prix will take place on Sunday. (Zoltan Balogh/MTI via AP)
Ericsson startar Singapore GP i F1 från ruta 13 (TT)

Marcus Ericsson gjorde ett bra sista varv i Q1 och tog sig vidare till Q2. Där var han 14:e man, medan hans teamkollega Charles Leclerc var 13:e.  Ericsson var bättre än på den tredje träningen, tog sig till Q2 i sitt sista försök  av Q1, men han räckte inte riktigt till i Q2. Han visste själv inte varför och skulle analysera varför tiderna stannade av.

– Jag satsar på poäng i varje lopp, säger svensken som ändå är positiv.

Mer om hans tankar och om kvalet läser du här, i artikeln.

 

Resultat i kvalet till Singapore GP i F1:

1) L. Hamilton, Mercedes, 1:36.015
2) M. Verstappen, Red Bull, + 0:00.319
3) S. Vettel, Ferrari, + 0:00.613
4) V. Bottas, Mercedes, + 0:00.687
5) K. Räikkönen, Ferrari, + 0:00.779
6) D. Ricciardo, Red Bull, + 0:00.981
7) S. Perez, Racing Point Force India, +  0:01.970
8) R. Grosjean, Haas, 0:02.305
9) E. Ocon, Racing Point Force India, +  0:02.350
10) N. Hülkenberg, Renault,  + 0:02.573
11) F. Alonso, McLaren, 1:38.641
12) C. Sainz, Renault, 1:38.716
13) C. Leclerc, Sauber, 1:38.74
14) M. Ericsson, Sauber, 1:39.453
15) P. Gasly, Toro Rosso, 1:39.691
16) K. Magnussen, Haas, 1:39.644
17) B. Hartley, Toro Rosso, 1:39.809
18) S. Vandoorne, McLaren, 1:39.864
19) L. Stroll, Williams, 1:41.263
20) S. Sirotkin, Williams, 1:41.334
Nu väntar årets tuffaste lopp, en bastu där förarna tappar ungefär två kilo under ett lopp. De ska hålla koncentrationen, köra i fler kurvor än i Monaco och dessutom köra betydligt snabbare. Missa inte racet i morgon och häng gärna med mig i liverapporteringen. Vi startar kl 13.55.

Vill du ha fakta och statistik kring banan? Klicka här.

Rätt strategi i   Singapore GP i F1

En intressant detalj inför loppet och det gäller däcken. Hypersoft är ungefär 1,6 sekunder snabbare per varv än ultrasoft. Ultrasoft är 0,8 sekunder snabbare än soft. Det betyder att det skiljer 2,4 sekunder mellan den mjukaste och hårdaste däckblandningen. Pirelli förväntar sig bara graining på hypersoft.

Mario Isola, Pirelli, tror på en strategi med två stopp i morgon.
– Det ska vara det snabbaste, men om någon efter topp tio startar på ultrasoft så kan han testa att göra ett stopp och avsluta med soft, men det är riskabelt. Det ska inte heller vara det snabbaste alternativet.

Därför valde Ferrari Leclerc

Ferrari's Finnish driver Kimi Raikkonen arrives to the paddock ahead of the Formula One Bahrain Grand Prix at the Sakhir circuit in the desert south of the Bahraini capital, Manama, on April 14, 2017. The Formula One season continues with April 16, 2017, Bahrain Grand Prix. / AFP PHOTO / ANDREJ ISAKOVIC
Kimi Räikkönen lämnar – Ferrari vill säkra framtiden .(AFP )

En av de stora snackisarna den här helgen har varit Ferraris byte av Kimi Räikkönen mot Charles Leclerc och nu har Ferraris stallchef förklarat sitt beslut:
– När man tar ett sådant beslut handlar det om att tänka långsiktigt, inte kortsiktigt. Långsikt betyder inte ett år framöver, utan det handlar om teamets framtid. Det handlar om en ung talang och vad du förväntar dig av honom i framtiden, säger han enligt motorsportmagazin.
– Det handlar om två-tre år. Det handlar om stallets framtid och det är mitt jobb att säkerställa den.
Han påpekar att det inte var något beslut MOT Kimi Räikkönen utan ett beslut FÖR Charles Leclerc.
– Jag har en enorm respekt för Kimi, som person och som förare, men vi hade ett val och tog ett beslut för framtiden.

När vi ändå pratar om framtiden. Vill du läsa mer om framtidens F1? Se de första bilderna på de nya bilarna och få intressanta detaljer om konceptet? Läs här.

Vi kan notera att…..

…Fernando Alonso var elva i kvalet. Det betyder att han får välja däck att starta på i racet. Hans kommentar efteråt var:
– Nice.
Den här gången tror jag att han menar det.

…Sergio Perez har aldrig tidigare startat bland de tio bästa i SIngapore – men han har alltid tagit påäng på Marina Bay.
…Singapore GP startar klockan 14.10 i morgon söndag.
…Niki Lauda mår allt bättre efter sin lungtransplantation.
– Tack och lov, han kan ringa sina vänner och ser F1-loppen på tv säger hans bror Florian till ORF:
– Men det kommer att ta tid innan han blir så som det var. Det gäller att ha tålamod.
Några fler lopp på plats blir det inte 2018. Infektionsrisken är för stor.
…Red Bull har tagit mer hjälp av superdesignern Adrian Newey igen.
– De senaste tolv månaderna har jag koncentrerat mig på F1-bilarna, berättar han för Salzburger Nachrichten.
…Daniil Kvyat är på väg tillbaka till F1. Till Toro Rosso. I år har han jobbat som utvecklingsförare hos Ferrari.
– Han kommer att köra för Toro Rosso, kontraktet är redan undertecknat, säger den förre F1-föraren Robert Doornbos till ’Ziggo Sport Totaal’ och Helmut Marko har påpekat att stallet ska presentera en förare i samband med Rysslands GP i Sotji.
Det är Kvyats hemmalopp.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB